Mattias O. vann HGP, Simon A. bästa 2WD men kan ändå aldrig bli Svensk Mästare, Garnisonen bet tillbaka, Wilke hann med lunch, Thagesson vann i Nybro men Opel toppade bland ”gamlingarna”, dubbelt Glad Sport i DM2, Fru Levin berättar om att köra rally i grannlandet, 40 anmälda till SSR och nu väntar bloggtystnad…

Nyss hemma från Hässleholms GP, del ett i Asfalt SM:s fyra tävlingar långa serie är det svårt att samla intrycken till Motorbloggen, jag gör ändå ett försök. Utan omsvep erkänner jag att Mattias Olsson/Erik Gustavsson från Stenungsund gått långt under min radar men efter HGP vet jag nu utmärkt både vem de är och hur snabba de är.

Foto. Tommy Svensson

Med Skoda R5:an var man snabbast i alla fyra heaten och slog därmed fjolårsvinnaren, direkt från Dansk Super Rally dagen före, Marco Gersager/Carina Møller även dom med Skoda.

Har fungerat väldigt bra idag, inga problem alls, summerade Mattias sina fyra första heat överhuvdtaget på Garnisonen.

Foto. Tommy Svensson

Trodde inte jag skulle kunna hänga på hemmaföraren Rolf Grybb som vad jag förstått kört här inne en hel del genom årens lopp men det löste sig ju…

Grybb med sonen Tobias till höger hade en tuff fajt med Gersager och inför sista heatet hade hässleholmaren 0,9 sekunder tillgodo på dansken.

Foto. Tommy Svensson

Så mycket har jag aldrig någonsin varit före honom, nu gäller det bara att bibehålla det gapet, förklarade en som vanligt glad Grybb.

Att nå ledande Skodan hade han redan gett upp, nu gällde det att bli tvåa. Men ett par misstag i sista åket innebar fem sekunders tidstapp och plötsligt var familjen Grybb bara trea. Tvåa blev nu Gersager som var imponerad över vinnarens tempo.

Foto. Tommy Svensson

Olsson körde ”meget stærkt” och jag hade inte så mycket att svara på detta…

Fyra totalt och bäst i Nationella 4WD blev Dan och Joakim Johannesson från Dals MK med R5 Mitsubishi.

Foto. Tommy Svensson

SM-segraren från 2021, Stefan Kristensson/Rickard Nilsson, Tomelilla MK fick ge upp med trasig servopump på WRC-Fiestan men deppade inte så värst för detta.

– Förargligt men vi tar dom i Uddevalla istället, förklarade Stefan som då är väl uppvärmd genom rallycrosstart dagen före i Danmark.

*

Foto. Tommy Svensson

Tufft värre var det i 2WD gänget där unge Simon Andersson med Julia Thulin till höger i R2-Opeln inte visade någon som helst respekt för fjolårets SM-vinnare Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft.

Foto. Tommy Svensson

Eslövsföraren blev till slut vinnare med tre sekunders marginal men hade svårt att glädjas åt segern.

Får bara halva poäng då vi är för få i klassen. Heltokigt att jag kan vara bästa 2WD hela säsongen och ändå blir jag inte Svensk Mästare, här har inte regelmakarna tänkt till!

Foto. Tommy Svensson

Kristiansson som vann stora Nationella 2WD höll med när han nu tar sig an Uddevalla som SM-ledare trots att Simon var snabbast i HGP.

Våra bilar är väldigt lika så ingen förstår faktiskt varför vi inte kör med en enda klass, tycker synd om Simon som aldrig kommer att kunna vinna SM som det är nu!

Foto. Tommy Svensson

Annars var pallen en våt dröm för en Opel-fantast där Simons pappa Mats med Jörgen Jönsson vid sin sida tog hand om tredje platsen med den blå Opel Astra Kitcar. Alltså en ren Opel-pall och Mats var överlycklig.

Vilken skillnad mot i fjol då kom jag inte mål en enda gång i SM och nu i år blir jag trea direkt, så ”Uddevalla here we come”! 

Dit tänker sig även SMK Hörbys Marcus Lindström med syster Hanna som motvikt i den blå Ford Escorten. Bästa C-förare och sjua i Nationella 2WD bådar gott inför resten av SM-serien.

Foto. Tommy Svensson

*

Garnisonen är inte att leka med, en sanning som många förare fått erfara genom åren. Första att känna på det i helgen var förhandsutmanaren till seger i 2WD, Jonas Olsson /Jörgen Hildingsson. I första heat var Hässleholmaren i den vassa Ford Puman snabbast men i det andra tog det roliga slut i ett betongblock.

Foto. Tommy Svensson

Bromsade lite för sent på gatstenen och gick med vinklat hjul rätt i klumpen. Behövs inte mycket då för att hjulet och det innanför ska gå åt h-e, konstaterade Jonas medan han och Jörgen begrundade sitt öde.

Nu blir det jäktigt att få ihop bilen till Uddevalla, måste ha grejor från England och det kan så klart ta lite tid…

En annan som råkade ut för ungefär samma sak var SMK Hörbys far och dotter Anders och Anna Palmquist.

Foto. Tommy Svensson

Här var det dock den trånga målgången som stukade till deras Peugeot. I fjol bjöd Alexander Harrsten på en fin rullning framför publiken med sin av Hans ”Kräbbleboda” Johansson lånade Volvo 240. I år skötte Alexander servicen medan Hans med Emelie Lexander skötte körningen och i ”rullarsvängen” togs det av naturliga skäl lite lugnt vilket hns förklarar.

Foto. Tommy Svensson

Ville absolut inte göra bort mig på samma ställe och det lyckades jag tack och lov undvika även om det var lite feg satsning just där…

*

Foto. Tommy Svensson

I HGP kördes även DM-klasser och i Standard A var det Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Lovisa Odenmalm som klarade de fyra heaten bäst. Bara 3,2 sekunder skilde mellan deras Toyota och tvåan från arrangörsklubben, Kurt Ekelund/Mattias Liljedal i en Golf. I Standard B blev det VOC-åkaren Leif Axelsson/Peter Augustinsson, Södra Sunnerbo som hade marginalen på sin sida och lyckades vinna med 0,1 sekunds marginal.

Foto. Tommy Svensson

Tvåan som fick bita idet sura äpplet var Hässleholms egen Jim Svensson/Camilla Persson som med sin lilla Citroën C2 var 0,2 sekund långsammare i sista åket

*.

Hässleholms GP version 2022 går inte till historien som den tuffaste i dess 59-åriga historia. Bara 68 ekipage körde varav styvt 50 i SM-delen och där manfallet från framförallt Danmark var påtagligt. Troligen till viss del beroende på att man där körde ”DM-rally” dagen före. Något publikrekord blev det inte heller även om det var tämligen välbefolkat längs den cirka 7,5 kilometer långa slingan.

Foto. Tommy Svensson

CG Wilkes uträknade tidsschema höll också även om det var lite uppehåll på grund av avåkningar men exakt som utlovat var tävlingen över klockan 15.30. Det var till och med så lugnt att Wilke för en gångs skull lyckades hinna med att äta lunch.

*

Fortsatt är det ovist med hur det blir i Uddevalla och SM-deltävling två då antalet anmälda fortsatt är lågt. Igår meddelade arrangören att anmälningstiden är förlängd till torsdag den 5 maj och utan förhöjd avgift. Efter målgången i dag borde de 26 anmälda få sällskap av minst lika många till torsdag och då skulle man landa på en HGP-siffra vilket ändå är lite för dåligt kan jag tycka för SM-status…

*

Familjen Thagesson, Håkan bakom ratten och Anders vid kartan hade inga problem att köra hem totalsegern i Nybros ”Zabra Rallyt”.

Foto: Henrik Åkeson

Hemmaförarnas Volvo 240 var till slut 43,7 sekunder före Oskarshamns 940-åkare Patrik ”Fluppe” Karlsson/ Andreas Karlsson, som snabbt hittat tillbaka till fornstora dar i sin comeback. Trea slutade ”Glada Snickaren” Janne  Kristiansson, Wäxjö MS  med Niklas Johansson vid sin sida. Stenhårt i B-klassen för 2WD där Alexander Alexandersson/Emil Pettersson, Vimmerby bara hade en halv sekund ner till tvåan Anton Måhagen/Joel Tapper från Åtvidaberg. Fyra Volvo i toppen innan första Opel kom in som femma och då med Terese ”Tessan” Lennartsson/Johan Kastenman, Lunds AC bakom ratten. Bara 8,1 sekund skilde mellan henne och vinnaren.

Tävligen innehöll 19 olika klasser tack vare att även Klassiska och Historiska Rallycupen ingick vid sidan av Bilsport Rallycup och 1300 Rallycup. Som ni förstår är det omöjligt att rapportera från alla dessa klasser utan att bloggen skulle bli löjligt lång. Men bästa klassiker blev Joachim Nilsson/David Abrahamsson från SMK Arboga som tog sin Opel Kadett GSi till fjärde plats totalt.

 Hårt bakåt då Morgan Olsson/Björn Jacobsson från Vimmerby körde in som femma totalt med sin ”nystrukna” Volvo 240.

Foto: Henrik Åkeson

Vann klassen men bara 1,3 före Janne Blom/Krister Hernström från Finspång, 240 även dom. Måste nämna Wille och Magnus Gad, Lessebo MK som vann Ungdomsrally med så bra tempo att det även blev 14:e plats totalt av de 126 som nådde slutmålet. Med detta blev paret också bästa standardbil i rallyt. Att så många klassiker valt Nybro är inget konstigt då de onotade sträckorna i området är som klippt och skurna för deras bilar.

Foto: Henrik Åkeson

När jag då får se Henrik Åkesons bilder på Kenneth Jonsson/Hillar Veiksaar, Eskilstuna vilt sladdade Saab Sport  och Team Skogsåkarnas bereste Martin Lindén/Rickard Forsell med Volvo PV blir jag glad och bringas med ens runt 50 år tillbaka i tiden.

Foto: Henrik Åkeson

När jag tittar lite på resultatlistorna från Gotland och Nybro så är det en sak som gemensamt sticker ut och det är hos de som tvingats bryta. På Gotland bröt 36 ekipage men bara en enda för avåkning vilket måste vara helt unikt. Men även i Nybro verkar det som att de tävlande gjort annat under vinteruppehållet än att pyssla om sina bilar, 28 brutna för tekniskt och bara tre för avåkning. Att så många bryter för tekniskt fel som 60 bilar totalt i de bägge tävlingarna är i mina ögon absolut anmärkningsvärt…

*

Foto: Glad Sport

Ny succé för Glad Sport när det i går var deltävling två i Dansk Super Rally, ”Anderup El Rally”Fyn. Kenneth Madsen/Mette Felthaus tog Glads Peugeot R5 till totalseger medan den andre ”glade” Jacob Madsen/Line Nedergaard blev bästa 2WD med Peugeot 208 Rally4.

Foto: Glad Sport

 Sju av åtta sträcksegrar för Kenneth och Mette borgade för segern före Skoda-åkande Michael Sørensen/Erik Kristensen. Bara 14 sekunder skilde mellan de båda medan trean, Marco Gersager/Carina Møller, Skoda var 2,6 efter Sørensen.  Ib Kragh/Ditte Kammersgaard tog den från Italien hyrda Hyundai R5 till fjärde plats. I RC4-klassen var Olive Saust/Peter Holm Rasmussen i en nya Opel Corsa Rally4 aldrig riktigt nära Jacob Madsen och i mål skilde nästan en hel minut. Bara elva bilar bröt på de åtta sträckorna kring Assens.

I rallyt var det även premiär för Volvo Euro Cup med tolv startade och där Isac Nordström dominerade, 27,4 ner till tvåan Tim Lagerstam/Peter Svensson. Ytterligare tio sekunder långsammare var Henrik och Ida Levin som trea.

Foto: Team Levin

Bäst av C-förarna var cupgeneralen själv, Ted och Katharina Malm med en tid som räckte till åttonde i totalt i VEC-gänget. Dock respektingivande 1.37,8 upp till sjuan, SMK Hörbys debutant i cupen, Anders Östberg/Anna Svensson.

Att det inte är helt okomplicerat att köra rally i vårt granland berättar Ida Levin målande om: ”Inför sista sträckan låg vi 2:a, men det skiljde inte mycket till 3:e-platsen. Nu fick det bära eller brista! Man skulle kunna sammanfatta det som att det var första gången som Fru Levin ens övervägde att eventuellt ombe sin make att lugna ner sig något, men valde att låta bli för det var lite för häftigt för att avstå. Det gick fullt ös medvetslös över krön och genom svängar och var en attack utan dess like. Bilen vräkte sig fram både framlänges och på bredden och koner flög åt alla håll, och hade det inte blivit en punktering rätt tidigt på sträckan så hade den tiden gått till historien!Nåväl, vi tappade en hel del tid (och kofångaren rök nästan den också) och vi slutade trea.

Foto: ida Levin

Fru Levin råkade för övrigt även rycka av sin intercomsladd på väg ut för däckbyte. Världsligt, skulle Karlsson på taket sagt, men ack så föragligt. 

Vi har lärt oss mycket denna helgen:

* Att ingen vet hur fort man får köra på danska vägar egentligen. Det finns inga skyltar så det ska man liksom bara typ veta. 

* Om det inte står något om p-skiva så förväntas man veta att det ska vara en ändå, annars blir det böter på 500 DKK.

* Om man beställer mat och har bråttom kan den komma in rå. Sen får man vänta igen på ny mat och hinner då bli busted utan p-skiva under tiden. 

* Om man får en kod till den lägenhet man bokat så bör man veta att man fått byta lägenhet utan att få mail om det så man inte råkar gå rakt in till främmande människor, för koden funkade visst till det rummet man inte skulle ha ändå. 

* Om man väljer mellan 20 toaletter tar man troligen den enda som är utan papper (och då är det tur man har kisspapper i fickan så man slipper ligga upp och ner i handdukstorken).

* Om funktionären vinkar att man ska köra i ett varvlopp så ska man ändå veta att bakom honom finns en dold klocka man borde bett att få se innan man kör, annars blir det 10 s tidstillägg.

* Fälgar tål inte vad som helst, och inte intercomsladdar heller. 

* Danmark så här års är oerhört charmant och mysigt! Vi har kört förbi så många fina ställen i helgen. Det är en bonus med rally, att man får se så många platser man aldrig hade passerat annars. 

Vi gratulerar Isac Nordström och Tim Lagerstam med co-drivers till första- och andraplatsen! Snyggt jobbat! 

Tack Linus Anderssons Allservice för service! Tack Maria, Malin, Monica och Roine för hund- och barnvakt. Tack Malms Motorsport för anordnandet av Volvo Eurocup. 

Och tack som alltid till våra fantastiska sponsorer! 

Vad vore vi utan er?”.

*

I dag har antalet anmälda klättrat upp till 40 bilar i South Swedish Rally vilket ändå är lite för få enligt tävlingsledare Kjell-Åke Jönssons önskan. Helst hade han velat se över femtio ekipage anmälda den 1 maj men så blir det inte, fast till att anmälan stänger är där en hel vecka och då borde siffran ha stigit till Jönssons önskemål. Fast Sydrallyt som är med och hjälper SM-fältet ekonomiskt, ser fortsatt väldigt dåligt ut med en enda bil anmäld…

*

Då sätter jag punkt för Motorbloggen för några dagar då datorservice väntar. ”Mac-fixaren” säger sig behöva tre-fyra dagar för att få maskinen ”race ready” igen så det är bara att hoppas att jag är på banan igen till helgen, håll tummarna!

 

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *