Kankkunen hyllas i Rally GB, Ingram och Baumschlager rallyfriska igen, Johan K. vi ha Höljesrepris och Porscheledning i mSR.

När WRC Rally GB körs till hösten blir det som en officiell hyllning till fyrfaldige rallyvärldsmästaren Juha Kankkunen och hans kartläsare Nicky Grist när dom utnämns till officiella ”Rally legends”. Paret kommer att hyllas för sin ”epic win” i rallyt 1993 i TTE:s Toyota Celica GT-Four. I höst kommer Juha och Nicky att leda en parad i en likadan Toyota som då och som  faktiskt ägs av kartläsare Grist på gatorna i Llandudno sista dagen av rallyt. Just 1993 var Rally GB ovanligt tufft och kördes under vintriga förhållande men som vanligt utan dubbdäck.

De absolut tuffast förhållanden jag någonsin kört  i UK, berättar Juha i en intervju.

Då hade Juha redan två segrar i rallyt, både 1987 och även 1991 blev det finsk seger i rallyt. Men -93 var första segern för Grist i Juhas bil och han minns sin förares avslappnade stil trots de svåra förhållanden som rådde i Yorkshire där stora delar av rallyt kördes. Trots att Juha redan säkrat VM-guldet ville han så gärna ge Grist sin första seger på hemmaplan.

”Boyo” vi kommer att vinna det här för din skull, förklarade Juha medan Toyotan sladdade runt som en smörklick i en stekpanna.

Så klart måste detta uppmärksammas nu 25 år senare.

*

I dag kom där positiva besked från unge brittiska talangen Chris Ingram som fick göra ett hack i sin ERC-satsning efter att insjuknat med något skumt virus i kroppen. Av någon anledning har Chris behandlats i Istanbul men oavsett detta är han nu frisk.

Börjar med en tre-race resa, först nästa helg i Italien och Rally Casantino, fortsätter hem till UK och Goodwood innan det blir ERC-comeback i Rally di Roma Capitale, berättar en glad f.d Opelåkare, numera i Skoda R5.

*

Tillfrisknat har också österrikiske stjärnan och till Volkswagen Motorsport hårt knuten Raimund Baumschlager. Vid sidan av sitt tävlande driver han även eget rallyteam och bland annat hade han ett par Skoda R5 i gång senast i ERC-tävlingenCypern. Att han har stort förtroende hos VW-folket visar man genom att han som ensam förare fått tillåtelse att köra en WRC-Polo i det nationella mästerskapet.

Dock var det med en Skoda han åkte av i Rebenland Rallye i mitten av mars och ådrog sig svåra skador. Nu har dessa dock läkts och 58-åringen känner sig återigen fit for fight och med sin ordinarie co-driver Pirmin Winkelhofer blir det start i Skodas hemstad Mlada Boleslav och Rally Bohemia i helgen.

*

I fjol vann Johan Kristoffersson för första gången en World RX-tävling inför hemmapubliken i Höljes och nu är det dags för repris hoppas Johan.

Ett av de mest fantastiska ögonblicken i min karriär och jag vill gärna upprepa det den här veckan, säger Johan.

Få förare kan som Johan bemästra världens kanske häftigaste rallycrossbana och förra året visade Arvika-sonen med eftertryck att han var helgens store dominant. Från en helg i Hell där allting stämde med segrar i alla kvalomgångar samt semifinal och final är så klart självförtroendet på topp.

Wow! Ärligt talat vet jag inte hur jag ska kunna toppa det. Norge var helt perfekt; allt föll på plats.

Nu leder Johan med 31 poäng före Sebastien Loeb och med fyra segrar på fem starter har han skaffat drömläge men där finns ändå mer att ge med hans Supercar Polo, menar Johan.

Finputsen fortsätter på ett redan lyckat koncept för PSRX Volkswagen Sweden.

Petter och jag tror att det finns mer att få ut av bilen. Och det kommer att behövas för konkurrenterna närmar sig.

Petter Solberg, trea bakom Loeb jagar sin första seger för säsongen och detta på en bana han älskar.

Det jag verkligen tycker om är att man kan använda kerbsen och även krön, hopp och svackor för att få bilen att röra sig och fortsätta sladda. Det är en riktig förarbana det här.

Precis som arga konkurrenten Mattias Ekström är det en speciell del av banan han älskar.

Den doserade vänstern som leder dig till en av de snabbaste partierna på hela säsongen, nerför på grus och vidare till det näst mest berömda partiet, det stora hoppet!

Så frågan i helgen blir vem som flyger bäst eller rättare sagt, vem landar bäst…

*

 

Nu är det inte enbart World och Euro RX som kör i Höljes, även RX2 International Series med ett rekordstort startfält finns nu utanför Likenäs. Därme däven Tomelillas William Nilsson  för att göra en repris på fjolårets pallplats.

Höljes är en av årets höjdpunkter och såklart vore det kul att kunna fira på pallen igen inför alla svenskar, menar William.

Inför helgen som är fjärde deltävlingen ligger han åtta i mästerskapet och nu väntar det största startfältet någonsin i mästerskapet, med hela 30 förare. Av dessa kör sju stycken för samma team som Nilsson, JC Raceteknik.
I fjol kom jag på tredje plats i Höljes av 24 tävlande. Självklart är jag sugen på en repris men huvudmålet kommer vara att jobba sig uppåt och samla poäng i mästerskapet!

*

Det blev inget Midnattssolsrally för Jårs Damberg ringde han och berättade igår.

-Snubblade över en utlagda elkabel på marken när vi skulle gå för att äta lunch och bröt handleden.

Istället för att köra Volvo 162 blev det ambulans till sjukhuset för att få handen gipsad men inte hängde Jårs med huvudet för detta. Istället övertog kartläsare Walter Olofsson ratten och kastade in ny kartläsare i Volvon.

Jag får åka med i servicebilen och se framemot 2019, konstaterade Jårs.

Nu blev det ändå en kort resa för 162:an, redan på sträcka två tog värmen ut sin rätt och den raka sexan överhettades. Därmed sällade sig Olofsson till den stora skara som fick bryta redan under torsdagen.

*

För övrigt är det som alltid svårt att vara helt uppdaterad om allt som händer och Regularity-delen har jag rdean gett upp. Försökte få koll på resultaten men när det krävs åtta (8 stycken) olika resultatlistor  för att redovisa sju sträckor gav jag upp.

Lite enklare att följa fortåkarna och så här långt är det Peter Strid och Ulf Lind, SMK Hörby som är snabbast av skåningarna.  Den fina Opel Manta 400:an leder klassen och har en 28:e placering totalt efter dagens etapp.

Lite tuffare har hässleholmarna Chriser Carlsson/CG Wilke det i sin Volvo Amazon, sexa i klassen och ltie över fem minuter upp till ledaren Thomas Johansson/Björn Ånvedhs BMW.

Åt totalledaren i rallyt Per Göthberg/Robert Eriksson får Strid svårt, Porscheåkaren från Eskilstuna som lett från sträcka ett har en marginal på över tre minuter ner till Mantan.

*

I fjol var Martin och Jan Hagman med i toppstriden med Riflex-Escorten och hade varit så även i år men på sträcka fyra tappade paret runt en och en halv minut och ligger nu bara trea. Istället är det Mikael Lööv /Hans Andersson som leder men dit har Hagmans bara 14 sekunder. 

I samma klass kämpar Thomas Ravelli/Miriam Walfridsson på med sin Opel Kadett GT/E, 25:a så här långt men har ändå två bilar bakom sig.

*

I klass 16 har Tjusts Mats Lundholm och Cindy Brüggeman redan glömt hur MSR slutade ifjol av tempot att döma. Då hamnade paret på taket med sin Opel Ascona strax före målgång och nu håller man andra platsen i den tuffa klassen. Leder, 41 sekunder före, gör Staffan Bergdahl/Ted Nytting, Escort.  En fjäder i hjälmen för byggmästare Lundholm är att trea är f.d världsmästare och heter Stig Blomquist

*

I ”Volvoklassen” är det föga överraskande att Daniel Wall/Jeanette Kjäll leder men desto mer förvånande att unge Adrian Ring/Fanny Jakobsson, Linköping lyckas med att ligga tvåa, 24 sekunder bak Wall. Trea är normalt sett R2-åkande Victor Karlsson/Jona Magnér 13 sekunder bak Ring.

Sedan blir det mer kända Volvo-namn som Ola Axelsson/Curre Lundmark, fyra, Peter Holmberg/Dennis Holmgren och Harry Joki/Stefan Ohlsson. Först på sjunde plats hittar vi superheta Arne Rådström/Thomas Nilsson, 49 sekunder bak Wall.

*

Tvåa totalt är fjolårsvinnaren Mats Jonsson med Anders Moberg vid sin sida i Mazdan. Trots 4WD har han svårt att komma till tals med Porsche-åkaren längst fram. 17,6 sekunder skiljer och Mats har faktiskt bara varit snabbast på två av de sju körda sträckorna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *