Status quo för Emil i ERC, ny rallytragedi på asfalt, Robins omtanke, Per KAK-belönad och rally utan tidtagning!

Det blev ingen ny seger för Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg i helgens ERC-tävling Kenotec Ypres Rally. I ledning drabbades Emils R2-Opel av motorproblem på SS12 och det var bara att kasta in handduken. Nu var inte katastrofen total utan Emil behåller ledningen i både ERC3 och Junior-ERC då även tvåan Chris Ingram blev poänglös. När dessutom trean Steve Røkland inte körde i Belgien utan väntar till nästa deltävling Auto24 Rally Estonia blev det status quo i tabellen.
En klen tröst för Emil och Jocke som så klart istället satsat på att utöka ledningen.
Vi är såklart mycket besvikna med resultatet då vi hade ambitionen att stärka vår position i mästerskapet men det här är verkligheten i rally och det drabbar alla hur väl man än förbereder sig, analyserade Emil efteråt.
Våra konkurrenter har haft liknande problem och vid de tillfällena är man glad att man inte själv är drabbad. Turen kommer och går och den här gången var det vår tur, inte mer att säga om det!

*
BloggPetterNorrmannen Petter Kristiansen fick även till det i Ypres och körde in som elva totalt. I en Skoda Super 2000 var han länge på topp-tio men till slut ramlade han precis utanför 10-gränsen. Trots allt bra kört och på FB tackar han både teamet GPD Orsak Rallysport och inte minst Torstein Eriksen för hasn ”spioneri”. Antar att det handlade om var man kunde ”cut” och var där låg grus, jord och annan skit i kurvorna. Viktig information på de belgiska asfaltsträckorna.

*
BloggDödRallysporten drabbades i helgen av en ny tragedi då 31-årige bulgaren Todor Slavo omkom efter en fruktansvärd krasch i sitt hemmarally Rally Tvarditsa Elena ingående i Bulgariska Mästerskapet. 36-årige co-drivern skadades också svårt men uppges nu vara utom fara enligt sjukhuset i Sliven.
Arrangören är mycket undrande över olyckan som hände på en nästintill raksträcka på den femte specialsträckan med endast en svag kurva där Slavo tappade kontrollen över sin Fiat Abarth Grande Punto S2000. Vägen var torr och inte alls hal varför olyckan är än så är länge ett mysterium enligt tävlingsarrangören.
Själv är jag nog benägen att tro att det var en typisk asfaltsavåkning, det vill säga att bakändan plötsligt bara släpper av någon anledning och sedan blir föraren istället passagerare. Mången sådan avåkning har setts tidigare och tyvärr, detta var inte den sista. Det är detta som gör att asfaltrally enligt min åsikt (vet att många inte håller med om detta) är så mycket farligare än grusrally. Även på grus tappar bilar greppet men sällan så snabbt, brutalt och okontrollerat som på en snabb asfalterad väg.

*
BloggRobinBeskyllde i går SMK Hörbys segervane VOC-are Robin Svensson (bild Henrik Åkesson) för att sakna respekt för oss lite äldre konkurrenter, då inte bara mig själv utan ännu mer etablerade ”silverryggarna” Tyko Nilsson, Erik Andersson och Roland Brorsson. Respekten saknades menade jag, då han åker både skjorta och de flesta andra plagg av trion mest hela tiden. Robin svarade och det handlade inte alls om att han saknade respekt, tvärtom det var ren omtanke. Robin förklarar sig, ” Nej nej Tommy, du har missuppfattat det hela. Anledningen till att jag strävar efter att stå högst upp på pallen är för att ni lite äldre ska slippa klättra på den höga prispallen. Lite som att erbjuda sin sittplats på den fullproppade bussen.”.
Så är det så klart, tänkte inte på det och bara att be om ursäkt. Fast det skulle kunna gå att lösa ändå utan att Robin behövde vinna varje gång, en handikappramp upp på pallen så är det löst för ”de grå”…

*
BloggAndersMedan vi kämpade på Ljungbyheds gamla flygfält, nobbade Eslövs Anders Karlsson Lunds RS-tävling. Istället lastade han Escorten, kartläsare Kristoffer Nielsen, mekaniker Ismail Bakirci och drog till danska Ringkøbing och Yokohamamesterskabet Vest. En tur över Öresundsbron som gick riktigt bra för Anders då han slutade fyra i klassen och 9:a totalt. Vann gjorde Carsten Nielsen med en Peugeot 106 Maxi, sju sekunder före Kenneth Petersens BMW M3. Sista pallplatsen knep Martin Andreasen även han i en Peugeot, men en 206:a.

*
Mattias Ekström fick till ett bra race när det var DTMNorisring i helgen. I andra racet, på torr bana körde Fagersta-föraren in som fyra sedan BMW-åkande Bruno Spengler gjort en fräck omkörning med bara två varv kvar. Vann gjorde en Mercedes i händerna på Robert Wickens, sju sekunder före teamkollegan Christian Vietoris.

*
BloggPerNoterade att KAK Midnattssolsrallyt föredömligt lyfte fram Önnestads meste rallyresenär Per Carlsson i samband med prisutdelningen. Välförtjänt då Per i hop med dåvarande Rallyklassikerordföranden Jårs Damberg var med om att väcka liv i det gamla storrallyt med start i Hörby 2006.

*
För några veckor sedan luftade jag tanken på att i alla rallytävlingar ha en ”Uppvisningsklass” för förare som bara vill testa bilen, skriva egna noter, alternativt bara leka av sig lite under ordnade former. Har fått en hel del återkopplingar och de allra flesta positiva. Senast i söndagens RS-tävling kom en förare fram som fått ett återfall ”på ålderns höst” och som upplevde det lite problematiskt att bli inseedad mitt i fältet. Låter honom vara anonym men han hade kloka synpunkter. Han menade att han gärna ville köra lite rally igen, men att han inte på långa vägar hade fart som rimmade med bokstaven på licensen.
För mig är det viktigast att få vara med och köra, bryr mig inte alls om tider utan vill bara återuppleva lite gamla minnen, menade han.
Men detta var inte så lätt då han hela tiden fick kolla backspegeln för att inte bli kappåkt, berättade den nygamle föraren
– Inget snack det förtar en stor del av upplevelsen för man vill ju absolut inte vara något hinder på banan för de som ”kör på tid” så att säga…
Vi snackade vidare och han menade att han inte var ute efter att åka gratis, tvärtom han betalade gärna fullt pris för trots allt slet även hans bil på vägen. Enda skillnaden mot en ”tävlingsklass” borde vara att man inte redovisade tider utom för den tävlande och att inga priser delades ut.
Jag är helt säker på att sporten fått många ny ”återfallare” och även nya yngre på att prova rally om man kunde göra det utan risk att bli överkörd eller att ha prestationsångesten över sig, avslutade han samtalet.
Visst är detta en sympatisk tanke,att  direkt efter förbilarna köra en sådan klass och att man då samtidigt begränsar VIP och förbilar i tävlingarna till för exempel max fem bilar, övriga hänvisas till ”Uppvisningsklassen”. Ju mer jag tänker på det, desto bättre tycker jag det låter…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *