Riggad (?) avåkarsväng när Bellborg ”sprintade” fortast och Grupp H tanke upprörde!

Verkar tråkigt nog inte som de brittiska rallyåskådarna tagit någon notis om bättring för att förhindra ytterligare publikolyckor. Promotorn MSA för det kommande Brittiska Rallymästerskapet i år körs som bekant inget, ryter nu till ännu en gång med hopp om bättring i Autosport.
När MSA-chefen säger ”it could be the end för British rallying” är det verkligen hög tid att lyssna, skriver den ansedda tidningen.

*
Känns lite märkligt att precis när jag läser detta få bilder från dagens Karlshamnspecialen tagna av en åskådare. Han ringer sedan och berättar följande och nästan ofattbara berättelse.BloggAsarum1 BloggAsarum2
Vi gick i sträckans riktning upp mot ett skymt krön där vägen drog lite höger och absolut ingen publik, berättar åskådaren.
Inte så konstigt för i dikeskanten låg fyra gula skyltar med ”Publikfri Zon”.
På andra sidan krönet var där dock betydligt mer folk som väntade på att få sig lite kriser/avåkningar/skrotningar till livs. Enligt min åskådare var det en solklar riggad avåkarsväng där man placerat ut skyltarna före krönet för att inte publiken skulle kunna avslöja att det svängde bakom. Att det inte var något arrangören Asarums MS låg bakom var min uppgiftslämnare helt säker på.
Deras skyltar hade både annan färg och såg annorlunda ut. Det här var skyltar som någon med berått mod placerat i skogen för att stoppa publik från att avslöja vad som dolde sig på andra sidan krönet!
För mig känns det både främmande och skrämmande om det nu verkligen är så som jag fått det mig berättat. Men varför skulle det inte vara sant, bilden ljuger som bekant inte.

*
BloggBellborgHar annars inte nåtts av så mycket från själva tävlingen men så mycket har jag fått reda på att Ryds Golfåkande David Bellborg (bilen) helt planenligt vann 2WD-klassen 23 sekunder före klubbkompisen Peter Holgersson i den gröna (!) Escorten. Trea slutade Karlskronas Volvoförare Robert Svensson medan Asarums egen Åke Månsson körde in som fyra. Noterad även att min klubbkompis Lars Mårtensson har backflyt för tillfället. I Simrishamn var det ett oljefilter som dj-lades och nu provade Lars att köra ”trehjulig” 940 (grön/vit dessutom), inge bra…
I den sammanslagna VOC/Grupp E-klassen var BMW-åkande Anders Svensson, Ryd snabbast före Södra Sunnerbos Thomas Karlsson i VOC:aren. Trea var Andreas Olsson, Kalmar i en Golf.
Mikael Wehlin, Hässleholm hade bättre ordning på Subarun den här gången och var bästa 4WD-förare. Som tvåa placerade sig klubbkompisen Lars Johnsson i en Mazda. Lancia på tredje plats genom Magnus Johannesson, Kristianstad.

*
Vilket liv det blev både på Facebook och i min mejlkorg efter gårdagens blogg där Leif Persson var bekymrad över det klena antalet anmälningar i C Grupp H. En uppfattning som jag delade och även utvecklade med att man kanske skulle fundera på om Grupp H ens skulle vara öppen för C-förare och då tog det minst sagt hus i h-e. En sak är fullständigt klar och det är att mitt förslag ogillades skarpt av majoriteten, det fanns dock undantag. Tack Filip, Peter, Anders, Johan, Håkan plus en dryg handfull andra som mejlat och tyckt det var en klok idé.
Nu är det så att Motorbloggen inte på något vis styr svensk rallysport vilket man nästan fått uppfattningen av när man läser kommentarerna. Fortfarande är det FIA och SBF via Rallyutskottet som bestämmer, Motorbloggen kan varken ”förbjuda” eller ”tillåta”någonting. Men vad jag vet är det fortfarande fritt att få ha tankar/synpunkter och detta utan att behöva bli ”tjärad och fjädrad”…
Önskar dock att jag fått samma engagemang när jag ventilerat sportens riktiga problem (den heta potatisen med Grupp H är en mycket, mycket liten fråga i sammanhanget) som funktionärsbristen. Eller de höga hastigheterna som följer med att allt snabbare vägar används. Här vore det intressant med lite engagemang istället för den strutstaktik med huvudet i sanden som råder hos många!
Undrar om där finns någon sport som är mindre benägen att vara öppen för förändring som rally? Så fort det petas allra minsta i regelverket blir det ramaskri och man är blixtsnabb med att fördöma. Tyvärr är det mer sällan man kommer med konkreta förslag, istället är det bara ”NEJ” till allt som innebär nytänk. Inte utan att man skänker en tanke till medlemmarna i Rallyutskottet som ändå ska försöka att föra sporten framåt, kan inte vara helt lätt alla gånger.
Om min ”idiotiska” idé nu är krossad för gott så är det ändå lite skönt att se att verkligheten visar en annan sanning. I Simrishamn var man 10 i C-förare Grupp H ( två av dessa var norrmän) medan C VOC/Grupp E kunde räkna in 26 startande. Närmast väntar Anderslövsrallyt med två Grupp H-åkare och 14 VOC/Grupp E och i ”Rally över gränsen” är fördelningen 24 VOC/Grupp E och tre i Grupp H. När jag dessutom tänker på var våra idag mest internationellt framgångsrika förare en gång börjat, så verkar jag inte vara helt ute och cyklar med mitt resonemang…
Sedan måste jag även undra över hur det kan tillåtas ett så djupt orättvist för att inte säga kränkande tilltag som att i Ungdomsrally köra efter min idé? Uppenbarligen är det helt OK att när man är 17 år och 11 månader bara tillåtas köra ”pysklasser”. En månad senare med enda skillnaden att ”lappen” liggen i plånboken, anses samma förare vara fullt kapabel att köra värstingbil är inte detta lite märkligt? Som en följd av kommentarerna i ämnet borde självklart även Ungdomsrally få köra med precis vad de själva vill, eller?
Därmed avslutar jag diskussionen från min sida i ämnet och önskar alla utan undantag både i Grupp H, VOC och GruppE lycka och framgång i rallyskogen.

*
Häromdagen skrev jag att Stig Blomquist var först att anmäla sig till Midnattssolsrallyt men där var jag lite slarvig med sanningen upplyser Lars GrenResultatservice som har hand om anmälan. Lars skriver, ” Inser att du inte var upp så tidigt på fredagsmorgonen och kunde följa den ”spännande” och ”dramatiska” öppningen på årets anmälningsceremoni. Men det var faktiskt Sibylla Gustavsson som var först i anmälningslistan.”
Rätt ska vara rätt, men Stig var iallafall bland de allra första att anmäla sig och idag har han sällskap av totalt 66 fler.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *