Mitt WRC-tips gick nästan in, Solberg inte nöjd fyra, Magda till semifinal, Vankiva-Mattias vann och dramatik i Eslöv!

2016 FIA World Rally Championship / Round 06 /  Rally d'Italia Sardegna // June 09-12, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Mitt WRC-tips inför Rally Italia Sardegna tycker jag ändå förtjänar godkänt även om jag missade att Thierry Neuville lyckats hitta toppform till Sardinien. Istället för att bli femma som jag tippade så vann han hela skiten. En seger som jag mer än gärna unnar den sympatiske men ofta otursförföljde belgaren. Men plockar vi bort honom så hade jag rätt på resten om än ett snäpp lägre placerade, Latvala tvåa, Ogier trea och så näst bästa Hyundai Dani Sordo.

2016 FIA World Rally Championship / Round 06 /  Rally d'Italia Sardegna // June 09-12, 2016 // Worldwide Copyright: M-Sport/McKlein

Problemet var at Mads Østberg tvingades bryta från den säkra fjärde plats jag hade honom på i mitt tips och som han höll inför lördagens sista sträcka. Här tog det roliga slut för Mads och Ola Fløene i högerstolen.
Vi traff en stein som røk en drivaksel framme, berättade Mads.
Det skjedde over et «krøn» i et veibytte, med et gjerde på «innern». Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva vi traff før jeg får se inboarden, annet enn at det var hardt. Vi kom videre med bakhjulstrekk, men rett før mål stoppet bilen helt. Den løse akselen har skadet ett eller annet på motoren, og det var bare å parkere.
En parkering som innebar att Mads föll från tredje till fjärde plats i WRC-tabellen där Sebastien Ogier utökade sin ledning och har nu totalt 132 poäng. Ny och ändå lite överraskande tvåa är Dani Sordo en poäng för Andreas Mikkelsen som blev poänglös efter sin avåkning. Poänglös, exakt som jag tippade i torsdags så visst har jag väl lite koll på läget, eller ?
Mads är nu fyra på sina 58 poäng med en annan otursfågel, Hayden Paddon precis bakom. Jari-Matti Latvala med sin andra plats är nu åtminstone med i fajten om andra platsen i WRC, ligger sexa men har bara tolv poäng upp till Sordo. Till Ogier är det i mina ögon ointagliga 76 WRC-poäng…

*
I WRC 2 hade jag helrätt med vinnaren Teemu Suninen, Skoda som i och med segern klättrade upp till tredje plats, 12 poäng mindre än ledaren, M-Sports Elfyn Evans som valde bort Sardinien. Tvåa är fortfarande Nicolas Fuchs som bröt i helgen, fem poäng före Suninen. Sju poäng bakom finnen ligger så Pontus Tidemand.

*

2016 FIA World Rally Championship / Round 06 /  Rally d'Italia Sardegna // June 09-12, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport
Det tog dock en bra stund efter målgång innan Hyundai-teamet och Thierry Neuville kunde andas ut och fira Italien-segern på riktigt. Detta sedan en FIA-delegat hade slagit ner på att Hyundai #20 hade felaktiga sidorutor. Bossen Michel Nandan erkände direkt att rutorna inte överensstämde med de som fanns i homologeringshandlingarna och avslöjade även att man använt samma rutor hela säsongen. Som förklaring till ”fusket” angavs att de rutor som använts vid homologeringen inte fick plats när de skulle monteras på riktigt på i20:an. Nu känns det om jag ska vara ärlig som en storm i ett vattenglas, då det skiljer 17 gram på ena sidan och 19 gram på den andra mot de rutor som skulle varit monterade. 36 gram lättare var Neuville och de andra Hyundai-åkarnas bilar och för detta fick teamet böta 50 000€ vilket Nandan accepterade och inte planerar att överklaga. En halv miljon i böter för en 36 gram för lätt bil, kom inte och säg utan att FIA är noggranna…

*

2016 FIA World Rallycross Championship // Round 02 // Hockenheim // 6-8 May, 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein

Det blev norskt i Hell men inte i form av favorittippade Petter Solberg som hade hemmabana i Hell en bit utanför Trondheim. Racet blev istället helt och hållet Andreas Bakkeruds tävling. Nu tog norrmannen sin fjärde VM-seger och detta på sin hemmabana även han. För Solberg blev det en fjärde plats precis bakom VM-ledaren Mattias Ekström.
Jag är aldrig nöjd med en fjärde plats, men denna gången kunde vi inte göra mer än så, menar Solberg.
Helgen har utan tvivel varit den tuffaste någonsin i rallycross-VM för teamet och mig. Vi har provat absolut allt utan att riskera för mycket, för att finna mer fart, men utan att få de svaren vi sökte. Vi analyserade allt och visste hela tiden var tiondelarna försvann, men fixade inte att finna orsaken. Det är väldigt frustrerande!
Petter hittade dock några glädjeämne inför nästa prövning blir på hans riktiga hemmaplan, värmländska Höljes.
Fortfarande är jag den enda chauffören i rallycross-VM som har kört samtliga finaler hittills denna säsongen (5 av 12 tävlingar)!
Bäste svensk den här gången blev Timmy Hansen som körde in bakom segrande Bakkerud.

2016 FIA World Rallycross Championship / Round 05, Hell, Norway / June 10-12 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/EKS/McKlein
Fortfarande skiljer det fem poäng till Mattias Ekströms fördel gentemot Solberg och som direkt förklarade.
Vi var definitivt inte snabbast i Hell!
Men vi lärde oss att fajtas och tog 20 viktiga poäng i mästerskapet, lika många som Petter och Loeb, förklarade Ekström efteråt.
Nu laddar Ekström om till Höljes där han väldigt gärna vill vinna igen.
Vill göra tre i rad, vann ju både 2014 och 2015…
VM-tabellen efter 5 av 12 tävlingar:
1) Ekström 125, 2) Solberg 120, 3) Johan Kristoffersson 83, 4) Loeb 82, 5) Bakkerud 81, 6) Toomas Heikkinen 70.

*
BloggMagdaFör snabba SMK Hörby tjejen Magda Andersson blev resan till Hell en liten besvikelse sedan hon tvingades bryta semifinalen (bild från Johnny Loix)med trasig bil. Fick ändå ihop så pass många EM-poäng i Touring Car-mästerskapet att hon är med i fajten. Upp till ledande norrmanen Fredrik R Magnussen har Magda bara sju poäng från sin fjärde plats.
I Supercar-klassen är det Kevin Hansen som leder.

*

Mattias Lindberg, Vankiva kör V8 Thunder Cars på Lungbyhed för Bryntesson Motorsport.

Hade som bekant ingen möjlighet att följa avslutningen av V8 Thunder CarsLjungbyhed i lördags. Men där visade Vankivas fines´t, Mattias Lindberg vilken racingbegåvning han besitter. Från pole position stack Lindberg direkt ill till ledning medan konkurrenterna ägnade sig åt lite karossmassage bakom hans blå Ford Mustang. Efter detta var saken klar och Mattias ligger nu tvåa bakom Alexander Graff.

Mattias Lindberg, Vankiva kör V8 Thunder Cars på Lungbyhed för Bryntesson Motorsport, Thomas Bryntesson till vänster
Glädjen stod högt hos Bryntesson motorsport efter placeringarna 2-1 på Ljungbyhed och allra gladast var enligt Mattias, bossen Thomas Bryntesson.

Han var till och med gladare än jag, avslöjade Mattias.
Nästa tävling för honom blir på Falkenberg den 9-10 juli.

*
Ingen kan väl ha missat att jag aldrig varit speciellt positiv till STCC:s byte från ”riktiga” bilar till ”järnsängar i plastkostym”. Ett byte som bland annat föranledde Janne ”Flash” Nilsson till att starta ”hårtorken” (som tur var via telefon) när han var minst sagt irriterad över att jag inte förstod hur bra det nya reglementet skulle bli. Bland annat minns jag hans mantra ”nu utvecklar vi förare istället för bärarmar” och hur det nu blev med detta vet vi ju idag när klassen blivit allt tunnare. Men om jag nu var kritisk så är detta inget mot vad Erik ”Svarta Masken” Lindgren är i senaste krönikan ”Racingkriget – del 9 om hur STCC-katastrofen kunde ha undvikits”. Gå in på ”http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4630. Så här inleder Erik:” 2017 kommer STCC att köra med ett nytt reglemente, efter de senaste årens misslyckande med TTA. STCC betyder Scandinavian Touring Car Championship vilket på svenska betyder ett ”Skandinaviskt mästerskap för standardbilar”. Inget av detta har stämt de senaste åren då mästerskapet varken har varit skandinaviskt med tävlingar endast i Sverige, samt med bilar som inte är standardbilar. Det som gjorde STCC så framgångsrikt tidigare var mångfalden…”.

*
Någon större tvekan utan att unge norrmannen Ole Christian Veiby är en jättetalang finns väl knappast. I helgen körde han Even Managements R5-Skoda till seger i tuffa finska Enset Oy SM-Ralli. En tävling som Veiby dominerade totalt och gick upp i ledning redan på andra sträckan. Totalt sex sträcksegrar av nio möjlig visade vägen till seger. Intressant var att Tommi Mäkinen Racing satte de tänkta WRC-åkarna Hiroki Arai och Takamoto Katsuta i varsin hyrd R5-Fiesta. Detta troligen som en liten försmak inför premiären av WRC-Toyotan där de kan tänkas vara aktuella.

*
BloggKrullBilmånsson Rallysprint i söndags blev en fartfylld och även dramatisk tävling som inte avgjordes förrän i allra sista åket. Då planterade ledande Tommy ”Krull” Andersson BMW M3:an i en lyktstolpe i en lömsk vänsterkurva där man tidigare kört ut massor av grus och sten. Den kombinationen blev som kullager under BMW däcken och Tommy var chanslös när han kom ur asfaltspåret( bilden från alerte Henrik Åkeson) .

Svedala MK:s Jan Andersson vann totalt i Eslövs, Bilmånsson Rallysprint

Nu blev det Jan Andersson, Svedala med sin vassa Golf som äntligen fick stå överst på pallen i par med med Marie Eriksson. Tvåa kom SMK Hörbys Joacim Kristiansson i Opel Corsa och som trea körde DM-ledande Rolf Grybb in.

*

Hampus Larsson, Kristianstad MK var snabbaste Grupp E-bil i Eslövs Bilmånsson Rallysprint

Riktigt roligt att hitta så många unga klassvinnaren som det blev i söndags. Till exempel Kristianstads Hampus Larsson som hyrde in lokalt bevandrade Simon Andersson (son till Asfaltkung Mats Andersson). Nu blev det seger i Grupp E för B-förare men den blå Toyotan blev även bästa Grupp E-bil totalt. Nu slog Hampus även storebror Jesper som valde att hållfasttesta bakaxeln på sin Toyota i första heatet. Efter detta var Jesper väck från allt vad toppstrid hette…
Bäst motstånd till Hampus bjöd Mazda-åkaren Björn Hansson, Hässleholm som vann C-klassen men upp till Hampus skilde runt sju sekunder.

*
BloggTommyUnga var även SMK Hörbys Marcus Lindström till vänster, seger i C-förare R3 och Tommy Nilsson som körde hem B-förare R3. Tommy slutade även sjua totalt med sin Honda där pappa Peter varit inne och skruvat lite på hjulvinklarna. Uppenbarligen bra skruvat…

*
BloggEkdahlBland VOC:arna var det Lunds Daniel Ekdahl som ville mest i Eslöv, strax över sekunden före Peter Vestlund. Med lite god vilja kan man faktiskt förväxla Daniels silverfärgade 240:a med ”Silver-VOC:en” fast det gäller förstås bara så länge bilarna står parkerade. Ute på specialproven avslöjas dock obarmhärtigt vilken som är vilken…BloggTyko
Kul var det att kämpen Tyko Nilsson var tillbaka i vad som synes gammal god form. Nu nådde han inte fram till A-vinnaren Erik Andersson, Hörby. Tolv sekunder skilde mellan de bägge VOC:arna. Fast efteråt lyckades Tyko med något han helst velat slippa, backspegeln på dragbilen kom för nära något fast föremål.
Hade hellre blivit trea och sluppit detta, förargligt som bara f-n, menade Tyko medan jag av en händelse råkade ha kameran skjutklar när misstaget framkom…
Trea blev Roland Brorsson och som man brukar säga ”även solen har sina fläckar”. I det här fallet handlade ”fläckar” om andra heatet där han gick ”all in” för att ta sig förbi Tyko och Erik. BloggRolandRoland ville då åka in ett ”grindhål” för tidigt men där var grinden stängd och det blev till att bromsa, backa och ta ny sats (bilden). Till saken hör att Roland innan start uppmanade Stefan i min högerstol att se upp just där.
Tänk nu på grindhålen efter Volvo-gården, det är lätt att köra inför tidigt om man inte är uppmärksam!
Kan tillägga att ”Silver-VOC:en” följde uppmaningen och inte körde in i fel hål…

*
Gladast, eller bland de gladaste i Eslöv var Jonas Hansson som med storebror Johan i högerstolen tog ännu en seger i C-förarnas VOC. Nu gick det oväntat lätt då snabbe Simrishamnaren Oscar Ljung fick problem med växellådan i sista åket och slutade nu trea. Mellan killarna smet Hässleholmstjejen Josefin Ingvarsson in, bara 4,8 sekunder bak Jonas.BloggJonas
Till segerglädjen kom så även beskedet att den V75-andel som ”mannen, myten, legenden” farfar Rolf Hansson tvingade på Jonas i lördagskväll gav bra utdelning. Elva tusen kronor rikare blev Jonas och även Rolf som även han köpte samma andel. Storebror Johan till höger var däremot var inte med i ”vinnarcirkeln”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *