Kremer kör WRC-Fiesta, Veiby får ny guldchans, Fredrik Åhlin till Ypres, Madsen i Adam-comback och en R5:a kan det va något?
Ett nygammalt tillskott i WRC-gänget blir det i ADAC Rallye Deutschland när en riktig hemmafavorit gör comeback, Armin Kremer med en M-Sport preparerad Ford Fiesta WRC 2017. Den trefaldige tyska mästaren, europa-mästaren och vinnaren av Asia Pacific Mästerskapet blir så klart ett superhett namn inför en extatisk hemmapublik på ”Panzerplatte” och allt vad sträckorna heter.
I förra månaden fick Kremer känna på sin 2017-Fiesta för första gången på M-Sports egen testanläggning utanför Cumbria. De få kilometrarna han körde då övertygade honom om att göra comeback på hemmaplan. Nu väntar närmast en ”PET” alltså förberedelse test ihop med övriga M-Sport-förare i augusti. Lite kul är att cirkeln sluts för Kremer som körde en WRC-Focus i det allra första WRC-rallyt i Tyskland 2002. Nu tror jag ändå inte att Kremer vill upprepa samma grej som 2002 då det slutade med ”big crash” och där Focusen brann upp.
Inför årets äventyr förklarar han hur glad och stolt han är över att få köra i med likadan bil som Sebastien Ogier.
– Det är ännu allt för tidigt att fundera på resultat men med hjälp av M-Sports förare och tekniker hoppas jag snabbat bli vän med bilen, hoppades 49-årige Kremer.
– Alla som känner mig vet hur gärna jag vill ha ett hyggligt resultat och ge mina tyska fans ”a good show”.
*
Vad jag vet är det inte i så många sporter på VM-nivå som man ändrar reglerna mitt under en säsong, men nu handlar ju detta om motorsport och då blir man så klart inte förvånad. Först ändrade FIA testreglerna efter att det gått allt för bra för Mads Østberg i Argentina. Nu följer man upp detta med att även ändra i WRC2. Nu är det inte längre obligatoriskt att köra deltävlingarna i Portugal, Tyskland och Wales för att vara med om att slåss om VM-guldet. Efter Portugal var det 20 förare som teoretiskt sett kunde vara med och slåss om guldet och då är Pontus Tidemand och Emil Bergkvist två av dessa.
Nu byter dock FIA fot och ger förare som kört i WRC2 men som hoppade över Portugal, en extra chans att ändå vara med och fatjas om medaljerna. Enda ”straffet” blir en 0:a i poängkolumnen något som till exempel de bägge Skoda-åkarna Ole Christian Veiby (bilden) och Jan Kopecky säkert applåderar som båda lämnade ”wo” i Portugal.
Men håll med om att det är märkligt att man ändrar förutsättningar mitt under säsongen. Eller så kanske man ska tänka att detta visar på smidighet och flexibilitet från bilsportens högsta beslutande organ…
*
När vi andra firar midsommar med sill, jordgubbar och tillbehör väljer Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen att köra belgiska stortävlingen Ypres Rally. För allra första gången på 59 år skickar britterna sitt nationella mästerskap BRC utanför landets gränser och då måste så klart BRC-ledare Åhlin finnas på plats. Nu blir det knappast någon ”walk in the park” för Fredrik och Torstein då man har 160 konkurrenter och då inte mindre än 40 av dessa i R5-bilar. Asfalt, bitvis ganska dålig är underlaget som väntar och då totalt 26 mil med start fredagkväll och målgång kvällen därefter. Att vinna i Ypres är få förunnat och inte sedan 2012 har det varit utländsk vinnare i rallyt som normalt domineras av nationalikonen Freddy Loix. Dock inte i år då ”Fast Freddy” lagt hjälmen på hyllan.
– Vårt gemensamma mål är absolut inte en totalseger i det starka startfältet, men målet är självklart att plocka viktiga poäng för mästerskapet, berättar Fredrik.
Efter en strålande inledning med två raka segrar gick det sämre senast i Scottish Rally. På en stabil andra plats och med målflaggan nästan i sikte genom vindrutan på Leo-Vegas-Skodan hoppade en sten upp och slog sönder kylaren. Nu kanske man skulle kunna tro att Fredrik körde fullt för att försöka vinna och då körde av vägen med trasig kylare som resultat. Jag kollade faktisk in-car på tv-kanalen ”Motors” och där syns det med absolut säkerhet att Fredrik håller sig på vägen hela tiden, så var den där f-bannade stenen kom ifrån är en gåta.
– Klart att det var tungt, vi märkte inte ens av när stenen slog hål i kylaren. Genom åren har man helt enkelt fått lära sig att ibland så är det så i rally…
En tidigare start i Ypres Rally har Fredrik i sitt cw men då för sex år sedan med en tamare R2-Fiesta. Asfalt är inte det underlag som värmlänningen har mest erfarenhet av men det bekymrar inte.
– Jag ser det inte som nackdel – det är vår utmaning att utvecklas, summerar BRC-ledaren.
*
En av de tuffast utmanarna för Fredrik och storfavorit till totalseger på hemmaplan i Ypres är Hyundais Thierry Neuville. Nu kommer inte WRC-tvåan till start med en WRC-i20 utan kör här R5-versionen. En bil som fått en minst sagt häftig foliering designad av 8-årige Zoe Charlet som vann en tävling i att pimpa den koreanska R5:an.
Detta blir WRC-tvåans första start på hemmaplan på fyra år och naturligtvis är detta något speciellt för honom. Dessutom blir det premiär i R5:an för honom och co-driver Nicolas Gilsoul.
– Så klart är det spännande för oss att vara på hemmaplan och detta i en bil som är kapabel att vinna, konstaterar Neuville som även berättar att han aldrig lyckats vinna Ypres.
*
Det löste sig för danske talangen Simon Vallentin och Ditte Kammersgaard med start i Tour European Rally som även dom kör i Ypres. Simon leder R2-klassen och hade problem med budgeten men nu har det löst sig och paret är beredda att tackla sina 31 medtävlare i Belgien. Tack vare nya och gamla sponsorer fick Simon och Ditte ihop pengarna för hyran av samma R2 Opel Adam som man vann med i Rumänien.
*
Samtidigt med Ypres körs deltävling fyra i ADAC Opel Rallye Cup och Rallye Stemwelder Berg. Här är den stora snackisen om vinnaren av första deltävlingen Hessen Rallye, 22-årige Jacob Madsen ska lyckas hålla nye Adam Cup-ledaren Tom Kristensson/Henrik Appelskog bakom sig. Frågan är hur mycket den våldsamma kraschen med Opel Danmarks R2-Adam i Danska Mästerskapet påverkat Jacob och kartläsare Line Lykke Jensen? Inför helgen håller Jacob, trots bara en körd tävling femte platsen i cupen och är 86 poäng efter Tom som är outstanding i toppen. Tvåan, britten Calvin Beattie är 43 poäng efter och trean, Kim Novak har 80 poäng mindre.
På ADAC:s hemsida (bilden) analyseras läget inför helgen men då min tyska är för dåligt har jag svårt att avgöra vem man har som favorit. Som svensk däremot är det för mig inte lika svårt att avgöra…
*
Inte många som vet men vid sidan av fotografjobbet är jag även ofta anlitad som ”budfirma” för diverse transporter ”nordostskåne-Hörby”. Ett sådant uppdrag förde mig i morse till GN Motorsport där det skulle hämtas däck åt en kompis. Detta var ett utmärkt tillfälle menade Rickard Nilsson, för mig att få känna på hur det känns att sitta i en ”riktig rallybil”. Med milt våld trycktes jag ner i företagets ”hyrbil” den vinstrika R5-Fiestan som Jocke Grahn senast vann i Eslöv med. Jag konstaterade snabbt att detta kunde ju vara en hygglig ersättare om nu inte Silver-Kadetten hinner bli tävlingsklar (rättare sagt Förbils-klar) till Midnattssolsrallyt. Fast sedan kom jag ju på att det var en Ford…