Svensk Opel-seger i ERC, Mattias hamnade i häcken, ”Benke” gör come back och ska C-förare åka GruppH?
Vilken uppvisning Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg bjöd på i Circuit of Ireland, deltävling tre i ERC. Till slut efter en rejäl gastkramning vann man med den futtiga marginalen 15,2 sekunder till teamkompisen i ADAC Opel Rallye Junior Team, Marijan Griebel. Svenskparet ledde fram till sträcka 15 då Griebel som tur var bara tillfälligt, gick upp i ledning. Emil och Joakim ökade då tempot och gick förbi på sträcka 16 och ledde sedan ända fram till målgången i Belfast.
– Det var verkligen en tät fajt genom hela rallyt, berättade Emil vid den efterföljande presskonferensen.
– Vi försökte göra en riktigt bra recce eftersom det var första gången vi var här och det var verkligen inget lätt rally.
Emil konstaterade också.
– Jag gillade rallyt och det var en ”hard win” för oss. Det känns också jättebra att ha en andra seger och nu hoppas jag att vi kan fortsätta så här!
Närmast väntar nu SATA Rallye Açores den 4-6 juni och på Atlantön väntar grus på Emil, Joakim och Opel Adam R2:an. Något som så klart borde passa svenskarna och Emil håller med även om han inte vågar lova en tredje seger direkt.
– Jag hoppas det blir så och vi är ju vana vid grus vilket ger lite mer självförtroende…
Låter onekligen som att ett träningspass i South Swedish Rally tre veckor före Azorerna vore en lämplig uppladdning?
Nu leder den svenska Opelduon både ERC3 och ERC-Junior serien på 78 poäng, mer än dubbelt så många som juniortvåan Chris Ingram (trea i helgen). På tredje plats ligger Steve Røkland. I ERC är det polacken Slawomir Ogryzek som är tvåa på 39 poäng och här är Ingram trea på 31.
*
En som inte på långa vägar var lika nöjd med Irlands utflykten som Emil var snabbe norrmannen Steve Røkland. Hade lite problem att hänga på i toppduons tempo men höll en stabil fjärdeplats fram till sträcka 18, den allra sista. Med bra en kilometer kvar gick det åt h-e och en fullfartsnurrning gjorde att vänster bak slog i en jordvall och ”game over” för Peugeotåkaren. Steve själv beklagade på Twitter det som hände.
– Efter en bra dag med flera bra sträcktider åkte vi av på ett halt ställe, bara en, en enda kilometer kvar av rallyt!
– Fick lite understyrning när bilen började snurra på femmans växel och vi slog i någonting. Detta är inget du kan göra på Irland och räkna med att klara dig.
Steve vädjar till sina supportrar om fortsatt stöd.
– Förlåt alla fans men så här är rally och jag är lite låg just nu men…
*
Göteborg-Peugoeten med Mattias Adielsson/Christoffer Bäck hade ett struligt rally som slutade i en irländsk häck. Redan på måndagens test började motorn krångla vilket fixades av mekanikerna men direkt på sträcka ett började den dj-las igen.
– Vi fick åka med tre cylindrar innan vi hittade problemet, men så på sträcka fem stannade motorn helt, berättar Mattias.
På lördagen gick det bättre med ständig topp-fem tider och ännu bättre på SS1 där man var tredje snabbaste men sedan var det roliga slut.
– På sträcka 12 hittade vi Irlands finaste häck och gjorde ett hål i denna. Inga direkta skador men vi kunde inte flytta bilen.
*
Även i totallistan var det dramatiskt där rallyledaren och hemmaföraren Robert Barrable kraschade ut på sträcka 16, gick över en jordvall och bröt på stället. Tvåan Craig Breen gick upp i ledning men strulade lite både på näst sista och sista sträckan med bland annat motorstopp på R5-Peugeoten. Till slut kunde han ändå glida upp på målrampen inför den jublande hemmapubliken som vinnare men bara sex sekunder före polacken Kajetan Kajetanowicz. På tredje plats rallyt stora överraskning nordirländaren Josh Moffet som själv inte ens trodde han skulle hamna på topp-tio före start.
Nu leder Breen på 78 poäng före Kajetanowicz på 75. Trea är bulgaren Alexey Lukyanuk.
*
Missa inte morgondagens comeback då Asarums MS återupplivar sin klassiker KarlshamnsSpecialen men inte längre som RS utan nu som Rallysprint på grus. Första start är klockan 11.00 från Danshallen Belganet och där runt 70 rallysugna bjuds på en specialsträcka drygt halv milen lång. Med tre körningar blir det totalt 16,5 kilometer ”special” som ska vaska fram vinnarna.
Riktigt kul ska bli att se hur Lönsbodas Vasaloppsprofil Mattias ”Benke” Bengtsson ska hävda sig med sin nya värsting, en Toyota Starlet i vassaste Grupp H-skick. Men inte ska väl Benke med Patric Johansson i högerstolen kunna matcha storfavoriten David Bellborgs Kitcar-Golf, eller kan man det?
*
Hyllade i går C-föraren Uffe Ericsson som var snabbaste 2WD-åkare på ”Himpan” påskdagen. Förstod nästan själv att förhållandena inte varit optimala när A-förarna körde sina heat, detta utan att på något vis frånta Oskarshamnsföraren hans fantastiska insats. A 2WD -trean Tommy Högström förklarar. ”Lite bakgrunds info från Himmelstalund. Vi i A förare 2 WD startade först i dag och inför finalen skrapade de vägen vilket medförde betydligt sämre fäste. Vilket visade sig i att vi försämrade våra tider markant .Vi gick ut med omvänd startordning mot kvalresultatet med Anders sist som kval 1:a .
Uffe i den välmeriterade Corollan, den som Victor Henriksson vunnit en del med visade vad en bra förare i en vinnarbil är kapabel till!”.
*
Fick ett tänkvärt mejl i fredags från Leif Persson som funderat lite rally mellan ägg och silltuggorna, han skriver, ”Hej Tommy. Jag börjar bli orolig på riktigt, i Simrishamnsmixen var det 5-6 C-förare Grupp H i Anderslövsrallyt är det TVÅ anmälda. Blir man inte fundersam över detta facto så blir jag det i alla fall.”.
Visst har Leif rätt i att vara orolig och jag kollade i nästa SSRC-event Rally över Gränsen och även där såg det bekymmersamt ut. Sju C-förare med Grupp H-bilar anmälda så här långt. Kanske idé att göra verklighet av min gamla tanke att inte tillåta C-förare i Grupp H överhuvudtaget. För mig hade det varit ganska naturligt att man som nybörjare fick börja i klasserna Grupp E, VOC eller Grupp N upp till 1600. Dels hade det gett färska rallyförare chansen att ta sina första stapplande mil i billigare bilar, dels att det inte går så dj-ulskt fort som en Grupp H bil kan köras. Lägger man sedan även till notförbud som C-förare så tror jag detta kunde underlätta nyrekrytering till sporten. För visst är det lite skrämmande att man direkt efter Debutantkurs plus uppkörning kan inhandla en WRC-Focus och kasta sig ut mellan trädstammarna i kanske 200 km/t…
*
Anmälningarna strömmar in till Midnattssolsrallyt som idag har 60 namn i anmälningslistan. Bland de senaste som anmält sig är Sjöbos Opel-åkare Jörgen Andersson med Nisse Ekberg i högerstolen.