Sukka-finalen körs i Vetlanda, Kruse lämnar team Nybe, VM-kartis skadad i scooterolycka, Evans orolig över att klassiska tävlingar försvinner, Rally-Glenn börjar med skidor/cykel och Johan och Mikaela kan säkra Extreme E i Chile!
Börjar med lite återkoppling till gårdagen där Sigtuna RC tvingades ställa in sin tävling ”Rally Sigtuna” efter att allt för få anmält sig. Beskedet lämnade ett hål i både Supercupen där tävlingen skulle utgjort final men även så för Racepart 1300 Rallycup som även dom skulle ha kört i Sigtuna. Men idag kan ”Sukka-ikonen” Ola Strömberg nöjt konstatera, ”Vetlanda RRC räddar Sukkacupfinalen” men är man lite elak kan man faktiskt hävda motsatsen, att ”Sukkacupen räddar Vetlanda”. När anmälningstiden för Rally Småland gick ut saknades över 20 bilar till minimiantalet 120 anmälda men efter att anmälan förlängts och med tillskottet av de tio Suzuki-bilar som var anmälda till Sigtuna, lär man klara gränsen precis. Foto: Tommy Svensson
Idag står antalet anmälda på 106 bilar varav då två kör Suzuki. Men Ola är nöjd.
– Goda råd var dyra för att finna en ersättare för Racepart Sweden 1300 Rallycups finaltävling. Valet föll på Vetlanda RRC´s Rally Småland och tack vare en mycket snabb och tillmötesgående respons från dess tävlingsledning har de nu öppnat dörrarna för oss, förklarar Ola.
Trots förlängd anmälan är det nu dead line på söndag den 25 september och cupåkarna behöver inte bekymra sig över de 4000 kronor som är anmälningsavgift berättar Ola.
– Tack vare vår tävlingssponsor Mekonomen Bilverkstad i Valdermarsvik (Läs Jonas Wigren) så betalar vi bara en bråkdel av den ursprungliga startavgiften. Ja våra ungdomsåkare betalar faktiskt inget!
*
I går kom det tråkiga meddelandet från Team Nybe att Jonas Kruse lämnar den småländska gemenskapen.
– En fantastisk förare och person som vi är väldigt glada att ha haft i teamet under så lång tid, berättar teamet.
2018 gjorde han entré med Volvo 240 för att avsluta med en värsting Skoda Fabian R5.
–När han började köra var det inte självklart att det skulle bli bra, det var ju trots allt några år sedan han körde, förklarar man från Nybe.
–Men med fler och fler mil i kroppen kom speeden tillbaka, och det med besked. Ganska snart hängde han på toppen i SM!
Att han tillfört förutom gott humör och glimten i ögat så har även hans stora erfarenhet varit nyttig för Mattias Bengtsson & Co som håller med.
–För teamet har han varit en stöttepelare, en stämningshöjare och framförallt en fantastisk person!
Min och Jonas vänskap sträcker sig tillbaka till förra årtiondet, även om åkturen med mig i en VOC 240 inför South Swedish Rally tärde lite på densamma. Foto: Tommy Svensson
Då menade Jonas att jag inte var riktigt klok som gick ”flat out” i en ”K-höger” medan jag å min sida menade.
– Men för f-n vi har ju kommit här en gång tidigare, visserligen från andra hållet men ändå…
Någon anledning till ”skilsmässan” anges inte, bara att hoppas att inte Jonas cancersjukdom är orsaken?
*
Lite ironiskt men efter massor av tävlingar som co-driver till italienaren Miki Biasion och då utan skador så blev i början veckan Tiziano Siviero påkörd på sin scooter hemma på ön Elba.
Till en början betecknades tillståndet som kritiskt för 64-åringen men efter en lång omfattande operation menar läkarna att det fortsatt är allvarligt men inte längre livshotande. Silviero var Biasion trogen från debuten 1979 med en Opel Kadett GT/E över både tiden hos Lancia och på slutet M-Sport innan sista VM-tävlingen, brittiska RAC-rallyt 1994 där man bröt med elfel på parets Escort RS Cosworth. Sista tävligen han och Miki gjorde i hop var 2015 i WRC Rally Italia Sardegna som föråkare.
*
Än är inte WRC för 2023 spikat mer än att Rally Monte Carlo och Rally Sweden fått sina datum och nu är Toyotas Elfyn Evans lite orolig över att en del klassiska VM-tävlingar inte får plats när FIA sagt sitt. Foto: M-Sport
Grundpelarna för kalendern är balans mellan action, arv, underhållning och sist men inte minst, ”business”. Efter Nya Zeeland är det Spanien och Rally Catalunya som troligen inte har någon plats i Rally-VM 2023, något som bekymrar Evans.
– Det skär till hjärtat, menar Toyota-föraren och lägger till.
– Jag tror att vi måste vara försiktiga med de klassiska rallyn där några hamnade utanför kalendern i år till förmån för andra.
Omdiskuterat var Belgien och Rally Ypres viltet inte är något av Evans favoritrally, ändå menar han att det förtjänar sin plats.
– Inte de bästa sträckorna men sporten är stor där vilket vi inte kan ignorera!
En tävling som han lyfter fram är Argentina som han definitivt vill se göra comeback som inte körts i VM sedan 2019. Året efter ställdes det in på grund av Covid och efter det har det varit tyst.
– Vi får inte glömma klassiker och länder som verkligen vill ha WRC så absolut borde Rally Argentina vara med!
Han har även varit öppet kritisk till brittiska bilsportförbundet för att inte jobba tillräckligt för att få tillbaka WRC.
I detta menar han har han stort stöd av rallyvärlden oc hatt det var p hemmaplan han 2017 tog sin första seger spelar så klart in.
–Många kollegor och fans runt om i världen menar att det fortfarande känns helt rätt att börja året i Monte Carlo men att sedan inte avsluta i Wales känns helt fel och jag kan absolut se poängen!
Lite vill han mildra sin kritik med tanke på att för Toyota är det en megastor sak att avsluta med Rally Japan och då troligen som dubbla världsmästare , både som förare genom Rovanperä och Märkes-VM.
– Ärligt talat kunde jag inte vara mer exalterad över att åka till Japan. Vi har varit nära i några år, men i år ska det hända och det kommer att bli fantastiskt., menar han.
Nu har FIA bestämt för 14 tävlingar vilket troligen då ligger fast och ska man öppna upp för fler länder/kontinenter måste någon stryka på foten. En möjlighet skulle vara att öka till 16 tävlingar men i dag med sviktande världsekonomi, menar många att detta vore självmord. Redan idag är det väldigt dyrt att köra Rally-VM och det finns även röster som gärna sett en minskning till 12 tävlingar, en i månaden hade varit lagom både för personal och plånbok…
*
Medan det för mig känns obehagligt tyst kring Rally Sweden, ändå bara lite mer än fyra månader kvar till start i Umeå så har f.d vd Glenn Olsson hittat nytt jobb. Hos NeH ska nu Glenn utveckla evenemang i ett nytt helägt bolag och där ett nytt spännande projekt är att NeH går in som en långsiktig partner i Klarälvsloppet.
NeH har som strategi arbetat med evenemang och det är med de erfarenheterna som man väljer att investera i ett nytt evenemangsbolag som ska driva och utveckla evenemang i egen regi. Ett sådant är Klarälvsloppet där NeH går in som ägare tillsammans med nuvarande ägaren Uvåns Näringslivscenter som efter att ha sålt sin del av Rally Sweden letade nya utmaningar. Klarälvsloppet är ett relativt nystartat motionslopp med inriktning på rullskidor, cykel och löpning. Visionen är att etablera Klarälvsloppet till världens största skidtävling på sommaren och en idrottsfestival för såväl världselit, motionär och nybörjare.
– Jag är mycket glad att Glenn Olsson har valt att bli VD för bolaget och ser fram emot att arbeta med Klarälvsloppets alla partners och göra loppet till ett attraktivt lopp för skidåkare, cyklister och löpare som många vill delta i, säger Peter Holm, VD på NeH.
– NeH är en stark och etablerad aktör i eventbranschen och att få möjligheten att skapa och utveckla evenemang i samarbete med NeH ger helt nya möjligheter. Ser verkligen fram emot våra satsningar på denna nya plattform, det här kommer bli spännande, säger Glenn Olsson.
*
Det är väl synd att säga att det bland bilsport intresserade kokar av spänning varje gång Extreme E kör en deltävling. För de allra flesta är detta istället en sorts hittepå-rally. Icke desto mindre är det något som media gärna hakar på då det körs med elbilar och då med automatik tros vara positivt för miljön. Nu är jag så klart inte jag rätt man att bedöma hur miljövänlig den världsomspännande serien är som i helgen befinner sig i Sydamerika. Hit kommer Rosberg X Racing med Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin Kottulinsky som ledare.
– Vi har en god chans att säkra mästerskapet, säger en hoppfull Kristoffersson.
Direkt från World RX i Portugal började Johan Kristoffersson den långa resan till regionen Antofagasta i Chile. 48 timmar (!) senare var han på plats för fjärde deltävlingen. Regerande mästarna RXR har haft bra utdelning så här långt under säsongen och med 75 poäng toppar teamet poängställningen, 32 poäng före Chip Ganassi Racing, 33 före Acciona XE Team och med 34 till godo på X44, som det tredje jagande teamet.
– Vi ska göra allt vi kan för att prestera så bra som möjligt, men utan att riskera alltför mycket. Det är de jagande teamen bakom oss som behöver ta lite större risker, konstaterar Kristoffersson.
Närmast följer Sara Price/Kyle Leduc och sedan Laia Sanz/Carloz Sainz. Längre bak är det bröderna husen med Timmy och Catie Munnings och så Kevin med Hedda Hosås. Sista deltävlingen i Extreme E 2022 går också i Sydamerika, sista helgen i november.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com _______________________