Sturesson kör Scirocco i STCC och nobbar TTA!

Det här beskedet känns oerhört skönt!
Vad jag snackar om, jo självklart tisdagens hetaste motornyhet att Johan Stureson blir kvar i STCC. Johan föll inte för locktonerna från ”järnsängstillverkarna” eller TTA utan valde ”Kungaklassen” även till nästa år. Inte nog med att ”Knislinges fines´t” fortsätter i STCC utan han och teamchef/pappa Per växlar nu dessutom upp ett par snäpp. Tillsammans med Patrik Olsson bildar man IPS Team Biogas och kommer att tävla tillsammans med redan etablerade toppteamet Team biogas.se. Här körde Patrik i år och har följaktligen stor erfarenhet av Sciroccon.
Ihop med Johan blir nya teamet starka utmanare inte bara till Tommy Kristofferssons gäng i identiska bilar med de nya förarna sonen Johan och spanjoren Jorde Gené. Jag tror till och med att Rydell och Chevrolet får passa sig, ni vet det där med att Göingestålet biter…
Själv var jag tämligen säker på att Johan gjort sin sista STCC-säsong, tyckte man kunde läsa detta mellan raderna under hösten. För mig gällde antingen TTA eller rejäl nedtrappning för målarpågen framöver så vi kan nästan snacka om glädjechock för min del. Så här säger Johan själv om varför det blev så här.

– Tommy Kristoffersson kom upp med ett förslag som ger oss rätt förutsättningar att satsa vidare i STCC. Det här är ett spännande och intressant projekt och vår målsättning är givetvis att vara med i den absoluta toppen av mästerskapet.
Även om Flash och TTA-bandet är oerhört positiva, helt övertygade om att deras koncept är det rätta man kan nästan säga att man hade STCC i brygga, så innebär ändå dagens besked att STCC krånglat sig ur dödsgreppet. För mig känns det ungefär oavgjort för tillfället mellan de båda stridstupparna, frågan är nu vem som plockar nästa poäng?
Även i WRC laddar man på med ännu mer färskt krut och senaste namnet som skrevs på ett fabrikskontrakt är ”Årets Förare” i Belgien, 23-år unge Thierry Neuville. Thierry har redan ett förflutet i franska bilar och följaktligen är det Citroén som blir hans nya färdmedel mot VM-toppen. Teamet utökar alltså med en fjärde bil, dock inte för hela VM-serien två deltävlingar ”slipper” belgaren att åka.
Skriver det igen, nu väntar vi bara på några glada svenska rallynyheter på den internationella scenen. Visst Richard Göranssons Mini-styrning är jättekul, men på något vis känns det som lite ”hitte på”. Vill höra goda nyheter från PG,Sandell och Flodin så snälla jultomten, packa ner några sådana i säcken som sedan kan öppnas på lördag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *