Suninen/Zaldivar kör Hyundai i WRC2, ingen Solans till ERC på Azorerna, Annie och Mikaela skriver rallyhistoria medan Mille och Julia satsar på Slovenien!
Då kom det äntligen besked från Hyundai Motorsport hur deras line up för WRC2 kommer att se ut 2022. Ingen blir heller förvånad över att Teemu Suninen/Mikko Markkula sitter i en Hyundai i20 N Rally2 om detta har det snackats länge. Däremot höjde jag ögonbrynen över valet av besättning i bil två, paraguayanen Fabrizio Zaldivar/Carlos del Barrio. Visserligen har Zaldivar kört två säsonger med Hyundai i det nationella mästerskapet medan rutin från WRC är för 21 åringen något begränsad. I fjol startade han i sju deltävlingar i WRC3 men lyckades aldrig komma på pallen, fjärde platsen på Sardinien var årsbästa och i tabellen blev det en åttonde plats. Tilläggas kan att i WRC3 körde han Skoda medan det var Hyundai på hemmaplan.
Jag trodde mer på någon av de italienska Hyundai-åkarna som side kick till Suninen eller kanske ännu mer en förare från vårt grannland Norge, Ole Christian Veiby. Inte bara för att han har ett framgångsrikt förflutet hos Hyundai bland annat fått förtroende att köra med deras WRC-bil utan än mer för att i jämförelse med Veibys CV, hamnar Zaldivar helt klart i ryggläge. Inte minst insatsen i Rally Sweden med att bli tvåa efter Mikkelsen borde gett folket i Alzenau en liten hint om var man borde leta. Norska ”Prc Ferme” har luskat fram att Veiby istället kan vara aktuell för World RX i hop med Johan Kristoffersson. Ganska naturligt i så fall då familjen Veiby är en tung spelare i KMS-laget. Efter att Andrea Adamo lämnade sitt jobb som teamchef hamnade Veiby lite i ett vakuum och nu verkar tråkigt nog hans tid hos Hyundai vara över. Hyundais teamchef Julien Moncet verkar dock inte alls förstå mina tvivel.
– Zaldivar är ett perfekt komplement till Suninen som visat stabilitet i de WRC3-tävlingar han kört, en stjärna på uppgående!
Moncet är också övertygad att den utvecklade i20 Rally2 är en bil som kan köra hem WRC2-titeln i händerna på Suninen och Zalidvar.
– Vår Custom-avdelning har jobbat outtröttligt under vintern för att leverera en vinnare!
Debut för nya Hyundai Motorsport i WRC blir i Rally de Portugal 19-22 maj. Man gör även som Skoda och låter ett fristående team hantera WRC-satsningen och för detta är det välkända RedGrey-team som anlitats. Samma estländska team som skött Oliver Solbergs bil när han körde med Rally2-Hyundai och som ägs av Ott Tänak.
*
Det blev ingen Nil Solans till deltävling två i ERC, Rally Azores. När anmälningslistan spikades fanns inte Fafe-vinnarens namn med bland de 40 anmälda, istället blir helgens rallytvåa portugisen Armindo Araujo/Louis Ramalho med Skoda lite av favorit.
Tuffa utmanare ser jag i landsmännen Bruno och Carlos Magalhaes, Hyundai och snabbe spanjoren Efren Llarena/Sara Fernandez, Skoda. Som vanligt är det stor Skoda-dominans i listan, 18 bilar medan Renault har näst flest, elva Clios kommer till start. På Azorerna gör också ”Clio Trophy by Toksport WRT” debut och till den här cupen fins sju anmälda. Bilarna är Clio Rally5, alltså de som befinner sig längst ner i FIA:s Rallypyramid.
Inga förare från vår begränsade del av världen har nappat på möjligheten att köra i ERC till vad cuparrangören menar ”en rimlig peng”. Alla anmälda är helt okända för mig förutom fjolårsvinnaren från Argentina, Paulo Soria och så klämtar en klocka för 19-årige ungraren Patrik Herczig. Dock inte för honom utan mer för att pappa Norbert Herczig ingår i Team MRF och startar ett 30-tal bilar före ättelägget med Skoda Rally2.
*
Långtifrån alltid som jag applåderar FIA och deras olika satsningar, men i ambitionen att öka antalet tjejer inom bilsport står jag hundra procent bakom Bin Sulayem och hans kompisar.
Extreme E som körs utanför FIA är ett bra exempel där reglerna föreskriver mixad besättning vilket gör att Mikaela Åhlin-Kottulinsky delar bil med Johan Kristoffersson. Samma sak för ”Årets Bilsportjej” Klara Andersson vars debut ihop med Oliver Bennett tråkigt nog sabbades av Covid. För Mikaela väntar nytt äventyr liknande det hon kör med elbilarna när hon och ”Ökendrottningen” Annie Seel planerar för start i Saudiarabiens och det första helkvinnliga rallyt, Rally Jameel. Det unika är inte att de ska tävla i samma bil utan gör det i ett land där det för fyra år sedan var förbjudet att köra bil för kvinnor. Rally Jameel startar imorgon den 16 mars med målgång på lördag. Tävlingen ingår i ett projekt med syfte att lyfta kvinnor inom sporten där det tävlande kommer från 14 länder, de flesta från Saudiarabien, Jemen och Oman. Men även från deltagare från Egypten, Algeriet, Syrien, USA, Spanien, England, Polen och då så klart Sverige. Dakarveteran Seel vann damklassen i årets Dakarrally och var en orsak till att den saudiska rallyorganisationen bad henne att ställa upp med ett svenskt team.
– För mig var det en självklarhet att vara med och främja denna utveckling, berättar Seel.
Svenska Bilsportförbundet kopplade så ihop Annie med STCC/Extrem E-profilen och teamet var ett faktum.
– Jag har följt Mikaela i många år och tycker hon är en otroligt duktig förare så det är fantastiskt att vi nu ska åka ihop. Tror vi har mycket som vi kan lära av varandra!
Värmländskan är spänd på upplevelsen och glad över att ha fått den här unika möjligheten
– Att tävla i Saudiarabien i det första helkvinnliga rallyt tycker jag sänder ett viktigt budskap, när rätten för kvinnor att köra bil i landet infördes så sent som 2018. Det ska det bli både lärorikt och kul att få dela bil med Annie!
I tävlingen avgör inte snabbhet utan exakt navigation och körning i ökenlandskap. Under tre dagar och 900 km kommer teamet sätta sina kunskaper, körteknik och strategier till sin spets.
*
SMK Hörbys flerfaldigt prisade co-driver Julia Thulin blir den som ska lotsa 16-årige rallytalangen Mille Johansson från Katrineholm i Slovenska Mästerskapet. I en Ford Fiesta Rally4 från VM-kända teamet IK Sport Racing ska duon avverka sju deltävlingar i ”SM”.
– Jättekul att kunna göra en sån här satsning redan i ung ålder vilket gör att vi kommer ännu bättre förberedda inför framtiden, menar Mille
–Vi ser fram mot att få mycket bra erfarenhet på asfalt, i att skriva egna noter och få köra stora tävlingar. Något som blir viktigt inför framtiden och målet vi har att köra Junior-WRC 2024.
Det som väntar Mille och Julia är bitvis smala och dåliga men det finns även fin och snabb väg i de sju tävlingarna. Med bakgrund från både karting och racing har Mille trots sin ungdom bra erfarenhet av att tävla på fyra hjul men att det är rally som lockat hela tiden är uppenbart. Satsningen på just det Slovenska Mästerskapet kom genom hans mentor, SMK Hörbys juniorvärldsmästare Tom Kristensson. Tom sammanförde honom med IK Sport Racing vilket i höstas gav en grustest i Kroatien. En test utföll till belåtenhet från teamet och som gett Mille chans att tävla i Slovenien. Rutinerade Julia med många SM-starter i ryggsäcken tillför viktig erfarenhet och möjlighet för Mille att utveckala notskrivandet.
– Det ska bli jättekul att vara med i denna satsningen och IK Sport Racing kan verkligen sin sak. Jag hoppas kunna bidra till Milles utveckling med min erfarenhet och hjälpa honom att börja tävla med noter, förklarar Julia.
– Det är väldigt speciellt att tävla på vägarna i Slovenien som skiljer sig enormt mot vad vi har i Sverige. För min egen del ska det bli fräckt att få göra en satsning utomlands, det är något jag kämpat för länge!
Mille är glad för att få en trygg skånska vid sin sida när han tar första steget mot en internationell karriär.
– Samarbetet mellan mig och Julia har fungerat riktigt bra, och jag är väldigt nöjd.
Till sig har han även knutit mer närboende co-drivern Christer Carlsson som på hemmaplan hjälper till med notträningen. I helgen var Mille och Julia och testade på asfalt i Slovenien inför premiären den 8-9 april, Rally Vipavska dolina.
– Testerna kändes bra. Det var första gången för mig på asfalt i en rallybil, och det var lite ovant i början med greppet. Inför premiären ska vi fortsätta förbereda genom fysisk träning, men även mentala övningar för att komma så väl förberedda som möjligt till premiären, avslutar Mille.
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.