Stenhårt i MSR och total Volvo-dominans, Stoffe och Zeijlon mitt SSRC-tips, lera väntar sprintåkarna och en hemsk bild…

Lugnet före stormen, så kan man nog beskriva läget i Höljes när dessa rader skrivs. Fria träningen för World RX inleddes klockan 17.30 innan allvaret brakar loss i morgon med Q1 12.00 och Q2 klockan 16.

*

Fredagens etapp av Midnattssolsrallyt fick en trist inledning med följd att dagens första sträcka SS8 fick strykas efter en olycka. En Porsche-förare tidigt i startfältet åkte av vägen och vid kraschen skadades besättningen. I viken omfattning är dock oklart då ingen information nått mig, varken officiellt eller via de vanliga sociala medierna.

Sträckan ströks och det blev transport direkt till SS9 där det blev stopp för rallyledaren Per Göthberg, växellådan ville inte lägre medverka i MSR. När så tvåan Mats Jonsson fick en dålig tid på sträckan, nästan 12 sekunder bak östgöten Daniel Wall i Volvon spetsades toppstriden till. Än mer spets blev det då Wall efter detta tryckte till Jonsson så rejält att det med två sträckor kvar av etappen att köra är Volvo och Daniel Wall i topp. Jonssons Mazda är 1,9 sekunder efter och som ny trea J-SM åkaren Victor Karlsson tätt efter.

Fyra är ”ungtuppen” Adrian Ring och först på femte plats hittar vi en förare som har åldern inne för en MSR-start, Ola Axelsson. Mycket Volvo och den som säger emot på att märket numera helt dominerar historiskt rally måste ha väldigt bra argument. I topp-tio är där tre 4WD-åkare och sju Volvo-förare.  Bästa icke-Volvo i 2WD-gänget är Staffan Bergdahl med sin Ford Escort och som ligger tolva. Detta med en bil som körde åttor kring allt vad 240 hette ”in the good old days”. Uppenbart att utvecklingen av 240 har gått betydligt bättre än för Ford och Opel

Bästa skåning är fortfarande SMK Hörbys Opel Manta 400-åkare Peter Strid på en 25:e plats, här fångad på bild av Kenneth Book. Avslutar med detta MSR, inte så inspirerande att skriva när jag vet att allt kan ha vara inaktuellt om en timme eller två…

*

I kläm mellan Midnattssolsrallyt och Höljes körs det även deltävling i Sydsvenska Rallycupen, Skillingaryds numera smått klassiska Skilling 500. 42 kilometer fördelat på fyra sträckor har de runt 140 anmälda att ta sig an i den förmodade sommarvärmen. Just detta är något som ställer det till mig i tipset för 4 WD-klassen som inklusive B och C-förare bara innehåller åtta namn. Det som gör det extra svårt är Stoffe Nilssons oro för överhettning av Subarun. Senast i Växjö var det på gränsen i målet på långsträckan då stod tempmätaren i Stoffes bil nära rött. Han var också lite tveksam efteråt, till att överhuvdtaget köra i helgen om man inte lyckades hitta någon lösning under veckorna för att få bättre kylning.

Nu har jag inte kolla på sträckornas längd i skogarna kring Hestra där tävlingen har sitt HQ men rimligtvis borde där vara minst en sträcka som är långt över milen. Enligt SMHI förväntas temperaturer under lördagen på strax över 20 grader, med andra ord kan det bli ännu en värmebölja under Subaruhuven…

Tippar att resultatet blir så här i 4WD

  1. Stoffe Nilsson                  Subaru
  2. Robin Adolfsson              Mitsubishi
  3. Ingvar Andersson             Subaru

Litar på att Stofffes pappa Tommy haft sina ”magic hands” i Subarun sedan Växjö och att detta har en nedkylande effekt. Tror även att Adolfsson är så smart att han inte väljer att jaga livet ur sig för att vinna, istället måste det vara viktigare med de viktiga poäng som en andra plats ger, med tanke på SSRC-sammandraget.

*

Om det är knivigt i 4WD är det ingenting mot hur det är att tippa i 2WD-gänget. Hittar minst fem tänkbara segerkandidater och dest värsta ur en Opel-väns ögon,  det är mycket Volvo med segerchans…

2WD.

  1. Christopher Zeijlon Volvo
  2. Simon Karlsson                Volvo
  3. Mattis Olsson                   Toyota.

Direkt bakom pallplatserna hittas sedan Johan Green, Kristian Johansson, Johan Axelsson och inte minst Hondaåkaren Emrik Smedberg. Må bäste man vinna.

*

Har fått lite frågor kring torsdagens tv-sända SM-Sprint i Helsingborg men då jag aldrig satt min fot på tävlingsområdet har jag inte varit till någon större nytta (  inte den här gången heller enligt som vanligt säger mina kamrater…). Igår snackade jag med ordförande i Lanskronas motocrossklubb Ingemar Månsson men inte heller han hade full koll på hur banan ser ut, däremot hade han bättre kunskaper  på underlaget i grusdelen.

Banan ligger på samma ställe som folkrace och motocrossbanan ute på Helsingborgs Motorstadion i Väla och där är underlaget mer lera än grus, berättar Ingemar.

Med vädret som råder nu är det nog ingen större risk för att det blir spårigt och uppkört, tvärtom är leran väldigt hårdpackad. nästan som betong…

Asfaltdelen av den 2,2 kilometer långa banan är 34 procent och som Ingemar konstaterar.

Inget konstigt alls, vanlig asfalt.

Nu lär inte vädret ändra sig, 24 grader och sol är vad meteorologerna bjuder rallyåkarna och publiken på under torsdagen. Ändå kan det bli lite ”tricky” att välja rätt däck, asfalt eller grusgummi på fälgarna?

Om någon saknar boende så kan Ingemar även hjälpa till med detta i närliggande Landskrona.

Vi har campingstugor på crossbanan som man kan få hyra, berättar han.

Fyra bäddar i varje stuga och detta kostar 600 kronor per natt, dessutom gott om plats för bilsläpar och annat det inhägnade området.

Du som tycker detta låter intressant kan ringa Ingemar på 0733-366 168.

*

Inte bara jag som tyckte det var konstigt med den upphävda FIA-homolgeringen av Porsche 997 GT3. Dock verkar det inte vara så dramatiskt som det såg från början, utan det lär  handla om en enda specifik bil. En bil som tydligen varit inblandad i en krasch och därför hamnat i onåd hos FIA. Därmed är det fritt fram för alla andra Porsche 997 GT3 inklusive Mats Myrsell att fortsätta ”racea” som i Mats fall, Norge

Kan också tycka att SBF borde varit tydligare i sitt ”Officiella meddelande” och förklarat detta. Inte så slätt att tyda den lätt suddiga bilden på ett ”FIA-passport”, nu kan man också ha oroat Porschefolk helt i onödan…

*

Ett minst sagt överraskande kursbyte har grundaren av R-Sport Sweden och SM-tvåan i Otrimmat 2017, Johnny Andersson gjort. I stället för att fortsätta med rally och sin R5-Fiesta är det nu rallycross och Supercar Lites som gäller för Johnny. Debut i Höljes i helgen.

*

Vissa saker gör ondare än andra till exempel att på mejlen få en bild från MSRUrban Farbäcks ”ombyggda” Opel Kadett 2,0E. Som om inte bilden är tillräcklig, strör den anonyme avsändaren mer salt i såren och konstaterar

Äntligen har jag hittat en snygg Opel!

Lider med Urban och hoppas att det ser värre ut på bilden än vad det är…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *