Standardäck i Z-Räjset med en pyspunka, STAR-Elias kör 940 i Rally-SM och William N. bäste svensk i RX-Lights!
Även om Kullings MS tävling Z-Räjset inte tillhör de allra största eller med mest namnkunnigt startfält så är det ändå en tävling som många är nyfikna på. Anledningen till detta är så klart att ”starke man” Conny Hansson i Z-Räjset endast öppnat upp för rallybilar med ”Standarddäck”.
Conny summerar och konstaterar att de tävlande uttryckt sig synnerligen positivt efteråt.
– Vägen höll bättre än jag förväntat från start och en bit bort, säger Conny.
– Sträckan var dyngsur efter allt regn, och där vi startade är vägen väldigt lågt trafikerad och dessutom förstärkningsgrusad i våras.
Från början skulle sträckan ingått i Kullingstrofén men med tanke på grusningen vågade man inte köra.
– Men det var bara bra för nu fick vi resultat på ”dålig” rallyväg. Markägaren var bekymrad för denna del av vägen innan start men var överraskad över att skadorna inte blev värre…
Med alla rundor som de tävlande körde blev det jämförbart med ett startfält på 135 bilar och den hade utan tvekan fungerat med ytterligare hundra bilar enligt Conny.
– Vägen höll långt över min och andras förväntan, startspåren var cirka 8,5-9 cm djupa men ganska långa. Djupaste spår i vägen var cirka 5 cm. Dessutom mycket lite grus på skyddspresenningar, inga större stenar varken i spår eller på presenningar.
Även på bilarna syntes enligt Conny skillnad mot när man åker på ”vanliga rallydäck.
– Inte mycket grus på skyddsplåten/skyddsplaster eller fälgar under mina bilar, bara lite fint grus!
Conny tolkar detta som att däcken inte får loss stenar ur marken på samma sätt som dagens däck. Även slitstyrkan på däcken var godkänd.
– På min 240 GruppF har däcken gått 100km SS på samma plats och går säkert 50 km till. På min 940 GruppH gick bakdäcken 87km, berättar han.
Inte heller ökade risken för punkteringar.
– En pyspunka, eventuellt orsakad av för lite luft och sten mellan fälg och däck (slanglöst)…
Utgår från att detta bara var steg ett i jakten på att få till ett mer utbrett tävlande med ”snälla” däck. Oavsett hur många argument som kommer fram varför det är omöjligt att köra på ”standarddäck”, så kommer ändå snart den dagen när arrangörer ställs inför ännu tuffare markägarkrav. Krav som gör det omöjligt att som vissa gör i dag bara sticka huvudet i sanden eller låtsas som att det regnar. Inga sträckor, inget rallyåkande, svårare är det inte…
*
I år körde Elias Lundberg och Jim Hjerpe hem J-SM-guld i klassen för Otrimmade bilar med en R2 Peugeot. Nu går Elias, 19 år fyllda vidare i karriären och detta med både ny bil och ny kartläsare. Hjerpe stiger ur och ersätts av David Arhusiander från Östersund. Bilen han kommer att sätta sig i blir den i STAR-projektet djupt involverade Ola Axelssons Volvo 940 Grupp H.
– Hos David ser jag de färdigheter jag söker hos en kartläsare. Jag tvivlar inte alls på att han kan göra att riktigt bra jobb i teamet, jag ser fram emot samarbetet, förklarar Elias.
Vet inte om det bara blir jag som blir förvånad över kursändringen från en bil klassad för internationella tävlingar, till en Grupp H-940. Själv hade jag mer trott på att Elias skulle följa i Tom Kristenssons spår och 2018 satsa på ADAC Opel Rallye Cup där han i år gjorde ett fullt godkänt inhopp. Så blir det alltså inte utan istället Trimmat 2WD i Rally-SM.
– Jag är otroligt tacksam för att Ola Axelsson ger oss den utomordentliga möjligheten att visa upp oss på hemmaplan i hans Volvo 940 Grupp H. Det blir en riktigt bra utmaning att ge sig an senioreliten i en bakhjulsdriven bil, vi kommer behöva vara på topp varenda tävling.
*
Tomelillas William Nilsson blev bäste svensk i RX2 International Series som även dom avslutade året 1500 mil från Tomelilla, i Kapstaden. Precis som i RallyX Nordic blev det en rysare in i det sista mellan skåningen och värmländske Simon Olofsson. Förarna fick lika många poäng i mästerskapet, men särskildes efter flest pallplatser och William drog därmed det längsta strået.
– Mitt mål inför säsongen var topp fem i RX2 och RallyX Nordic-guld. Jag visste att det var höga mål och att konkurrensen är stenhård, men jag lyckades. Dessutom är jag bäste svensk, så jag kan inte vara annat än nöjd, konstaterar Tomelillas snabbaste rallycrossare nöjt.
Fast någon klang och jubelföreställning blev det inte i helgen, en tjuvstart och ett tidstillägg var lite av det som drabbade William.
– För mig var det här en riktig skittävling helt enkelt. Alla har dåliga tävlingar någon gång och för mig kom den tyvärr nu. Jag hade bra tempo och gjorde två lyckade heat, men sen blev det tyvärr inte mer än så.
Vad som sker nästa år är ännu inte helt klart.
– Det som är helt säkert är att jag ska köra Supercar Lites, men vilka serier det blir är ännu inte helt bestämt. Nu ska jag ta lite jullov. Vila, fokusera på skolan och körkortet. Sen är det bara på det igen…
*
Till sist så kan jag inte utan stolthet, berätta att även 2018 blir Motorbloggen officiell blogg för Rally Sweden. När Glenn Olsson kallar så gör han…