Sur-Kimi lämnar WRC, Ola Nilsson mentor till Mikaela och en äkta Rally Kadett!

”Sur-Kimi” Räikkönen lämnar WRC och satsar återigen på Formel 1. Nytt märke blir Lotus och vad jag förstår så jublar F1-världen över beskedet. Jag jublar också och när en förhoppning att någon mer positiv förare tar över Kimis WRC-Citroén redan 2012. Helt klart passar han bättre i Formel 1 än i det trots allt mer folkliga Rally-VM. Hans kunskaper att köra bil har jag aldrig ifrågasatt, men den sociala kompetensen…
Grattis Björn och Mathias Waldegård som helt programenligt körde hem andra segern i East Africa Safari Rally. Kollade ett filmklipp och det var i närmast vedervärdiga förhållanden som Walle drog fram med den ”brandgula” Porschen. Det som slog mig också var att det inte handlade om någon sorts ”slow motion”, tvärtom var det plattan i mattan mest hela tiden.
Tvåa slutade Geoff Bell med sin Datsun 260Z och trea blev till slut Stig Blomqvist. Med en frisk bil redan från start hade han utan tvekan kunnat utmana om segern. Staffan Parmander normalt vid sidan av Patrik Sandell, lotsade Steve Perez till femte plats, dock över två och en halv timme efter Waldegård!
Hässleholms Ola Nilsson har nu blivit lite av Mikaela Åhlin Kottulinskys mentor i jakten på styrning i nästa års VW Scirocco R-Cup. Mikaela är en av tre tjejer kvar när man går in i slutrundan av vem som ska få styrningen i cupen 2012. Sämre mentor kunde ju Mikaela valt än tvåan i cupen 2011!
På tal om VW så verkar man här verkligen ha fått upp ögonen för rally. Inte nog med att WRC-satsningen närmar sig, nu har man även gått in som officiell sponsor till Rally Sweden den 9-12 februari. VW ska förse rallyt med cirka fyrtiobilar, allt från förbilar till VIP-transportörer och detta ska man göra i tre år enligt kontraktet. Nu väntar jag bara på att man offentliggör att PG Andersson blir förare i VW Swedens WRC-Polo för Rally Sweden 2013. Fast det är klart detta besked lär jag få vänta länge på, men visst hade det varit läckert?
Skrev häromdagen om min vurm för Opel Rally Kadett. Kan här passa på att göra ett förtydligande. En äkta Rally Kadett är den bil som tillverkades 1968-72 med 1900 motor. Finns även en tidigare version med både 1100 och 1700 motor, men de är inte på riktigt. Nej Rally Kadett ska ha 1900 motor och helst vara röd eller gul, andra färger kan med viss tvekan accepteras. T.ex hade Hässleholms stjärna Leif Nilsson en häftig metallicblå grupp tvåa i början av sjuttiotalet, men egentligen är det röd eller gul som gäller. Förtydligandet gäller den ”yngre generationen” rallyfantaster som helt respektlöst kallar både Opel Kadett GT/E (1976 års modell) och Opel Rallye 20E (1978-79) för ”Rally Kadetter”. Fel, fel, fel!
Nåväl, såg en annons om en gul Rally Kadett 1969 fullt Sprintutrustad t.om. sjuttioliterstanken satt på plats. Såg jättefin ut även om det var fel stripes på sidan, de hör hemma på en 72:a. Köpte en trisslott för att få min dröm förverkligad och det vara nära. Fick tjugofem kronor så det skilde bara fyra nollor till för att Kadetten skulle hamnat i Hörby…

8 svar på “Sur-Kimi lämnar WRC, Ola Nilsson mentor till Mikaela och en äkta Rally Kadett!

  1. Det är bra Tommy att du förklarar för ”ungdomarna” vilken kadett är vilken,
    Den Norske gula kadetten skulle jag ,med tänka mig att äga,men har inte du råd med din chefslön, så har definitivt inte jag det. Sen kan ju tycka olika om
    72:ans breda linje,jag tycker den är fin (o  jag hade ju den på min guldfärgade
    70:a)/Rune

    1. Hej.
      Chefslön vet jag inte om jag vill kalla det, fattigbidrag föredrar mina kollegor…
      Jag minns ditt avsteg från original på den guldfärgade ( Roland Brorsson hade en likadan men med rätt linje) och för mig är det ”fetfel” med den tjockare linjen. Men smaken är som ….., lite olika.
      Den gule hade du gjort dig i till nästa års Lille Mats?
      Ha det
      Tommy

  2. Håller med dig i allt ovanstående. Kan också berätta att jag sålt min Kadett, även om det bara var en 1,2 S-78 så var det ju lite rally i den. Bror Danielsson vann SM i standard B i en sådan. Sexton år bodde vi ihop…

    P

    1. Hej.
      Noterade detta i skrift, att du skilt dig från Kadetten, 16 år är lång tid. Minns jag inte helt fel så blev BD Svensk Mästare 1975 i en standard B-Kadett, samma år som vi hade SM- T i TV-Svängen. Fast då var BD redan klar mästare så i Hörby uppgraderades han till Asconaåkare. Kan det ha varit så?
      Tommy
      PS. Jättebra krönika från Macau, var det en Colt du körde?

      1. Exakt. Det var 1975 och Brorsan vann även de två avslutande tävlingarna i Asconan.
        Och ja, det var en Colt jag såg till att de inte kunde använda något mer…

  3. Jag ägde som min första bil (1970) en Opel Rally Kadett 1969 som jag köpte lätt beg. på Motorami av Thure Bensin bilen hade tidigare ägts av en utav bröderna Palm i Äspinge den bilen fick många snabba varv runt gatorna i Kristianstad då var farbror polis inte glad de körde hem till mina föräldrar på Lillö och sa att det inte var någon gokartbana runt lilla torg…..

    1. Hej!
      Oj, du hade ju en nästan legendomspunnen Sprint Kadett. Lars Palm hette ägaren och var en av SMK Hörbys allra snabbaste förare i mitten på sextiotalet, men då var det Volvo som gällde. Kadetten inhandlades ny och fick snart det rätta Palm-stuket ( Lars var aldrig mycket för att tvätta och putsa) dock trappade han ner på tävlingsåkandet så Kadetten gick mest som bruksbil mellan de olika grävmaskinerna. Sjöbos hösttävling missade dock Lars aldrig och hade som vana att vinna B-klassen och även vara uppe och tugga på totalplaceringarna med den väl använda Sprinten.
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *