Stig Blomqvist femma i MSR som jag experttippade men Kenny Bräck bara drar ifrån!
Nu börjar det se bättre ut i Midnattsolsrallyt, Stig Blomqvist har kört upp sig med Tidö-Porschen till femte plats, exakt som jag ”experttippade”. Frågor på detta?
Annars ångar Kenny Bräck på som om han inte gjort annat än kört rallybil i hela sitt liv. Måste säga att jag är djup imponerad över värmlänningen. Att på så här kort tid lärt sig att hantera en svårtyglad best som en BDA (eller är det BDG, lär mig aldrig skilja dom åt) Escort. Inte nog med att besten ska tyglas, sedan ska Emil Axelssons noter omsättas till handling inne i hjälmen. En nog så tuff uppgift och så mycket kan man väl säga, under sin karriär har Kenny dessutom mest varit ensam i sina tävlingsbilar. Nu sitter där ytterligare en i bilen och ”traggar” hur man ska köra. Själv har jag åkt med noter i över tio år och fortfarande har jag problem att ta dom till mig. Då snackar vi dessutom om ett annat tempo än det Kenny håller…
Är dock lite förvånad över att tvåan Kenneth Bäcklundh nästan verkar nöjd med andra platsen, att döma av kommentarerna på Resultatservice. Bäcklund nöjd med en andra plats, inte i min värld. Hade han varit nöjd tvåa, då hade inte SM-medaljerna trängts i prisskåpet hemma i Vara…
Istället tror jag att Bäcklundh inte har något recept på hur han ska knäcka den där Bräck. Är helt övertygad att han tar i så att svetten sprutar, men vad hjälper det när Bräck bara kontrar med ny sträckseger. En tuff uppgift för Bäcklundh!
Kul är att Björn Waldegård hänger med så bra som han gör. Trodde nog att åldern skulle ta ut sin rätt och att en topp-fem placering var för mycket för han som en gång, ”köpte en begagnad folkvagn och vann Rally Bore”…
Hade ju en liten diskussion i bloggen tidigare i våras huruvida Porschen var rätt bil för Stig Blomqvist i Midnattsolsrallyt. Bland annat Åke ”Bryggaren” Andersson, han fick bryta idag med trasig växellåda, påpekade att han och Stig åkt Porsche tillsammans i England. Nu köper jag inte detta fullt ut, klart Stig skulle suttit i en riktig grupp 2 Saab istället. Eller kanske en 99-Turbo om han absolut känner att han måste vara med och slåss om totalsegern i rallyt. Saab och Stig är som korv och senap det hänger ihop, så enkelt är det!
Sedan måste jag erkänna att jag är lite belåten med att nya ”pop-bilen” i historisktrally, Volvo 240 inte alls är med. Bästa 240:a körs av Mälaröarnas Lasse Lindquist och ligger tolva totalt och tvåa i klassen efter Ekens Audi Quattro. Förresten måste vara samma Lasse Lindquist som jag minns från ett tidigt South Swedish Rally. Hade problem med sin vita Ascona och jag mötte honom i en vänsterkurva på asfalt i trakterna kring Christinehofslott. Lasse var på väg till service, kom på ”fyrhjulskaas” och när han redde upp detta så kom t.ex Ken Blocks Gymkahnakörningar kraftigt på skam, en liten utvikning bara.
Det jag menar är att 240:an inte hör hemma i de här sammanhangen, det är ju en bil som körs antingen i Grupp H eller som Originalare, men som Appendix K, nej tack!
Kan det vara en BDG det står 6 BDG på nummerskylten!!?
Mvh Thomas
Kan det vara en BDG det står 6 BDG på nummerskylten!
Mvh Thomas