Blir Cais teamkompis med Solberg, Hyundai siktar på USA, Oliver är inte stressad, 2WD-seger i norska säsongsavslutningen och Nova vill inte ha fyrverkerier!

Över WRC-klassen (Rally1-bilarna) vilar för närvarande stiltje, alla platser eller knappt tio är upptagna. I WRC2 är det tvärtom och dagligen kommer nya avslöjanden eller rykten om man så vill och det senaste är då att tjecken Erik Cais gör Oliver Solberg sällskap i Skoda Motorsport. Efter några år med Ford Fiesta sadlade den på elitnivå tidigare mountainbike-cyklisten, över till Skoda under 2023. Tävlade parallellt i både WRC2 och ERC där avslutningen i ”Central European Rally” blev årsbästa. Här gick 24-åringen in som tvåa efter Nicolas Ciamin.

Foto. Skoda Motorport

Inget är bekräftat om hans plats i Skoda Motorsport men mina källor kring Mlada Boleslav brukar vara att lita på. Att Skoda gärna tar in den på hemmaplan väldigt folkkäre Cais känns också logiskt, plus att han dessutom är bevisat snabb. 

Foto: Skoda Motorsport

I sammanhanget kan också nämnas att Cais etablerar bra kontakt med SMK Hörbys internationellt erfarna co-driver Julia Thulin och klubbkompisen/ ERC-åkaren Victor Hansen. Så bra att Cais firade midsommar i mellanskåne innan han åkte upp till Royal Rally of Scandinavia i Värmland. En helt ny upplevelse för Erik som aldrig tidigare varit åskådare på en rallytävling… 

 

Foto: 2C Competion

Med hänvisning till Nicolas Ciamin så är även han klar för WRC2 kommande säsong. Åtminstone är han bekräftad för Rally Monte Carlo plus ytterligare en tävling, troligen Rally Croatia med Hyundai i20 N Rally2.  Det är från Hyundai-högkvarteret i Alzenau lite omdiskuterade 2C Competition som ska ansvara för Ciamins bil i WRC2.

*

Det franska teamet var också de som skötte Emil Lindholms Hyundai när han och Reeta Hämäläinen var anmälda till slutklämmen av fransk mästerskapet. Då skötte man sig så dåligt att Hyundai drog sig ur projektet efter första tävlingen. Något måste dock ha hänt, för i går avslöjade DirtFish att just 2C Competition är aktuella för att driva två bilar i USA:s rallymästerskap ”ARA”. Teamchefen Florent Peronet är helt övertygad om att teamet har resurser till att utmana dominerade Subaru America och deras förare Brandon Semenuk. 

Teamet var även de som drev Ken Blocks säsong med i20 WRC och nu förväntas Blocks dotter Lia sitta i en av de två i20 Rally2 som planeras att köras ”over there”.    

Det är fortfarande mitt mål att åka tillbaka dit 2024, sa Peronnet till DirtFish. 

 Det är ett bra mästerskap och ett mästerskap som kommer att växa och bli ännu mer känt runt om i världen med rätt stöd.

Peronet säger också att hans avsikt är att sätta en europeisk ”top driver” i en bil och där säger ryktena att Emil Lindholm kan bli denna ”top driver”. Ett avtal med Hyundai finns redan och även en däcktillverkare, så bara förarna fattas för att projektet ska bli flygfärdigt. Ett hinder är att ”ARA” ännu inte gjort helt klart det tekniska reglementet för nästa säsong. Peronet menar att det måste bli Rally2 rakt av och inte som tidigare, ett friare ”mish mash” som bland annat medgett att Subaru kunnat bli överlägsna. På sociala medier restes direkt farhågor att Hyundais sneglade mot USA kan innebära ”bad news” för WRC2-satsningen. En satsning som ännu inte fått några klara linjer, kanske är det ARA som spökar? 

*

Pigga norska motorsportsajten ”Parc Ferme” kände före jul Oliver Solberg på pulsen efter att det blev klart att Skoda Motorsport blev hans rallyadress för 2024. Här berättar Oliver även att hans avtal innebär att 10 tävlingar är klara för teamet och att han utöver detta, även kan köra tre i egen regi. I dessa har han full frihet att ragga egna sponsorer medan där han är ”fabriksförare” måste fokusera på Skoda och så hans trogna samarbetspartner Monster.

Foto: Toksport WRT

Oliver berättar också för Parc Ferme att han inte känner någon stress över comeback i Rally1-världen.

Jeg er lojal mot sponsorene jeg har, og med Monster så ser jeg lengre frem. Og jeg har ikke noe panikk om å komme inn i WRC igjen. Jeg vil heller gjøre det ordentlig, enn å få panikk rundt det. Så da venter jeg heller et år til, i alle fall.

Samtidigt pekar Oliver på att medelåldern i Rally1 är 35+ vilket gör stressen mindre.

*

I torsdags kördes ”Lygnasæterssprint ”Hadeland vilket både satt punkt för 2023 men även startskott för 2024 i Norge. Två sträckor kördes som vändes som SS3 och 4 och där en av dessa var en välkänd testväg.

Foto: Parc Ferme / Simon Ness Haugen

Skicklige kartläsaren Stig Rune Skjaermoen bland annat med en historia i Johan Kristofferssons Polo R5, visade att han utöver detta även är duktig förare. Med sin Ford Fiesta Rally4 och med Ole Martin Lidheim vid sin sida var han runt tre sekunder snabbare än rallycross-åkaren Emil Sivesind med Volvo 240. Trea och ny 2WD-bil, slutade Sindre Backe, Peugeot R2.

Rallyts mest meriterade ekipage innehöll Frank Tore Larsen och Steve ”Røkland. NM-duon körde en Citroen C1 i nya ”B Zero-klassen”. Det roliga tog dock slut när Røkland tog över ratten inför SS3 och kort efter start åkte av. Istället blev det Toyota Aygo-seger genom Joakim Skalstad/Elise Brekke. Ende svensk i rallyt var Tommy Kristoffersson med sonen Johan som kartläsare i en Volvo 240 för Appendix K-klassen. Redan påa andra sträckan uppstod dock tekniska problem av så allvarlig art att familjen Kristoffersson fick ge upp.

*

Som hundägare (Nova menar tvärtom, hon äger oss) är det så enkelt att jag inte bara avskyr nyårsmällare/raketer utan hatar faktiskt detta idiotiska pengabrännande. Stolt säger jag också att jag i mitt 70+ liv aldrig köpt något sådant idiotiskt och önskade att fler eller alla rättare sagt, alla följde mitt exempel. Lyckligtvis är inte Nova än så länge rädd för ofoget men jag vet av erfarenhet (Hannibal) hur lätt detta ändras. Har en hund dessutom blivit rädd en gång går det i princip aldrig att ”göra en omstart” så att problemet är löst. Blir därför glad över alla affärer som förklarat att man inte längre säljer fyrverkerier och ännu gladare över att Malmö Airport (Sturup säger vi härnere) tagit ett nytt grepp i år. Känt sedan många år är att flyghotellet alltid är fullbokat av hundägare då det inom flygplatsområdet råder totalförbund för fyrverkerier. Därför har man fattat ett klokt beslut berättar ansvariga på flygplatsen man öppnar upp utomhusparkering P2 för gratis parkering från klockan 21 på nyårsafton fram till klockan 01 på nyårsdagen. 

2 svar på “Blir Cais teamkompis med Solberg, Hyundai siktar på USA, Oliver är inte stressad, 2WD-seger i norska säsongsavslutningen och Nova vill inte ha fyrverkerier!

  1. Bra rutet angående fyrverkerier/smällare. Förbjud iaf smällare, som bara är till för att skrämmas med. Lyssna på Svenska som önskar totalförbud! Bodde på Sturups Hotell för 3år sedan, fungerade utmärkt. Gott smällarfritt Nyårx.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *