Stort grattis till Jårs Damberg 90 år i dag, Ingram klar för WRC2 i ”Monte”, tjuvkik på Pumans nya kostym och vilka var drömmarna för 14 år sedan?
Idag börjar Motorbloggen med en hyllning och ett stort grattis till Sveriges ”Grand old man”, Jårs Damberg som idag fyller 90 år. Att ha haft förmånen att få tävla med Jårs och fru Britta under flera år i ”3×10 Classic Rally Cup” tillhör de mer positiva minnena av mina år i sporten. Jårs körde då en röd Ford Anglia samma typ av bil som han även körde i tre Midnattssolsrallyn i början av 60-talet.
Det var säkert också detta Jårs ville återuppleva när han genom ett veritabelt hästjobb såg till att rallyt gjorde comeback 2006. Även om där var många ”medspelare” så är det ingen som helst tvekan att utan Jårs och Britta som tråkigt nog inte är med oss längre, hade aldrig ”Midnattssolsrallyt EVOII” blivit verklighet.
Nu hade SMK Hörby förmånen att ansvara för starten 2006 som skedde på Gamla Torg i Hörby där kommunalrådet Kjell-Åke Persson flaggade iväg klassikerna. Ett minne som finns bevarat nära hjärtat hos mig.
Samma sak när vi stod i en kö för att starta en sträcka på TV-Svängen 2007, där det blivit ett uppehåll. Måste erkänna att jag då hade dålig koll på Jårs ålder, men detta ändrades när han berättade.
– Lite kul att det i år är 55 år sedan jag började köra rally. Fick mitt körkort vintern 1952, tävlade nästan direkt och håller på fortfarande, konstaterade Jårs belåtet.
Detta fick mina tankar att rusa åt alla håll, jag tävlade mot en förare som hållit på med rally i lika många år som jag var gammal.
Under en period bodde Jårs och Britta i Bromölla vilket så klart innebar flera reportage i Kristianstadsbladet. Alltid lika trevligt att höra när Jårs berättade rallyminnen vid köksbordet i den fina villan. Han lyckades till och med få annars tämligen magert rallyintresserade sportreportrar, intresserade av sporten. Dessvärre upplever jag det inte som att Jårs fått riktigt den uppskattning han förtjänar för sitt initiativ att återstarta Midnattssolsrallyt. För mig är det en självklarhet att denne som man sa förr, hedersman vid varje MSR förtjänar VIP-behandling. Stort grattis Jårs från Motorbloggen och ha en fin födelsedag hemma i Järfälla.
*
Faktiskt riktigt lugnt med nyheter men att ERC-vinnaren 2019 Chris Ingram kör i nästa helgs ”Jännerrrallye” var ingen slump. Ett rally som till vissa delar påminner om det som inleder WRC 2024, Rallye Monte Carlo.
I fredags kom nämligen besked att Ingram med en Skoda Fabia Rally2 kör där i WRC2-klassen med bil från ”The Racing Factory”. Ingram som haft en period med psykisk ohälsa vilket gjort att karriären varit lite berg och dalbana. Nu ska detta dock vända under 2024 hoppas britten som skriver, ”The Dream Starts Here!”.
*
Man kan säga mycket om M-Sport Ford men att man enligt mitt tycke oftast har de snyggaste bilarna i WRC är solklart. Nu har Richard Millener utlovat en ny spännande design på Puma Rally1 för 2024 och denna ska visas vid den årliga mässan ”Autosport Internationell” i Birmingham 14-16 juni.
Igår dök där ändå upp en ”sneak peek” på hur Puma Rally1 för 2024 kommer att se ut. Är guldfälten månne en föraning om hur M-Sport hoppas 2024 kommer att sluta?
*
Här tänker jag avrunda 2023 genom en titt i backspegeln ända bak till 2009 där jag då summerade mitt första år med Motorbloggen. Starten var i december 2009 så det var egentligen inte så mycket att summera om man ska vara ärlig, varför det istället blev mer en dröm om vad som skulle hända 2010. Inte så mycket som slog in i den drömmen är lätt att konstatera med facit i hand. Så här drömde jag för 14 år sedan.
* PG Andersson får ett treårs kontrakt i Rally-VM och tar sin första pallplats i Rally Sweden.
* Saab överlever tack vare att Michael Schumacher går in med kapital. Kraven från honom är att Saab omedelbart ger Jens Edman klartecken med STCC för Saab 9 3. Ett trebils team i Rally-SM och en bil i WRC samt att Per Eklund fortsätter i Rallycross-EM är övriga krav.
* Vägverket upptäcker att det här med hastighetsgränserna 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120 är lite krångligt. Behåller bara 30- 50- 70- 90 och ökar till 130 på motorvägarna.
* Volvo säljs inte till Kina utan Porsche går in som ny köpare. Främst för att man aldrig haft någon bra kombi i sortimentet. Till sommaren presenteras V70 med boxersexan från vassaste Turbo-Porschen.
*Fredrik Reinfeldt ringer till Sveriges bästa motorjournalist Robert Collin på Aftonbladet. Ber på sina bara knän att han tar över som Trafiksäkerhetsdirektör efter Claes Tingvall. Han får istället ny tjänst som samordnare av Vägverkets parkeringsplatser i Norrland.
*Rally-SM blir succés efter att Saab gått in med sitt fabriksteam. Varken Volvo, Subaru, Ford, Opel, VW, Citroën, Renault, Peugeot, Fiat eller Skoda vill vara sämre utan kastar sig ut i rallyskogen igen.
*Nye FIA-presidenten Jean Todt vill sprida Formel 1 även till Norden. Upptäcker att det finns en klassisk bana i Anderstorp och tvingar fram en VM-tävling där i slutet av augusti.
* Per Carlsson upptäcker att Midnattsolsrallyt ska starta i Kristianstad. Gör en snabbflytt av startplatsen från Jönköping till Stora Torg.
* Rättigheterna till Trabant köps av Nolato som har stor erfarenhet av plasttillverkning. Spjutspetsföretaget Saab har fortfarande kvar gjutformarna till tvåtaktsmotorn från 1965 och det är också den som blir ny drivkälla. Ny fabrik byggs i Sibbhult medan huvudkontoret förläggs till Hjärsås.
*Strålningen från trafikpolisens radarpistoler upptäcks vara livsfarlig. Inte bara för polisen som håller i apparaten utan även för närmaste omgivningen. Rikspolistyrelsen stoppar användningen direkt och hastighetsövervakningen sker i fortsättningen med hjälp av stoppur på i förhand givna mätsträckor.
*
Med detta önskar Motorbloggen ett gott slut och ett minst lika Gott Nytt År. Ingen blogg Nyårsdag men på tisdag ses vi igen.