”Standard” förslag väckte känslor, infekterat VOC vs. VEC, Tänak tror Toyota blir för svåra och Lindholm vill alltid göra sitt bästa!
Vilket liv det blev i luckan igår efter min ”fräckhet” att vilja ha ett SM för ”Standard” innehållande samma bilar som i de flesta övriga tävlingar kör mot varandra. Över 50 kommenterar på Facebook och där, det måste jag erkänna var väldigt svårt att riktigt förstå vem som stödde idén och vem som avfärdade densamma?
Att SM-promotorn lutar sig mot att VOC inte är någon SBF-klass har varit känt länge och därför kan man enligt dom inte heller dela ut medaljer till en klass man inte ”äger”. Dock tycker jag det är märkligt att man i DM som egentligen är ett ”Mini-SM”, låter VOC-åkare vara med och slåss om medaljer i klassen ”Standard B”. Borde inte samma regelverk även gälla där då såväl SM som DM i botten styrs av RF:s regler. Nu tänker jag inte slå mer bränsle på denna eld även om jag menar att det blev många och bitvis väl hårda ord i kommentarsfältet. Vågar till och med sticka ut hakan och vidhålla att jag tycker alla ”Standard-bilar” oavsett färg på reg-plåten, ska kunna köra SM!
*
I kölvattnet men utan att någon koppling till min text om ”Standard”, uppkom en tråd där VEC-ansvarige Ted Malm tog väldigt illa vid sig av en text som hans motsvarighet hos VOC, Roger Fransson författat efter ”Slottssprinten”. Inte heller här är jag intresserad av att elda på, men för er som möjligen missat detta, så finns (eller fanns?) texten på VOC:s hemsida ochär numera kompletterat med ”Öppet svar till Ted och Katharina Malm”. I detta ber Fransson om ursäkt och skriver ” det var inte alls min mening att såra er” och längre ner ”Hade jag fått göra, skriva om, med vetskap om hur du skulle ta emot min text så hade jag inte skrivit som jag gjorde. Men så fungerar ju inte vare sig världen eller sociala media så i det avseendet kan jag inte annat än be om offentlig ursäkt. Återigen, det var aldrig min mening att såra någon.”. Du som vill läsa texten i sin helhet hittar den på VOC Mekonomens hemsida och med detta sätter jag punkt för just den debatten som jag egentligen aldrig varit någon del av.
*
Om inte om fanns så skulle självklart hemmahjälten Ott Tänak med Martin Järveoja var självklar favorit i ”WRC Rally Estonia”. Som världsmästare 2019 med Toyota och även då precis som 2020 med seger i sitt hemmarally, borde Ott vara svår att rå på. Men så är det ”om”, för i fjol blev han trea med Hyundai medan en punktering året före gjorde att han fick utgå för att sedan starta om. Inte heller i år tror han fullt ut på seger med M-Sport Fords Puma Rally1 utan menar att Toyota, med uppgraderad motor blir för svåra.
– Vi får se man jag är nästan helt säker på att Toyota kommer att dominera, förklarar Tänak.
Han vill inte heller räkna bort Hyundai även om man inte precis rosat marknaden så här långt, en seger av sju möjliga (Neuville på Sardinien). För Tänak blev genrepet och segern i ”Lõuna-Eesti Ralli” hans första test av Puman på riktigt snabba grussträckor. Ett led i att komma så bra förberedd som möjligt för det som väntar i helgen.
Till DirtFish förklarar estländaren.
– Nu går vi in i andra halvan av säsongen och vi släpper definitivt inte mästerskapet utan känner att vi istället måste öka vår insats!
Teamchef Richard Millener är (som vanligt är jag nästan böjd att tillägga) säker på ett bra resultat för M-Sports Tänak och Pierre-Louis Loubet.
– Vi vet att vi kommer att få enormt estniskt stöd under helgen och lagt mycket kraft på att förbereda oss så gott vi kan för rallyt med både pre-event-testet och Lõuna-Eesti Ralli, menar Millener.
Att få se Tänak på pallen och allra helst högst upp menar han vore fantastiskt, men han tror även på Loubet.
– Jag tror att Pierre-Louis kommer att göra en bra insats med god erfarenhet av evenemanget under de senaste tre åren…
Erfarenhet visst, men inget som syns i resultatlistorna från rallyt, en sjunde plats och två brutna är de enda avtrycken den tänkta Loeb/Ogier-ersättaren åstadkommit.
*
Noterar på olika utländska sociala medier att fler och fler röster i takt med att WRC-klassen tunnas ut när samma förare år efter år gör upp, vill se Rally2 som huvudklass. Inga nya unga namn dyker upp i ”toppklassen”, senaste var faktiskt Oliver Solberg men den glädjen blev som alla vet inte långvarig. Tvärtom är det i WRC2 där det inte är samma förare som är i topp i tävling efter tävling efter, ja ni förstår.
Foto: Tommy Svensson
I ”Rally Estonia” gör Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen debut för Hyundai i WRC2 och en debut som jag personligen tycker är spännande. Även om jag bara träffat Emil sporadiskt med början i Rally Monte Carlo 2019 (bilden) där han var i hop med Lars Stugemo så känns det ändå som att vi är lite ”kompisar”. Att jag verkligen unnar honom framgång med Hyundai behöver jag då knappast förklara. Inför debuten i morgon har den regerande WRC2-mästaren inte så många mil i nya bilen men säger till rallit.fi
– Det blir spännande att starta första racet med Hyundai. Teamet och bilen är nya, men jag har haft en mycket bra första upplevelse, så jag åker till Rally Estonia med självförtroende.
Att det inte är väldens enklaste rally skriver Emil under på, snabbt vägar men samtidigt bitvis även djupa spår.
– Rallyt är förstås också mycket som finska rallyn, så man kan inte låta bli att gilla det!
Av förklarliga skäl vill han och Reeta inte spänna bågen för högt, det primära är att njuta och lära känna den nya Hyundai i20N Rally2. Men som den vinnarskalle han är tilläggs.
–Vill alltid göra mitt bästa och om allt stämmer tror jag att vi kan slåss om pallen!
*
I går skrev jag om hur man kan följa rallyt via tv och där då C More är den som är huvudleverantör. I studion finns Stefan Klemetz men när hans ordinarie sidekick Emil Bergkvist är på semester fortsätter PG Andersson sitt vikariat. Debut för detta var i ”ERC Royal Rally of Scandinavia” och av det jag hört av hans insats då, så var betyget ”Med beröm godkänt”. Blir säkert lika bra i helgen så bara ös på PG!
*
I morgon ska det tippas så börja slipa knivar och leta upp hånfulla kommentarer redan nu…