STAR-Elias gör Opel-debut, ingen Rådström i MSR och Slottssprinten slår rekord!
I midsommarhelgen är det åter dags för ADAC Opel Rallye Cup med tävlingen ”Stemweder Berg Rallye” och för första gången i år får Adam Cup-ledaren Tom Kristensson svenskt sällskap i form av STAR-talangen Elias Lundberg, Sala. Vid sin sida i AUDEX-teamets Opel Adam sitter Jim Hjerpe vid både den internationella och asfaltpremiären. Rallyt startar på fredag med målgång på lördag men redan i morgon åker Elias och Jim ner för att förbereda sig, skriva noter och köra shakedown inför tävlingen på torsdagen.
– Det ska bli riktigt roligt att få göra min första tävling utomlands och få helt nya erfarenheter av att tävla på asfalt. Fokus kommer att ligga på att ta oss i mål för att kunna ta vara på erfarenheten, något som kommer bli mycket viktigt för min framtid, säger Elias.
Tom Kristensson har hjälpt till med all sin Adam-erfarenhet och gnuggade även Elias på Sturup Raceway för några veckor sedan vilket Elias uppskattar.
– Tom har varit väldigt hjälpsam och kommit med tips och hjälpt oss mycket med förberedelser inför tävlingen. Det gör mycket att få den hjälpen inför denna stora utmaning, berättar Elias.
Att han är tacksam för allt stöd och hjälp från STAR och dess medlemmar står också klart.
– Tack för att jag får denna chans, det är ni som gör det möjligt!
*
En av Midnattssolsrallyt stora publikfavoriter Arne Rådström meddelade i förra veckan att han blivit avstängd från allt tävlade av Svenska Bilsportförbundet efter att han i Rally Sweden Historic kört på en medtävlare på en specialsträcka. En händelse som förbundet såg så allvarligt på att man dömde Rådström till tävlingsförbud i sex månader. Föga överraskande var inte Rådström av samma uppfattning och förklarade att han tänkte överklaga till Riksidrottsnämnden i hopp att ändå få köra MSR. Men i dag berättar Volvo-friskusen själv att hoppet är ute. ”Det är med lite sorg i hjärtat som jag meddelar att jag inte kommer till start i årets Midnattssolsrally. (RIN) avslog min begäran om inhibition! Vilket innebär att domen står kvar tillsvidare. Vi får istället rikta allt stöd till Dennis som kör Rally Polen samma helg.
Ni övriga som kommer att köra MSR önskar jag lycka till!
Vill samtidigt rikta tack till alla som stöttar i frågan.
Arne.”
Därmed blir frågan om vem som blir snabbaste 2WD-åkare i MSR en helt öppen affär. Däremot tror jag att Mats Jonsson med Mazdan blir svårslagen totalt…
*
Berättade i går med lite svepande ordalag om tidsplanen för sommarens stora rallyhappening Midnattssolsrallyt och idag kan jag med hjälp av arrangören ge bättre information. För dig som ska åka till Vimmerby i nästa vecka rekommenderar jag ett besök på rallyts hemsida http://www.midnattssolsrallyt.com/
*
Medan Rally-SM brottas med sviktande underlag så är inte just det problemet akut i resten av Rally-Sverige. Ett gott exempel på detta är Katrineholms MK:s ”Slottssprinten” den 8 juli som med fortfarande en vecka kvar av anmälningstiden, redan har 261 anmälda. Tävlingen i sig är inget märkligt drygt 12 mil totalt och 38 kilometer specialsträcka fördelat på fyra sträckor. Ungefär som merparten av landets övriga ”mini-rallyn” men det är inramningen som gör skillnaden, där man avslutar med en stora fest i slottsparken till Ericsbergs Slott. Till detta så finns en del kändisar på plats under fredagen för olika jippon där alla intäkter oavkortat går till välgörande ändamål.
Slottssprinten ingår i Svenska Rallycupen och 1300 Rallycup och där det blir tuff gallring då man satt taket till 200 startande. Imponerar gör antalet 4WD-förare nästan 40 stycken som då kan jämföras med nästan exakt hälften så många när det senast var SM i Gävle.
Här försvann en av favoriterna, Ludvikas Tobias Johansson direkt och är nu revanschsugen till max med Mitsubishin som för övrigt är till salu efter SM-finalen i höst. Att räkna upp alla utmanare innebär nästan att behöva räkna upp hela 4WD-fältet men om jag grovsållar så kan inte vissa namn hoppas över, som Björn Adolfsson, Stig Andervang, Niklas Hägg, Eddie Hörbing, Jacob Jansson, Johan Rudengren, Jari Saarinen, Kjell Sandberg, Daniel Röjsel, Lars Stugemo (bilden) och Algot Öberg.
I 2WD får Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg chansen att visa att uppvisningen i Gävle inte var någon tillfällighet vilket det det så klart inte var. Nu får SM-ledaren Martin Lundquist med ”ny ” Golf (bilden( chans till upprättelse efter dubbelrullningen i Gävle. Tror även att Kristian Johansson, Elias Lundberg, Fredrik Eriksson, Thomas ”Lången” Pettersson, Markus Theorin och Daniel Wall vill ha ett ord med i laget.
I tävlingen finns också en ”Inbjudningsklass” som jag faktiskt inte riktigt vet vad det innebär men här återfinns PG Andersson som ämnar premärköra sin nya WRC-Skoda som i höst ska köras i SM. I klassen finns bara en utmanare, Vännäs snabbe Skoda-åkare Jörgen Jonasson.
Tunt med skåningar i listan, bara två namn bröderna Hampus (bilden) och Jesper Larsson, Kristianstads MK som utnyttjar småländska familjen Lindahl som kartläsare. I Hampus Grupp H Honda sitter pappa Jörgen och i Jespers Grupp E-Toyota finns Mikaela.