Svensk-seger i tyska Adam-Cup, ryssen leder i Estland, Lima ville ha SM, PG offrade en framskärm och Hörby-Thobias säkrade andra RM-guldet!
Det blev svensk seger i 55. S-DMV Thüringen Rallye 2016 när ADAC Opel Rallye Cup gästade och detta genom Pontus Åhman och Johan Johansson. Första segern vad jag kan minnas för Pontus i internationella sammanhang och därmed förstärkte han också sin andra plats i ”Adam-Cupen”. Här leder fortfarande finnen Jari Huttunen som också ledde i Thüringen men 30 sekunders ”transportprick” ödelade hans hitintills obrutna segersvit i cupen. Nu blev finnen ”bara” trea och mellan honom och Åhman trängde sig SMK Hörbys Tom ”Der Volvo Drifter” Kristensson och Timmy Berntsson (bilden) in. Upp till landsmannen i topp hade Tom förargliga 9,9 sekunder. Men misstänker att det ändå firas i Audex-teamet som tog en dubbel-seger och sådant bör absolut firas om ni frågar mig.
Vann rallyt som ingick i Tyska Mästerskapet gjorde Fabian Kreim med sin Skoda, nästan fyrtio sekunder före Sepp Wiegand, Fiesta.
*
Än så länge håller favoritskapet för Alexey Lukyanuk som leder auto24 Rally Estonia efter de sju första sträckorna. ERC-tvåan har nu 19 sekunder ner till Skoda-åkande Ralfs Sirmacis och så här långt är det lugnt i hytten på R5-Fiestan.
– Det går bra och sista sträckan körde vi försiktigt, kändes som där var något fel på bilen, förklarade Lukyanuk vid sträckmålet.
– Men det var nog fel för nu känns allt OK!
Avståndet ökade när Sirmacis körde av i ett vägbyte ”and picked up bodywork damage” på Skodan. Kajetan Kajetanowicz som leder ERC är styvt halvminuten efter men har estländaren och ERC2-ledaren Egon Kaur flåsande i nacken. Hans Mitsubishi är bara en lång nysning efter.
Två som imponerade direkt var Mäkinen-eleverna Takamoto Katsuta och Hiroki Arai som inte visade någon som helst respekt, varken för de nya R5-Fiestorna eller de vrålsnabba estniska sträckorna. Men inga träd växer till himlen och på SS3 var det över för Katsuta med ”accident” i resultatlistans del för ”retired”. Tre sträckor längre kom Arai (bilden) som sjua och klättrande mot toppen men här blev det ”over and out”. I den hastigheten och antal varv som det rullades, omstart extremt tveksamt…
*
I 2WD-klassen är det fortfarande Nikolay Gryazin som dominerar med R2-Peugeoten före ett helt koppel Opel Adam-åkare. Bäst av dessa är Marijan Griebel, bara 15 sekunder efter och sedan Chris Ingram knappt en sekund långsammare. Fyra med två sträckor kvar av första dagens sträckor är lillebror Kruuda, Gustav.
*
I den historiska delen är det finskt i topp genom Ville Silvasti med en Porsche medan den norska Escorten i händerna på Valter Jensen är tvåa. Bäste svensk är Porscheåkaren Anders Johnsen som femma precis före nye Volvoåkaren Esko Juntila som sexa. Annie Seel är så åtta före Nisse Bergquist som nia och detta efter första dagens enda två sträckor.
*
En av de tävlingar som jag menade mycket väl kunde fungera som deltävling i Rally-SM är det som brukar kallas ”Sveriges största vinterrally”, Limas ”LBC-Ruschen som normalt lockar runt 200 startande. Samma tanke har uppenbarligen Limas Sune Rickardsson redan haft och även delgett SBF. Något som får Sune att vilja kommentera detta med att det inte går att hitta arrangörer till vinterdelen av SM. Sune skriver, ”Angående SM måste jag få säga nått!! Sist vi i Lima MS ansökte om en SM deltävling (vinter) la vi fram ett förslag där vi hade en av våra anläggningar i Sälen med oss på noterna! Dom skulle rabattera hotellrummen vi skulle ha allt på samma ställe, service, besiktning och rallyhögkvarter inklusive 12mil SS på en dag. Vi hörde inte ett ljud från SBF sen vi la fram det här förslaget !
Enda som jag hört efteråt är att vi är för liten ort och vad jag vet så finns det 85000 bäddar i Sälen och barer så jag vet att hela SBF kan kan få krypa till sängs efter en kväll!
Tack för mitt ord Sune tävlingsledare LBC-RUSCHEN”.
Låter lite märkligt och hur man än vänder på det hörs onekligen Sunes förslag som ett bättre alternativ än kvalen till SM-Sprinten i vinter, eller?
*
PG Andersson behåller sitt ”flow” och igår var det inget snack när han även vann Årjängs backtävling. Här tog hemmaföraren i så att han till och med knäckte tidtagningsutrustningen i målet på ”Marknadsbacken”. Att detta är populärt råder det ingen tvekan om, runt 5 000 åskådare flockades längs banan och betydligt fler än i fjor
– Alla jag har pratat med säger att de hade känslan att det var mer publik nu, säger Anders Fredriksson, ordförande i arrangörsklubben Årjängs MK till Värmlands Folkblad.
Hårdast motstånd bjöd föga förvånade den förare där Anders normalt sett intar högerstolen, norrmannen Eyvind Brynildsen. Efter två åk uppför den tusen meter långa backen var han 0,7 sekunder före hemmafavoriten. Då mörknade blicken hos PG och han tog i allt vad han och WRC-Skodan förmådde och då rök både halmbalar och tidtagning.
– Jag slog i vallen och vände runt fronten lite, men jag ville inte släppa gasen, förklarade han för VF:s reporter.
Satsningen bar frukt och det blev både seger och nästan nytt backrekord, bara 0,2 sekund skilde från den rekordtid han själv satte 2015. Nu fick Brynildsen nöja sig med andra platsen men detta bara 0,4 sekunder efter PG.
Den här gången skänkte inte PG bort prischecken ( ifjor gick den till rallycrossaren Thomas Bryntesson) utan nu gick det jämnt upp med den framskärm som blev priset för den våldsamma satsningen före mållinjen.
Mats Jonsson slutade tre, 1,1 sekund efter.
I 2WD var det den förare som jag saknar i Rally-SM, Andreas Levin från Lima som var snabbast med sin udda Nissan. Levin, mamma i högerstolen och hans snabba Nissan hade varit ett givet toppekipage i Trimmat 2WD i SM. Nu vann Andreas med 0,4 sekund före fjolårsvinnaren, Citroën-åkande Johan Carlsson och lika stor marginal var det till trean, norrmannen Jan Ove Branäs med en Volvo 940.
*
Vid Slottssprinten kring Eriksbergs Slott fick Johan Rudengren sin revansch från i fjor och vann nu med en enda sekunds fördel. Inför den sista sträckan av de fyra som kördes (SS4 fick utgå sedan en tävlande raserat hela tidtagningen vid målet…) ledde Skoda-åkaren med 0,2 sekunder före ”min vinnare” Jari Saarinen. På de knappa tre kilometerna som då återstod skulle det bli en tuff uppgörelse där båda gav allt och då var det faktiskt Rudengren som hade lite extra ”pace” att bjuda på och var 1,2 före Saarinen. Trea kom nu Niklas Hägg med tre sekunder längre körtid medan deporterade smålänningen Marcus Theorin blev fyra, tio bak den snabbe revisorn i toppen.
Det blev ingen Eriksson i topp i 1300 Rallycup då både far Andreas och sonen Kevin fick bryta med sina hyrda ”Sukkor”. Kevin ledde när där plötsligt stod en stubbe i vägen medan ”farsan” fick tekniska problem. Samma öde rönte även Ola Strömberg som nu brutit fem tävlingar i rad på grund av ”Tekniskt”.
Vann gjorde hemmaföraren Thobias Wikström medan comebackande Jan-Erik Eriksson slutade tvåa.
Dubbelt skånskt i topp i RM-delen av Slottsprinten och i Grupp E vann ledaren Thobias Svensson, SMK Hörby efter en jämn fajt med Kristianstads uppstickare Hampus Larsson.Thobias vann två sträckor och Hampus två och detta gav till slut ”Linderöds-Golfen” seger med 3,7 sekunders marginal. Därmed är också andra raka RM-titlen säkrad för Thobias och Stefan Pettersson, stort grattis.Trea kom Niklas Ledin.
I Grupp F/VOC var Motalas Fredrik Menck värst före Anton Sountausta, Kolsva och Lars Ohlsson Vingåker.
Bland ”Gammelbilarna” var det idel Volvo 240 i topp med Mikael Wisti som etta och Anders Frisk därefter. Sist i den obrutna Volvo-paraden slutade Arne Bäckström som femma.
Bästa 2WD och den som motsvarade förväntningarna var hemmaklubbens Fredrik Eriksson, Golf före Johan Svenssons Volvo, 12,1 sekunder långsammare. Trea kom Jacob Jansson medan Växjös snabbe junior Erik Telehagen tog R2-Peugeoten till fjärde plats, precis före ”landsmannen” Robin Sandberg/Pecka Svensson i ”Nybe-240:an”(bilden).
*
Esapekka Lappi fick till ett fint genrep inför WRC Rally Finland när han vann Autoglym Rallye komfortabelt två minuter före Kim Niemi och Jarmo Berg ytterligare halvminuten långsammare. Sexa totalt och tvåa i 2WD-klassen om jag lyckats tyda den finska resultatlistan rätt kom Ole Christian Veiby med sin R3-Citroën.
Lars Stugemo var med bra till en början men på slutet försvann den svenska R5-Fiestan, öde okänt.