Supercup-Robert har gått bort, WRC-Latvala bara nia medan Roten rullade i Estland!

Rally-Sverige har sorg!
Natten till söndagen avled en av våra allra största profiler, Ljusdals Robert Johansson efter en kort tids sjukdom. Det sorgliga beskedet kommer från Roberts ständige co-driver sedan slutet på nittiotalet, Lasse Grip.
Så sent som i Zabra-Rallyt i maj körde Robert och Lasse med den Appendix K Golf GTI som blev Roberts sista rallybil. Karriären började annars med en tvåtakts-Saab, vidare med Standard B-Saab där han ständigt tillhörde de allra snabbaste. Efter V4:an blev det 99:a innan han sadlade om till Golf och den vita som han nu körde var en kopia på bilen han körde på åttiotalet. Robert förknippas starkt med Mazda 323, en modell han var trogen i nästan femton år innan den blev alltför omodern och byttes mot en Mitsubishi.
Golfen blev som sagt Roberts sista rallybil och den bil han körde när vi träffades i samband med målgången för Rally Sweden som blev hans sista ”stortävling”.
Robert var en av sportens verkliga eldsjälar och han var den som startade upp Supercupen och blev dess ”General”. Han var även drivande i den Förarförening som han hoppades skulle blivit en sorts fackförening mot SBF, tyvärr blev aldrig visionen verklighet fullt ut.
Robert älskade att lösa problem och att förbättra saker, om det var på jobbet, rallybilen eller vid sidan av själva tävlandet spelade ingen roll, berättar Lasse Grip.
Dessutom var han alltid hundra procent ärlig och skulle aldrig ens fundera på att tumma på reglerna, för honom var de heliga!
Första gången jag kom i kontakt med Robert var när det kördes Supercup-final i TV-Svängen någon gång i mitten på tvåtusentalet. Robert hade ingen service och ringde upp, frågade om jag kände någon som skulle kunna tänka sig ställa upp? Servicefrågan löstes och efter detta hade vi sporadisk kontakt enda fram till att jag startade Motorbloggen. Här var Robert en flitig läsare och skickade ofta mail till mig i frågor som intresserade honom. Märkligt nog hade vi nästan alltid samma uppfattning om saker och ting…
Nu har Järvsöboende Robert kört sin sista tävling och Rally-Sverige har blivit en stor profil fattigare. Robert blev 67 år gammal och sörjs närmast av hustru och två vuxna barn och deras familjer.

*
Kommer ni ihåg vad jag tippade om antalet anmälda SM-åkare till Snapphanerallyt? Jag tippade sextio bilar och hur många blev det till slut, jo exakt sextio. Växla den om ni kan…

*
BloggOpel2Fick bilder på Björn ”Nalle” Johanssons utställningsbyggda Kadett GT/E från Göte Karlsson. Att han nu inte nådde målet i Midnattssolsrallyt känns rent ut sagt för dj-ligt, kan man misstänka sabotage från ”VOC:arna”???

*
Ett gäng som struntade i MSR och valde EM-tävlingen Rally Estonia (är det inte lite konstigt att man lägger MSR samma helg som vårt närmaste EM-rally körs?). Fick mig en åktur med in-car från Jari-Matti Latvalas Audi quattro och säger bara tack gode gud att man slipper sköta noterna i den bilen. Nu var Latvala snabbast på flera av de åtta sträckorna med samtidigt strulade bilen en del så till slut blev det en blygsam nionde plats för Poloåkaren.
Två svenska klassegrar blev det genom Anders Johnsen i Porschen och Nisse Bergquist med Amazonen. Sämre gick det för Henrik Boivie vars växellåda packade ihop efter fjärde sträckan. Än sämre gick det för Tony ”Roten” Jansson som rullade sin Escort på sträcka två och detta med ”pjäxan långt in i pannrummet”. Tappade räkningen vid åtta varv men där var nog ytterligare två innan Escorten stod still på hjulen. Behöver jag tillägga att Roten bröt?
Vann Rally Estonia gjorde finnen Ville Silvasti i en Porsche.

*
Det ville sig inte för Noha Milell vid EM-finalen på Circuito Internazionale d´Abruzzo banan i Ortona. Från startruta arton hade Färlövskillen liten chans att avancera i fältet och när det dessutom blev tvärstopp i framför honom i andra kurvan var racet över. Nu tog sig Noah i mål som 27:a en klar besvikelse.
Med en fjärde plats från kvalet i Spanien och imponerande uppkörningar i Italien har Noah Milell presenterat sig på allvar även internationellt, menar kontkatmannen Staffan Börjesson.
-Enligt expertisen så slåss Noah i toppen 2014 och kör om guldet 2015, precis som planerat!

*
Sugen på att åka rallybil i TV-Svängen den 31 augusti? Franske entusiasten Oliver Hugla planerar nämligen att köra den 49:e upplagan av SMK Hörbys klassiker men har ingen kartläsare i sin VOC.
– Har inga som helst krav på noter eller annat, bara någon vill åka med och sköta roadbook och tidkort, ber Oliver hoppfullt.
Är du sugen, skicka ett mejl till tommy.svensson@kristianstadsbladet.se så förmedlar jag kontakten.

*
Med detta avslutar jag bloggen för fyra dagars ledighet, vi hörs igen på fredag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *