”Sur-Kimi” i Yaris-WRC test, ”Dagen M” har börjat, alla bör tacka Jårs för MSR, Ekström: Magic weekend och Magda fick ändå köra i Höljes…
Idag avslöjar Autosport att Tommi Mäkinen inte är främmande för att ge Kimi Räikkönen en chans att testa en Yaris WRC framöver. Under åren 2009-11 körde Kimi Citroen i WRC, Totalt 21 starter och där en sträckseger blev det bestående minnet av karriären. Detta plus hans trista attityd mot fansen vilket gav honom smeknamnet ”Sur-Kimi”. På bilden var han nog extra sur när han 2010 åkte av i sista kurvan på Sågen i Rally Sweden.
Som co-driver hade Kimi Toyotas nuvarande sporting director Kaj Lindström men både han och Mäkinen är noga med att påpeka att det handlar om en test. Några planer på en WRC-karriär efter att F1-eran är avslutad har inte Kimi aviserat, men att testa en WRC-bil är så klart alltid kul…
*
Idag är det alltså ”Dagen M” eller med andra ord, Midnattssolsrallyt drar igång. Redan klockan 17.30 invigs rallyt och prick 18 startar bil nummer 201, Regularityåkarna Thorbjørn Bye/Oddvar Moland i sin BMW 2002 Tii på SS1 inne i centrala Vimmerby. Nytt för i år är att man släpper bilarna med tätare berättar Lars Jonsson i arrangörsledet.
–Vi lyssnade på publiken och provar i år att de tävlande startar med 30 sekunders mellanrum istället för en minut.
–Det gör att alla startande hinner köra igenom sträckan på cirka en och en halv timme, vilket betyder mindre väntetid och mer tid att vara på serviceplatsen efter sträckan.
Till den publik som Jonsson hänvisar till finns så klart traditionsenligt det skånska inslaget från Hässleholm, ”Runes Roliga Rallyresor”.
*
MSR inleds alltså med de knappt 40 bilarna i de två Regularity-klasserna, ”Elite” och ”Sport” innan Ola och Lars Stokka inleder fortåkarna. Familjen Stokka glider iväg med sin röda Volvo PV från 1961 vilket också är äldsta bilen i den här delen av rallyt.
Många tycker att rallyt tappat lite av sin identitet när det för några år sedan öppnades upp för de nyare Appendix-K-klasserna. Helst hade den gruppen sett att åldersgränsen satts till 1975 och äldre. I år är till exempel nyaste bilen Vallentunas Håkan Söderströms Mitsubishi Galant från 1992 nyast i startfältet och även nom det är en äldre bil så ”klassiker”, tveksamt. Istället en bil som tråkigt nog även tillhört de yngsta i en normal svensk rallytävling.
Om arrangören skulle gått på önskemålet om att sänka åldersgränsen till 1975 hade det också inneburit mer än en halvering av startfältet. Vid en snabb genomgång hittar jag nämligen bara strax över 60 bilar i den äldre kategorin och det är så klart ett allt för klent startfält för att ge samma stora intresse kring rallyt som idag.
Det är nog så enkelt att det gäller att ”gilla läget” och inse att tiden aldrig kommer tillbaka när rallyt dominerades av två-takts Saabar, VW 1500S, Volvo PV/Amazon, Cooper S och inte minst Opel Kadett/Rekord. Men medge att det varit skoj med 150 bilar från tiden när det ursprungliga Midnattssolsrallyt kördes för 1964 fanns inte ens Volvo 240 på skissbordet…
*
Måste även nämna till Bromölla återbördade stockholmaren Jårs Damberg en oerhört vital ”80 plussare” som alla i MSR-fans i helgen har alla anledning att tacka för att det återigen finns ett Midnattssolsrally. Med något som bara kan beskrivas som ”hästjobb” drog han och fru Britta igång planeringen för att återskapa landets största rally på 50 och 60-talet. Med blygsamma resurser bakom sig lyckades paret med hjälp av en del andra frivilliga krafter bland annat Mr Rallytravels Per Carlson att få ihop paketet. Starten skedde i Hörby år 2006 och resten är idag lite historia.
Jårs är dock i högsta grad fortfarande aktuell då han kör årets upplaga i par med Valter Olofsson i en Volvo 162. Vågar inte ta gift på det, men jag är nästan säker på att han också är den ende i startfältet som även körde ”originalet” någon gång under åren 1950-64. Med detta önskar Motorbloggen Jårs och Valter stort lycka till.
*
I fjol kördes rallyt med tråkigt t väder som inramning, regn, blåst och bitvis allmänt ruskväder. Fördelen var dock att dammet inte var något som helst problem vilket det kan bli i år. I synnerhet i början när startfältet är mer blandat där långsammare ekipage kan hamna framför snabbare, då kan damm utgöra ett problem precis som 2009 då det var lika torrt som i år när vinnaren året före, Tony ”Roten” Jansson dammade fram i gränstrakterna Skåne/Blekinge.
*
Om Midnattssolsrallyt hamnar i skuggan av World/Euro RX i Höljes som körs samtidigt eller om det är tvärtom blir upp till betraktaren att avgöra. Men i Värmlands nordligaste hörn samlas nu RX-fans från vågar jag nästan säga hela världen för att få se när Johan Kristoffersson och PSRX Volkswagen tar ännu ett kliv mot VM-titeln. En som garanterat kommer att göra allt för att sätta käppar i Polo-hjulen är EKS-bossen Mattias Ekström. Dalmasen och Audi-föraren klassar Höljes som ”the craziest world championship round of the year” och säger.
–Vad Monaco är för Formel 1 är var Höljes är för rallycross!
Mattias öser beröm över hela arrangemanget från banan som han menar är den en av de bästa i hela VM-serien, till den fanatiska publiken. I synnerhet en speciell del av banan gillar han.
–Den extremt snabba högerkurvan som tar i 170 km/t och direkt bakom, det mest spektakulära hoppet under hela året…
EKS-kompisen Andreas Bakkerud håller med och klassar helgen som ” the magic weekend”.
–Här vill alla världens rallycrossförare stå som vinnare!
Nu vet både han och Mattias hur det känns att stå överst på pallen inför de runt 40 000 i publiken. 2014 och -15 vann Mattias medan ”Baby blue-Bakkerud” vann 2013 och -16. Med sig till till Höljes tar norrmannen 250 medlemmar i sin egen fanclub och i avsaknad av hotell i området har man byggt upp eget boende intill banan ”Bakkerud Blue camp”.
Inför helgen är det också så att det är Bakkerud om har flest poäng i EKS och ligger fyra med 101 poäng. Placeringen efter har så teamchef Ekström med fyra poäng mindre. Leder gör regerande världsmästare Kristoffersson på 135 poäng och närmast att utmana är Sebastien Loeb med 104 och två poäng fattigare kommer så trean Petter Solberg.
*
För deltagarna i Euro RX-delen blir Höljes deltävling tre och hit är sex svenskar anmälda. Egentligen är man sju men Thomas Bryntesson kör som bekant på norsk licens. Till detta så kan man även lägga till två danskar och där faktiskt Supercardebutanten Ulrik Linnemann ligger imponerande trea så här långt. Ny för mig är Dennis Rømer som precis som Linnemann kör Volkswagen Polo.
Leder gör lettländaren Reinis Nitiss, tre poäng före Anton Marklund som här fångats av Tony Welam i tävlingen i Mettet. Näst bäste svensk är Peter Hedström på fjärde plats. På hemmaplan i Höljes krävs en fullträff för Hedström om inte guldtåget ska lämna kvar honom på stationen. Värmlänningen har 30 poäng mot Nittiss 56.
*
En som för bara någon månad sedan trodde att Höljes 2018 var kört var SMK Hörbys Magda Andersson. Men när så franska Peugeot-teamet ”DA-Racing” hörde av sig och erbjöd en Supercar 208 då var mottagaren av Hörby Kommuns pris som ”Årets Idrottare 2017” snabb att svara ja. I Höljes har Magda en stor skara fans och det kan säkert hjälpa till att nå en plats i åtminstone semifinalerna. Att drömma om final för Magda gör man så klart, men hon har 30 konkurrenter som alla gärna krossar den drömmen för att istället förverkliga sin egen…