Suninen nästa WRC-åkare, vad händer hos M-Sport inför 2017, Millel 2:a i Tyskland, V8-gänget hyllar Brith och 60 år sedan Kristianstad GP!
Teemu Suninens seger i WRC2-klassen på Sardinien var nog precis vad 22-åringen behövde inför 2017. Det är ingen hemlighet att Teemu varit under flera WRC-teams radar länge och nu kan det vara läge för någon av dessa att få in honom under sina vingar. Likaså är det ingen hemlighet att Tommi Mäkinen visat intresse för landsmannen. Då så klart som ”den unga förare” han deklarerat han vill ha i nya WRC-Toyotan vid sidan av en eller två etablerade namn.
Suninen säger till wrc.com att han inte har något klart för 2017 men att helgens seger kan hjälpa till att få en styrning nästa år. Han menar att en seger just på Sardinien är värdefull då tävlingen inte är något av de ”enklaste” i WRC och där han körde franska Team Orecas R5-Skoda.
– Nu behöver vi några bra resultat framöver för att komma in i fajten om mästerskapet på allvar, konstaterar han.
Ligger på tredje plats med två segrar, den första kom i Mexico och Suninen utgör definitivt ett hot mot både Pontus Tidemand och Elfyn Evans guldplaner…
’
Tjecken Martin Prokop är trött, både på FIA och WRC efter att som han menar fått fem minuters strafftillägg helt i onödan när man körde i Portugal. I WRC har man begränsat antal byte av vitala delar under säsongen. Därför väljer privatåkarna att försöka renovera istället för att köpa nytt vilket i Prokops fall innebar att det satt en renoverad bakdiff i WRC-Fiestan. En bakdiff som saknade FIA-plombering vilket uppmärksammades av teknikerna under rallyt. Då kom också direkt de fem minuternas tidstillägg vilket man från Jipocar Czech National Team tycker är rent åt h-e för att snacka svenska.
Det man protesterar mot är att man inte förakt fuska utan anmält bytet till FIA före start och då i syfte att få ny plombering, just för att undvika det som nu hände. Problemet är bara att FIA missade att notera Prokops begäran.
Nu vill tjecken ha igång en diskussion om den orimliga hanteringen och menar att FIA visar brist på förmåga att diskutera med tävlande i syfte att få till stånd regeländringar.
FIA:s rallybas Jarmo Mahonen konstaterar att reglerna är tydliga och att FIA bara följt dessa. Men säger också att han förstår frustrationen.
– Det här fallet bekräftar min inställning att vi inte kan ha samma regler för privatförare som märkesteam, menar Mahonen.
Nu surar Prokop och hotar med att hoppa av resten av säsongen för att istället fokusera på Dakarralyt som han premiärkörde i år. Ingen kan säga utan att FIA är på hugget, i helgen fick man ett bra tillskott till ”fikakassan” när Neuvilles Hyundai hade 36 gram (!) för lätta rutor. Nu klämde man åt Prokop, för en annan i mina ögon bagatell…
*
Hur går det för M-Sport och deras WRC-bil för 2017? Frågan känns berättigad då det om inte dagligen, så med jämna mellanrum kommer information om var Volkswagen, Citroën, Hyundai och inte minst Toyota ligger i utvecklingen av nästa generation VM-bilar. Men från Malcolm Wilsons M-Sport är det väldigt tyst, kan inte minnas att jag sett varken bild eller annat om vad som är på gång borta i Dovenby Hall. Kan det vara så att man är superhemliga med allt kring nya Fiestan eller kanske det är rent av come back för Focusen som gäller? En bil som nu är framgångsrik i RallyX, vann senast i Hell med Andreas Bakkereud och som kanske även kan skrälla som ”the new VW-killer”? För något är det väl ändå på gång hos M-Sport eller är det så att man framöver enbart kommer att satsa på att bli ”the worlds most selling R5-car”?
*
Det går bra för Kristianstad Kartingklubbs Noah Milell som är i full gång med Tyska Mästerskapet, senast i södra Tyskland på banan i Ampfing. Började med ett dåligt tidskval med en 13:e plats i Q1 och ”DNF” i Q2. Sedan när det blev Race1 så gick det bättre.
– Jag fick starta på en 17e plats med halvblött underlag i 24 varv, berättar Noah.
– Det gick dock otroligt bra och jag vann första racet, men domarna tyckte jag hade varit för hård vid en omkörning så jag fick fem sekunders tillägg och ramlade ner till sjätte plats…
I Race 2 startade Färlövs-föraren från sjätte ruta och kom i mål som tvåa.
– Jag var närmare ettan ett tag men orkade inte ta mig förbi, konstaterade Noah.
Efter två tävlingar i mästerskapet ligger Noah femma med tre tävlingar kvar att köra.
*
Kom inte och säg utan att det finns rallyintresse på andra sidan av Öresundsbron, för när man sökte ”Danmarks Rallytalent 2016” var intresset enormt. 7 200 killar och tjejer mellan 20 och 31 år ville alla få chansen att sätta sig i en av Opel Danmarks bilar och köra en deltävling i det ”Danske Rallymesterskab”.
Tio förare plockades ut för en sista test på FDM Sjællandsringen där man fick prova på flera olika discipliner bakom ratten. Till slut fastnade juryn för 20-årige Adam Hjortflod från Vig på Sjælland.
– Det er simpelthen en drøm, der er gået i opfyldelse for mig. Jeg er overlykkelig og glæder mig helt vildt til at komme i gang, jublade Adam Hjortflod efteråt.
Premiären för den nya “Opel fabrikskører” blir i ett ”klubrally” i Stevns redan den 26 juni och då i en Opel Corsa OPC. Han får då tillfälle att mäta sina krafter mot förarna i nya Opel Corsa Rally Cup. Efter detta väntar ytterligare sex ”klubrallyn” innan han går in i DM-tävlingen den 24 september på vägarna kring Roskilde. Innan dess ska rutinerade co-drivern Ole Frederiksen ge Adam lite nyttiga kunskaper i ämnet ”rally”.
Tänk vad dom kan utanför våra gränser? När följer Opel Sverige upp med en liknande grej på vår sida bron…
*
I samband med V8 Thunder Cars på Ljungbyhed la jag märke till att Tony Bryntesson gick runt och klistrade dekaler på bilarna i depån. Nyfiken som jag är var jag tvungen att fråga vad det handlade om. Tony berättade då att det handlade om att dra in pengar till en fond till minne av racingeldsjälen Brith Eklöf som gick bort i fjor höstas. En fond som var hennes sista önskan och som man nu försökte förverkliga.
På Falkenberg Motorbana den 20-21 augusti hyllas eldsjälen av V8-gänget bland annat genom att tävlingen döpts till ”Brith Memorial”. Då hoppas Tony att dekalfösäljningen ska ha inbringat många sköna tusenlappar till den fond för unga racerförare som var Briths önskan.
– Vi tar 50 spänn för dekalen varav allt, utom fem spänn går till tryckningen och resten till fonden, förklarar V8-profilen och lägger till.
– Brith var värd allt vi nu i efterhand kan göra för att få hennes minne att leva vidare. Hennes sista önskan om fonden är det minsta vi kan se till att bli förverkligad!
*
Alla med minsta lilla motorintresse och dessutom även en gnutta nostalgiskt blod i ådrorna måste vika lördagen den 9 juli för ett besök i Kristianstad. Rättare sagt strax utanför där Råbelöv Slott finns beläget och där det då firas att det i år är 60 år sedan ”Sveriges Grand Prix, Kristianstad 1956” kördes. En tävling som tillkom med VM-status efter att Le Mans stoppats efter den hemska olyckan året före. Något som arrangören Vram Grand Prix hoppas ska öka intresset för den utställning som visas den 9 juni. Firandet görs likt förra året på Råbelöv Slott med skillnaden att man flyttat till området kring Grand Prix Museet (som ligger ett stenkast från slottet) där det hela öppnas klockan 11.00. Nystartade föreningen Grand Prix Museet, Råbelöv har även de en väsentlig del av firandet med fokus på motorcyklar och förare som medverkade i Skåneloppet.
– Utställningen den 9 juli kommer främst att byggas runt bilmodeller som tävlade på plats 1955-56-57 men även jämnåriga fordon som skulle kunna ses nära en racerbana är välkomna, berättar arrangörens Örjan Åberg
– Åskådarfordon således välkomna att anmäla sig oavsett antal hjul. Originalitet prioriteras och även bilklubbar är välkomna.
Besökarna på Råbelöv får se och lyssna på vackra, bilar som representerar 50-talets yppersta bilbyggarskicklighet. För fordonsutställare finns möjligheten att delta Course du Regularite (regularitetstävling), Concours d Attitude (domarnas val), La Voix du Peuple (folkets val), Meilleur Son Sous le Capot (bästa ljud).