Stig Blomquist nära att missa Midnattsolsrallyt, bilen var inte klar…
Vilken dramatik det blev direkt i Midnattsolsrallyt när Stig Blomquist stod utan bil minuterna före start. Men samtidigt som de sista tävlande avverkade publiksträckan på ELMIA dök så den vita och helt nybyggda Audi Quattron upp. Inte en dekal, inte någon strajpning och inte ens Blomquists namn på bakrutorna. Paniken lyste lång väg kring ekipaget när man rullade in för besiktningen.
En gång konstaterade Stecka Walfridsson för mig en sanning som verkar stämma mer än väl på Stigs förberedelser
– Vi rallyåkare är födda en dag för sent, allting är alltid i sista minuten!
Nu fick publiken aldrig se Stig i aktion, men bara vänta till i morgon när han öser på med monstret. Ståpälsvarning utfärdas!
Tidstillägget för Stig blev enligt uppgift fem minuter plus dagens sämsta tid vilket ger tiden 6,49. Det betyder att han ligger dryga fem minut efter ”experternas” tippade vinnare PG Andersson. Min vinnare Kenneth Bäcklund, trea på premiärsträckan, har ytterligare cirka tre sekunder mer att gå på. Naturligtvis kommer detta inte att räcka om Quattron fungerar som den ska. Plockar sedan Stig fram de berömda svarta ögonen, tror jag till och med att han kan vara i ledning redan efter torsdagsetappen…
Snabbast på första sträckan var överraskande, åtminstone för mig, dalmasen Mats Myrsell i sin Porsche. Åtta tiondelar spöade han Björn Waldegård med medan Bäcklund på tredje plats var ytterligare en nysning långsammare.
Den stora överraskningen var väl ändå Mikael Persbrandt, elva bara fyra sekunder bak ledande Porschekompisen. Belackare som hävdar att han inte har i rallyt att göra måste väl ändå erkänna att det finns en viss talang hos ”Gunvald Larsson”…
Bästa skåning, dom är bara två, är SMK Hörbys Opelfriskus Rune Nilsson med Jan-Erik Jönsson som kartläsare. Rune kör sin nybyggda ”Ölands Djurparksgröna” Opel Rally Kadett Sprint för första gången. Tyvärr visade sig den trimmade nybyggda motorn inte hålla måttet och han fick i all hast byta till en ren standardmotor. Ligger på tionde plats i klassen och 91:a totalt. Tre placeringar längre bak hittar vi elektrikern från Gärsnäs, Nisse Schöön med sin väldiga Mercedes.
Om där bara är två skåningar i startlistan så är där desto fler bland publiken. Ett gäng som skilde ut sig var Hässleholms entusiasterna i ”Runes roliga rally resor” med gamle Opelåkaren Rune Nilsson som självskriven reseledare.
Trist start fick hundkojeåkaren Roland Appelskog från Linköping. Redan på ELMIA sa diffen upp sig och det vara bara att lasta och åka hem. Obotlig optimist som han är så förklarade han.
– Diffen fixar vi i natt så ses vi i morgon!
I morgon torsdag drar ”cirkusen” vidare med sex sträckor innan man når etappuppehållet i Trollhättan. Vad passar bättre för gamle Saabåkaren Blomquist än att rulla in i Saabarnas Mekka som rallyledare?
Hej Tommy!
Hemkommna från en helt underbar resa i Midnattssolsrallyts
spår,kan man bara säga ”helt fantastiskt”.Vi kollade på 9 av de 19 specialsträckorna + lite service, o vi är mer än nöjda. Vi har sett mycket fin bilåkning o en del avåkningar.Vi hoppas att MSR kan återkomma hit ner till Skåne o starta här, så fler här nere har möjlighet att följa rallyt. Specialsträckorna har varit väl preparerade
med salt eller lut så det har varit minimal ”rökbildning”.
Vi: jag själv med fd. unge bil-o kartläsaren Andreas+ , rallyveteranen Leif Nilsson,gamlingen Göte Karlsson. bankdirektören Lindfors med son.o ännu äldre fd rallyföraren Lennart ”Hovdala” Karlsson o Chafför Fordåkaren Stiffe Håkansson har haft 4 underbara dagar,
trots att en Fård vann.
Hej.
Att ni har gjort skäl för namnet Runes Roliga Rally Resor tvivlar jag inte på när jag hör laguppställningen…
Visst hade det varit kul om rallyt kommit tillbaka till Skåne och jag har även hört ryktas att man funderar på att vända på rallyt med målgång i Skåne och då naturligtvis Kristianstad.
Vi ses väl så snart det brummar i skogen!
Tommy