SBF:s ordförande avgick med omedelbar verkan, WRC-premiären avgörs av myndigheterna, Veiby sent anmäld till Arctic, Ekström/Bergkvist körde lite vilse och idag mindes vi 2003!
Kan väl inte säga att det kom som en chock att Svenska Bilsportförbundets blott fyra månader gamla ordförande Magnus Berthling idag på egen begäran avgick med omedelbar verkan. Beskedet kom på SBF:s egen sida vid lunchtid och var i allra högsta grad väntat efter den infekterade maktstrid som uppenbarligen förekommer inom den delvis nyvalda styrelsen.
För denna handlar det närmast om att vid ett konstituerande möte att komma överens (om det ens går?) om hur den närmaste framtiden ska se ut för bilsporten i Sverige. Vice ordförande Urban Wahlberg bekräftar detta.
– Vi kommer ha det konstituerande mötet i eftermiddag klockan 17 för att gå igenom hur arbetet framöver ska fortgå. Vi kommer informera mer om det när beslut finns tagna. Självfallet är det inte bra att vi står utan förbundsordförande men vi har en fungerande styrelse som består av sex personer som nu kommer leda arbetet fram till kommande Förbundsmöte i april.
Om man som jag följt spelet från läktarplats är det helt omöjligt att peka ut vilka i den här olustiga storyn som är ”the good guys” respektive de med ”svarta hattar” ( i gamla västernfilmer hade alltid skurken svart hatt), väljer därför att inte ge mig in i någon diskussion i sakfrågan. Trots ganska mycket läsning har jag inte fått riktigt klart för mig vad det är man är oense om inom styrelsen eller kanske det bara är personkemin som inte stämmer? Trots allt tycker jag det är trist att inte Berthling fick tid på sig att börja jobba och att han inte fick en schysst chans att visa hur han tänkt sig SBF:s framtid. Frågan är nu vem och var valberedningen ska börja leta för att hitta en man/kvinna med en böjelse för både ”kamikaze-projekt” och att sitta i en katapultstol? För detta har man tid på sig till den 18 april när det är dags för ordinarie Förbundsmöte.
*
På torsdag avgörs det om det blir något Rally Monte Carlo 2021 och beslutet tas inte av Automobile Club de Monaco utan av de franska myndigheterna. Idag jobbas det för att WRC-starten blir av som planerat trots nya restriktioner som innebär att under tiden 18.00-06.00 ska gatorna kring Gap i Hautes-Alpes vara tomma på folk utan specialtillstånd. Detta ställer enorma krav på tidsschemat för rallyt, men inte ens säkert att ens omfattande ändringar av detta räcker till, då det i slutändan inte är arrangören som beslutar, utan de regionala myndigheterna. På torsdag förväntas dessa ge besked och redan nu snackas det från vissa att rallyt måste få dispens från utegångsförbudet då det är viktigt för regionens ekonomi. På andra planhalvan står de som mer ser till risken för smittspridning och kallar det omoraliskt att låta rally pågå som vanligt medan lokalbefolkningen inte få gå utanför sin egen ytterdörr. Hade ACM fått bestämma så hade såklart rallyt körts som tänkt, men precis som det är överallt så är det inte rallyarrangörer som äger frågan. Detta gör istället Anders Tegnell och hans kollegor runt om i världen, sedan spelar det ingen roll hur många eller mycket ”vill man så kan man” som ventileras på sociala medier…
*
I Finland har myndigheterna gett klartecken för att köra Arctic Lapland Rally och så här långt har över 120 förare anmält sig till ”SM-premiären” den 15-16 januari. Av dessa är fyra svenskar, Stig Andervang, Bo Gustafsson, Lars Stugemo i R5-bilar medan Jari Liiten kör sin SM-vinnande Mitsubishi. På slutet trillade det även in anmälan från Ole Christian Veiby och Jonas Andersson som är anmälda med Kristoffersson Motorsport och i R5-Hyundai. Lite märkligt så har man även anmält sig till norska Sigdalsrally som körs samtidigt…
Sent kom också anmälan från Emil Lindholm som fortsätter med Skoda från Toni Gardemeisters team. Niclas Grönholm har också anmält sig och detta med Volkswagen Polo GTI R5. Arrangören har förlängt anmälningstiden för WRC-bilar då det än så länge bara är två anmälda med Valteri Bottas som hetaste namn. Men med ett Monte i riskzon så är nog inte WRC-teamen så pigga på att lägga resurser på ett vinterrally som kanske blir det enda som körs 2021…
*
I dag var det navigation som avgjorde i Dakarrallyt och bland de som hade problem att hitta på SS3 var Carlos Sainz. Efter 15 mil kom han ur kurs och inte förrän över två kilometer ”off stage” uppdagades missen.
På detta förlorades tid till bland annat rallylegenden Stephané Peterhansel men även till Sebastien Loeb. I hans bil gjorde inte Daniel Elena några misstag utan följde den väg som arrangören tänkt.Efter tre sträckor är det Peterhansel i topp, fem minuter före Nasser Al-Attiyah och som trea Mathieu Serradori. Tack vare missen i dag ligger nu Sainz fyra med en dryg halvtimma upp till ”Mr Dakar”. Loeb har avancerat till sjätte plats, en kvart efter Sainz.
– Idag hade vi väldigt skoj och vår set-up var bättre än tidigare vilket gjorde att vi förrättades oss, förklarade Mattias Ekström med Emil Bergkvist vid sin sida.
– Vi gjorde en mindre navigationsmiss som kostade maximalt 15 minuter och u på transporten tar Emil över och njuter av musik från DJ Ekström!
På sträcka tre kom svenskduon tia med två minuter upp till dagens snabbaste, amerikanen Seth Quintero i Red Bull Off-Road Team USA som jagades av teamkompisen Mitchell Guthrie som har Ola Fløene vid kartbordet. Totalt är det forfarande Christina Guiterrez Herrero som leder före Seth Quintero, båda i Red Bull Off-Road Team USA. Ekström/Bergkvist ligger fyra, en knapp timma upp till toppen. Guthrie och Fløene kämpar på och har nu topp-tio inom räckhåll från sin 13:e plats.
*
Idag för 18 år sedan var det en tung dag inte bara för SMK Hörby utan hela Rallysverige när vår klubbkamrat Mats Åkesson tragiskt omkom i samband med Bergslagsrallyt. Foto: Tommy Svensson
Traditionsenligt hyllades Mats minne av klubben genom att på Hörby Kyrkogård lägga ner en minnesbukett av fr.v Bertil Gunnarsson med Nova, ordförande Lars Servin, Roland Brorsson och skribenten. I den bitande Skånekylan mindes vi tillbaka och det vi skrev i dödsannonsen gäller fortfarande, ”Vi glömmer dig aldrig”!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.