Svenska Rallyt AB och Klarin lämnar Rally-SM, vem vågar ta över?
Så kom beskedet som många hoppats och som jag fruktat, Svenska Rallyt AB och Bertil Klarin hoppar av Rally-SM efter årets säsong!
Redan om ett halvår står Svenska Bilsportförbundet och rallyutskottet inför den tuffa uppgiften att hitta en ny samarbetspartner. Detta lär inte bli lätt med tanke på att det finns lika många åsikter om hur SM ska köras, som det finns rallyförare. Faktiskt lite av ”mission impossible” över uppgiften. Att låta det gå tillbaka som tidigare, förbundet håller i SM med lokala arrangörer tror jag är totalt döfött, på det viset får man aldrig upp statusen.
Svenska Rallyt AB tog över det näsan döende mästerskapet 2009 och har faktiskt lyckats få upp statusen. Än är man långtifrån t.ex STCC men man är på väg ”slow but steady” enligt min åsikt.
Men allt har ju inte allt varit perfekt med Klarins upplägg, långt därifrån men han har åtminstone haft en tanke och målsättning. Vem som nu ska ”tänka” och ”måla” kommer att bli mycket intressant. Kanske några av de mest högljudda kritikerna är beredda att ta över?
Mest har de handlat om Pirrellidäckens vara eller icke vara men handen på hjärtat, hur viktigt är det vilka däck man åker på, det är ju lika för alla? Nu åker jag inte SM så egentligen borde jag kanske hålla tyst, men det är inte lätt…
Än en gång är alltså Rally-SM i fritt fall och vad/vem som ska hindra kraschlandningen står skrivet i stjärnorna. Bertil Klarin har sin vision klar enligt en intervju i Värmlands Folkblad.
– Jag hoppas någon annan privat aktör tar över, menar han och fortsätter.
– När vi tog över SM låg startfälten på 30-40 ekipage per tävling. Nu är vi uppe i över 80. Så det känns som att vi gjort vad vi kunnat för SM.
– Vi har ökat intresset, antalet startande och har fått ner anmälningsavgifterna. Nu är det dags att någon annan tar över, gärna en privat aktör som vågar fatta lite kontroversiella beslut, avslutar Klarin.
Som ett brev på posten så missar även SM-åkarna Rally Sweden i fortsättningen. Kanske något som de flesta bara blir glada över men statusmässigt, om inte katastrof så åtminstone ett klart steg tillbaka!
SMK Hörbys Simon Nilsson lyckades bäst av de två skånska ekipagen i Sverige-Seriens gruspremiär uppe i Örebro. Simon körde in som nia i C-klassen men hade bara knappt tjugo sekunder upp till fjärdeplatsen. En klyddande tändkabel hjälpte till att plocka sekunder plus att man fick stanna för att se till att allt var OK med Götenes Tore Bigsten. Han byggde om sin 940:a å det kraftigaste efter en fullfartsrullning så nästa helg lär Tore inte köra något rally, inte med samma bil i allafall…
Sämre än för Simon men bättre än för Bigsten gick det för Ola Wingren. Han tvingades bryta i ett surhål som sög fast den skånska 740:an kallad Grisen. Bilen var oskadad men föredrog klokt nog vilan i diket istället för de bitvis kraftigt sönderkörda sträckorna….
Noterar även att Bosse Wallman som jag skrev om på Motorbloggen häromdagen, slutade fyra i premiären med den extremt fina App.K Asconan i Oknörundan. Vann klassen gjorde Kenneth Bäcklund från Vara som genrepade med Escorten inför Midnattsolsrallyt och utklassade allt motstånd. Tvåan PeO Kindgren var över minuter efter.
Vet inte om Patrik Flodin ser det som genrep till MSR i Argentina, men han har faktiskt klättrat upp till andra plats inför dagens avslutande sträckor. Upp till ledaren har han över sju minuter så dit når han inte såvida inte Murphy gör ett nytt nerslag…
Latvala fick bryta med tekniska problem på lördagen. Dagen började dramatiskt för ledande Ogier som rullade och tappade en knapp halvminut. Leder dock fortfarande med Loeb flåsande i nacken och tätt efter ligger Hirvonen. Om tanken ens finns på stallorder hos Citroén lär detta bli omöjligt med tanke på de få sekunder som skiljer till Fordåkaren. Noterar även att Petter Solberg noterat sin 400:e WRC-sträckseger i Argentina och norrmannen är på gång.
– Det kommer mera redan den här helgen, lovar han inför rallyts avslutning