Stugemo lämnar SBF-styrelse, Standard-klassen glömdes, Uddevalla fortsatt med klent intresse, SSR med 60 anmälda, MSR har 134…, Svenska Rallycupens premiär, 25 VOC:are lite för få enligt VOC-Fransson, Carlberg satte bästa restid inför e-premiären och så lite RX-nytt!
”Motorbloggen is back” med allt vad det innebär och jag börjar med att beklaga att styrelsen i SBF blev en både stark kraft och röst mindre när Lars Stugemo och för mig mycket överraskande väljer att idag lämna sin styrelseplats. Stugemo kom in för ganska exakt ett år sedan och då som vice ordförande vilket han nu lämnar med omedelbar verkan enligt ordförande Roger Engström i ett pressmeddelande.
– Oerhört tråkigt. Lars har varit en viktig del av styrelsen det senaste året och bidragit med värdefull kunskap från såväl toppen av näringslivet som från hög tävlingsnivå av bilsporten.Foto: Tommy Svensson
Enligt Skoda-föraren själv är det tidsbrist som anges som orsak.
– Jag tror helt enkelt att jag gör större nytta för sporten och för utövarna utanför styrelsen, och på ett sätt som passar mig bättre. Med det sagt så är jag stolt och glad över vad vi tillsammans åstadkommit under året ihop, och önskar alla utövare och bilsportare stort lycka till framåt!
Enligt Engström så är förbundet inne i en postiv trend efter flera år med turbulens och infekterade strider, bland annat är nu ny organisation på plats. Nu består styrelsen av Roger Engström (ordf), Ninna Engberg, Maria Björk Svensson, Tony Ring, Susanne Kottulinsky och Fredrik Wakman. Vem som axlar rollen som ny vice ordförande framgår inte. På Facebook skriver Stugemo om vilka hållpunkter som formades när han klev in i ledningen bland annat att vårda förbundets kronjuvel Rally Sweden. Men även att jobba neråt i rörelsen med förbättringar för distrikten. Inte minst skriver Stugemo ,”Vi hade också som uttalad ambition att lägga gammalt groll, konflikter och misstag bakom oss – att inte ärva tidigare konflikter.”.
En punkt som jag inte upplever att man lyckats fullt ut med och då menar jag inte att detta är förbundets fel. Stugemo verkar hålla med, ”Det som vi, och rörelsen, inte har lyckats med är att lägga gammalt groll, konflikter och misstag bakom oss. Tyvärr finns det fortfarande individer djupt inne i vår rörelse, med tydliga maktpositioner, som aktivt och medvetet sår split, förtalar och misstänkliggör.Misstänkliggör såväl oss i styrelsen som anställda i Annas Team – och som odlar olika underliga konspirationsteorier.Min uppfattning är att det är dåligt för oss utövare och att det skadar hela rörelsen. Det skapar en osund kultur av misstro, internpolitik och konflikter. Och. Det gör att vi som styrelse får lägga oproportionerligt mycket tid på den typen av frågor, istället för att förbättra för sporten, för oss aktiva och för utövarna.”.
Stugemo tackar för förtroendet och avslutar med ”vi ses i vimlet och i skogen”. Trist besked och jag hoppas inte att det bottnar i något annat än just tidsbrist för i min värld är det oerhört värdefullt med en sådan som honom i toppen av vårt förbund.
*
Den stora snackisen i rallygaragen numera är utan tvekan det klena intresset för att tävla i jämförelse med före pandemin. Förra helgen noterades att över 500 rallyåkare var igång vilket fick optimistiska och frispråkiga Anders Åberg att möta mig i Hässleholms GP när han kollade däcktempen hos Pirelli-åkarna med orden.

– Nu Svensson vänder det!
Visst var det positivt med så många rallyekipage i gång samtidigt, men redan denna helg har antalet rallytävlande sjunkit till runt 380 ekipage, som man brukar säga, ”en svala gör ingen sommar”. Vänder tillbaka till HGP där jag i söndags inte fick med ”Standardklassen” som numera står utan SM-status och istället tävlar om RM-medaljer. I HGP togs också ett oväntat beslut, de Grupp F-bilar som enbart anmält sig i DM-klassen flyttades över till RM-delen vilket fick till följd att där blev nio bilar i klassen.

Dessutom blev det tätt i toppen där hemmaklubbens Peter Vestlund/Magnus Larsson vann men bara 1,6 sekunder före Varas Thomas Brolin/Torsten Brolin i en udda Alfa Romeo. Som trea och bara 4,4 sekunder från seger kom SMK Hörbys ”ungtupp” Karl-Johan Ingesson med pappa Lars i högerstolen i BMW:n. Passar bra att ta upp detta då anmälan till deltävling två, Uddevalla City Race stänger om några timmar och där ”Standard” just nu innehåller sex ekipage. Det som ändå glädjer är att fem av dessa även körde i HGP vilket den optimistiske kan tolka som att gänget”satsar” på RM-serien. Annars är det en lite sorglig historia på västkusten då det trots förlängd anmälningstid ändå inte är ens hälften anmälda mot de som var i elden på Garnisonen. Till exempel finns bara två bilar i klassen ”Internationella 4WD”, Mattias Olsson/Erik Gustavsson, Stenungsund plus Rolf och Tobias Grybb, Hässleholm. Med så få anmälda blir det inga fulla poäng och enda klassen som kan räkna med sådana är ”Nationella 2WD” där då Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft har en jättechans att rycka ifrån i SM-toppen.

Trist läge för HGP-vinaren Simon Andersson, Eslöv som än en gång kan vara snabbast, utan att för den skull någonsin komma ikapp ”Jocke”.
Väldigt tråkigt med så klent intresse för BMK Uddevalla som verkligen bjudit till för att skapa en riktigt rallyhelg den 14 maj
– Vi har Försvarsutbildarna, Sjöräddningen, Kustbevakningen, räddningstjänsten och polisen på plats för att visa upp sin verksamhet. Klara Hammarström från Melodifestivalen underhåller samt att det finns aktivitetstält för barnen och många övriga aktiviteter runt centrum där även serviceplatsen finns, hälsar BMK Uddevalla.
*
Över till nästa SM-tävling South Swedish Rally i slutet av månaden som även de brottas med sviktande underlag. På söndag stänger anmälan till SM-delen och när detta skrivs står räkneverket på 60 bilar. En siffra som är något högre än den som tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson angav som minimum för att tävlingen inte skulle ställas in och det är oklart om SM-åkarna är medvetna om hur nära detta drastiska beslut var att klubbas? Så klart väldigt tråkigt om det blivit så på grund av för få anmälda, när det ändå fanns de som bara satt och väntade på att trycka på ”enter”. Fortsatt är det ändå en del bekymmer som väntar runt Älmhults-hörnet då det i Sydrallyt (premiär för Sydsvenska Mästerskapet) idag bara finns en enda anmäld. En supportklass som förutom att den sätter lite mer lokalprägel på rallyt, även innebär ett viktigt stödjeben för ekonomin. Om det oroar i SSR-leden så borde det sända lite av chockvåg till Wäxjö MS som har SSM som enda cup i deltävling två, Dackefejden den 18 juni…
*
Logik och rally är ungefär lika ovanligt som glass och ballonger i Kreml, tänker på hur intresset ser ut för Midnattssolsrallyt 6-9 juli. Med startavgift på runt 18 000 kronor plus hundra mil lång bana med dryga bränslekostnader borde det logiskt sett haft en nedkylande effekt, men så är icke fallet. Redan efter att anmälan bara varit öppen i tre dagar finns 132 klassiska rallybilar anmälda till starten på Gelleråsen Arena. Någon som är mycket smartare än jag kan kanske förklara vad det är som MSR-arrangören gör så mycket mer rätt än till exempel de som ser till att det finns SM-tävlingar att köra?
*
Ska man döma av intresset för de olika rallycuper som de senaste åren blommat ut och nu kannibaliserar på varandra ser det så här långt ut som att Bilsport Rallycup och Svenska Rallycupen är mest lycksoamma. I Nybro startade runt 160 ekipage och på lördag är det premiär för Svenska Rallycupen i Götene med ”Götenerundan” där strax över 150 anmälda är beredda att kasta sig ut i skogen. Det ska då jämföras med de cirka hundra bilar som körts i de tidigare tävlingarna Sydsvenska Rallycupen och MAS Rallycup. I Götene väntar fyra sträckor och första start är redan klockan 09.30.
– Väntan har varit stor både bland arrangörer, tävlande och publik för att komma igång med tävlandet och för Svenska RallyCupen finns ett prisbord på runt 200 000 kronor som ska fördelas vid säsongens slut, förklarar cupens mediaröst Jeremias Eriksson.

I tuffa 4WD-klassen finns över 20 anmälda med bland annat Christoffer Haglund, Stig Andervang (bilden)och Mattias Olsson i vassa R5-bilar.
– Flerfaldige Svenske mästaren Mats Jonsson finns även han på startlinjen, likaså tidigare 2WD-vinnaren Fredrik Eriksson, förklarar Jeremias.
Kul är också att det bland B- och C-förarna ses två tjejer i förarstolen, Jonna Eson Brådhe och Hannah Jakobsson.
– Trimmat 2WD är som alltid större än 4WD och här finns drygt 70 anmälda och där Patrik Åkerman, Robert Andersson, Emil Karlsson och Linus Harling är med i favoritskaran, berättar Jeremias
Det sänds Rallyradio från Götenerundan där kan man följa de tävlande in till målgång.
*
Samtidigt i Ljungby är det SSRC och VOC Mekonomen Rally med SverigeSerien. Trots den extra moroten nådde man bara 102 ekipage varav då VOC-gänget utgör 25 bilar inklusive tre i Ungdomsklassen. Att inte fler väljer att köra i Småland oroar så klart VOC-ansvarige Roger Fransson.
– Helt klart är att vår sport fått styrk av ett långt påtvingat uppehåll under Corona men också förstås av det elände vi lever med nu med höga kostnader för drivmedel och däck. Särskilt det första lider SverigeSerien extra mycket av eftersom att många av oss har långa resor.

Roger som tråkigt nog drabbats av Covid-19 kan inte själv köra men gjorde ändå en liten kalkyl på vad äventyret skulle kostat.
– Bara för folkabussen att ta oss fram och tillbaka (Skellefteå-Ljungby) 240 mil tur och retur skulle kosta 7 800 kronor, på det ska vi förstås också köra tävlingen, ta ledigt från jobb, betala övernattningar.
Roger har också gjort en jämförelse med 2019 med samma upplägg där det fanns 177 anmälda varav 60 körde VOC vilket utgör 34 procent av startfältet.
– I år med 102 anmälda varav 25 kör SverigeSerien , blir det 24 procent av tävlingen vilket innebär att SverigeSerien tappat 58 procent.
Att det är förarna med längst resor som väljer bort den sydligaste deltävlingen är ganska logiskt men i ljuset av detta är ändå inte 25 VOC:are så illa. Fast Roger är ändå inte helt nöjd.
-Med lite djupare analys så menar jag att det ser aningens annorlunda ut men de verkliga svaren får vi nog inte förrän tävlingarna i mitten av landet körs!
Fajten om totalsegern tror jag utvecklas att stå mellan Älmhults Mattis Olsson och Växjös Anders Jonasson.

I 2WD-gänget lär vinnaren att finna i trion Victor Karlsson, Thomas Grönberg (bilden)och Per Eriksson. Klockan 11.00 på lördag går första start från Svetruck i Ljungby. Vädret verkar bli lagom varmt och perfekt för alla inblandade. Försäljningsställen för program hittar ni på klubbens hemsida och FB, sök på Ljungby Motorklubb.
*
I helgen är det debut för ADAC Opel eRally Cup i ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen och då med fjolårets SM-vinnare Calle och Torbjörn Carlberg som enda svensk deltagare.

Nu har även första testet genomförts på militärområdet IVG och där smålänningen så småningom satte bästa tid på den 7,5 kilometer långa sträckan. Calle satte sig direkt i respekt då han vid första genomkörningen på asfaltsträckan kom mål en enda sekund långsammare än cupens fjolårstvåa Max Reiter.
– Direkt när jag såg tiden bestämde jag mig för att vi skulle vara snabbast i slutet av dagen, berättar Calle.
–Vi fortsatte utan att ta risker och ökade successivt och tror det är bra att se även test som en tävling. Då är man skärpt och utmanar sig själv hela tiden!
Från första till sista körning så förbättrade han sin tid med 27 sekunder vilket är imponerande efter bara fem mils körning med bilen. Rallyt startar på fredag med tre sträckor och sedan sju på lördagen vilket ger elva mil totalt. I klassen finns förare från Tyskland, Finland, Rumänien, Nederländerna och Österrike.

– Alla mina konkurrenter har stor erfarenhet av asfalt och många av dem körde cupen även förra året. Trots att vi var snabbast på testet så får vi se oss själva som en underdog, analyser familjen Carlberg.
–Siktet är som alltid inställt på seger och för att komma dit måste vi vara smarta!

I det ”vanliga” rallyt gör Tibros Lucas Helin och Julia Svensson ännu en asfaltstart med Opel Astran. Från Danmark kommer Henrik Munk Hansen med kanadensisk kartläsare, Tiffany MacDonald i den lilla Peugeot 106 S16.
*
En hel del nyheter från rallycrossen dök upp under tiden som bloggen tog paus och där en var lite överraskande att Ole Christian Veiby gör en satsning ihop med JC Raceteknik i Rally X. Tidigare har teamet presenterat Philip Gehrman och Sondre Evjen i Supercar, Jimmie Walfridson i Supercar Lites, Alex Gustafsson i Crosscar samt Crosscar Junior-förarn Lukas Andersson och Erik Nilsson och nu ansluter en sjunde förare som då är Veiby. 2015 körde norrmannen hem ett brons i Euro RX och har hela tiden känt ett sug efter comeback vilket nu blir med en Audi S1 Supercar.Foto: JC Raceteknik
– Det känns väldigt bra att köra rallycross igen och jag kommer självklart till start för att vara med i toppen, det är det ingen tvivel om, menar Veiby.
– Samtidigt var det många år sedan jag senast tävlade i rallycross men det ska bli kul att köra en så snabb bil och lite riktiga race igen…
*
I väntan på att de nya elbilarna i World RX ska vara tävlingsklara dök där upp ett helt nytt svenskt team, CE Dealer Team. En sammanslutning av flera oberoende återförsäljare av Volvo Construction Equipment, inklusive ASCENDUM, SMT och Swecon, tillsammans med stöd från prestigefyllda industripartners, inklusive Engcon och SSAB, som tillsammans delar ett åtagande att leda en hållbar framtid, både på och av banan.

– Vi är glada över att kunna tillkännage vårt inträde i World RX, som passar perfekt för CE Dealer Team och vår strävan efter en mer hållbar framtid med våra partners, säger Emil Axelsson, Sporting & Commercial Director, CE Dealer Team.
Teamet kommer att drivas av välkända PWR Racing Team under namnet PWR RX och nästa onsdag presenteras förarna.
*
Johan Kristoffersson och Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer även de till start i Rally X och detta med två bilar till premiären i Höljes 14-15 maj.
– Det ska verkligen bli roligt att komma igång med tävlingsmomenten igen, och mot ett bra startfält dessutom, säger Johan Kristoffersson som får hela arton konkurrenter i Supercar-klassen.
World RX är dock fortsatt huvudfokus men även om det inte blir med elbilar man kör i Rally X finns där mycket som är jämförbart.
– Vi behöver få igång vår infrastruktur för hela teamet och dessutom testa en del komponenter som är samma för de gamla bilarna och för de nya elbilarna, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och fortsätter.
– Vi har byggt tävlingsbilar i många år, men den här gången står vi inför helt nya utmaningar och eftersom möjligheterna att testa med de nya elbilarna är mycket begränsade så behöver vi ta alla möjligheter att komma ut på tävlingsbanorna.

I World RX är än så länge Johan ensam förare men där man anmält tre bilar medan man i Rally X nöjer sig med två Polo Supercars. Johan kör en och den andra delas mellan unga förmågorna Nils Andersson (bilden) och Gustav Bergström.
*
Säg den glädje som är beständig, redan i morgon blir det ny bloggfri dag efter att ha blivit blixtinkallas för fototjänstgörning, men på lördag blir det förhoppningsvis en blogg…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com