SSRC-tipset gick åt h-e, Jonasson vann före Adolfsson, när Sandberg bröt klev NYBE-Åkesson fram, Grybb vann danska YM-premiären, ”Kvicken” i gott samarbete med ”Alfi” och första DTM-pallen för Joel!
Är väl lika bra att blotta strupen direkt och invänta ”the killing bite” efter att mitt 4WD-tips inför SSRC och Midsommardansen gått käpprätt åt h-e. Efter tämligen sporadiskt tävlande under 2018 trodde jag att Växjös Anders Jonasson/Jörgen Lindahl skulle lida av viss rattrost och satte därför Mitsubishiparet som femma i fredags. Mitt vinnartips stod istället mellan Joachim Grahn/Rickard Nilsson i WRC-Fiestan och Stoffe Nilsson/Kalle Lexe i nyriktad Subaru. Men precis som för både Grahn, Nilsson och tipset ville det sig inte alls. Stoffe utgick efter sträcka ett med ett enligt uppgift oljeläkage medan ”Jocke” hade andra problem. En snurr på första sträckan satte ner åkhumöret och man blev till slut ”bara” fyra. Annars inledde ”Jocke” bra och strax före mål fanns tempo för toppstrid när allt ställdes på ända.
– Kom in lite för fort i ett vägbyte och bakändan högg i kanten och det blev snurr ner i diket, berättar Jocke.
– Tappade många sekunder och dessutom blev det motorstopp när jag väl kommit upp på vägen igen.
Totalt försvann runt 20 sekunder men ännu värre, även självförtroendet i WRC-Fiestan gick samma väg.
– Efter detta fegade jag, tyckte det kändes som bakändan släppte mest hela tiden och då blev tiderna därefter, förklarar Jocke besviket.
Marginalen upp till Anders Jonasson blev efter de sex sträckorna lite över 40 sekunder. En marginal som förvånade Jocke.
– Medan vi körde kändes det faktiskt som den skulle bli ännu större. Nej idag funkade det inte alls.
Bara för mig att gratulera Anders och Jörgen och nu är jag varnad inför nästa tipsomgång, misstaget ska icke upprepas. Tvåa blev både klubb och märkeskompisen Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson sex sekunder efter medan placeringen bakom kneps av Gullabos Mattis Olsson. Enkelt att kosnteera att han och Marcus Sundh funnit sig väl tillrätta i nya R5-Fiestan.
’
I 2WD-klassen såg min tipsetta och tillika storfavoriten Robin Sandberg/Mathias Bengtsson, Ryds MK ut att infria alla förväntningar med ”NYBE-Toyotan”. Ledde till och med totalt efter första sträckan med över två sekunder före Jonasson. Men lyckan blev kortvarig då det blev något elfel i bilen och Robin fick ge upp. Istället tog kompisen i Team NYBE, Jonas Åkesson/Martin Holmdahl, Karlskrona över ledartröjan och behöll den sedan hela vägen till mål. Men det var tajt och 2WD-vinnaren i premiären, Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér var bara en futtig halvsekund efter i mål. Trea slutade bästa Volvo körd av Simon Karlsson/Tobias Steen som rullade in som trea, 5,4 sekunder bak Toyotan längst upp.
En knall lite i det tysta svarade Junior-SM-åkaren William Binbach för med rutinerade Ida Lidebjer Granberg vid notblocket för. I fjol i Suzuki-cup, i år med en R2-Peugeot och att med stor orutin från bilen ändå bli fyra tyder på talang, stor talang vill jag påstå.
Bäste DM-åkare från Södra i 2WD blev Hässleholms Johan Green/Kevin Athley med en sjätte plats i klassen. Näst bäst i DM-kategorin var även detta en liten skräll då det var B-föraren Victor Hansen/Victor Johansson som satte många mer meriterade A-förare på plats med sin lilla Peugeot.
Med detta förstärkte även SMK Hörby-åkaren sin DM-ledning. Men det var ingen kassaskåpsäker klasseger, fem sekunder efter rullade Hässleholms Toyota-duo Johannes Haraldsson/Kenny Andersson in.
*
Midsommardansen ingick även i VOC Mekonomen Rallys ”SverigeSerien och där det blev Trollhätteparet Kristoffer Karlsson/Albin Timell som var bästa ”VOC:are”. Mer favorittippade värmlänningarna Patrik Fredriksson/Christian Rosén fick ge sig med åtta sekunder sämre tid. Bäste skåning blev Henrik och Ida Levin, SMK Hörby som sjua i klassen. Tror att placeringen lockade fram besvikelse hos familjen Levin? I B-klassen var det Laxå-duon Dennis Persson Fredrik Rudmalm som var åtta sekunder före Gullabos Jacob Johannesson/Anders Mattisson. För Johannesson var det tätt bakom där trean, även dom från Laxå Magnus Lindqvist/Sara Ridde hade ba 0,9 sekunder upp. Större marginal i C-klassen, Robin och Johnny Bäckström, Falköping var hela 49 sekunder före Filip och Mikael Rosendahl, Toarp.
*
Midsommardansen blev vad jag skulle vilja beskriva som en ”snäll tävling” och bara knappt 30 ekipage fullföljde inte alla sex sträckor. Dessutom verkar de flesta fått ge upp med ”tekniskt” som anledning. Två av dessa var ”Möllerströmarna” Jimmy och Kevin som båda kör Opel. Till mina ”kamraters” oförställda glädje och som även gnuggade in glädjen i mitt ansikte, angavs ”motoras” som orsak för de bägge olyckliga. Ja vad säger man, även solen har fläckar.
En comeback som lovar mer gjorde SMK Hörbys Peter Blomquist med sin ”handikappanpassade” Mitsubishi. Peter som fick ett ben amputerat efter svår sjukdom satt nu för första gången i en rallybil på många år. Premiären blev som föråkare men det lär inte dröja länge innan verkstadsägaren från Höör kopplar över till skarpt läge. Tack för bilderna Henric Åkeson.
*
När snabbe danske Suzuki-föraren Kenneth Madsen försvann efter två körda heat i Yokohamamesterskabet Østs premiär i Glostrup blev det istället en ren 4WD-uppgörelse. Fajten stod mellan Hässleholmaren Rolf Grybb i danske mästaren Ib Kraghs gamla ”Vinnar-Citroën” och hemmaföraren Steen Andersen, Mitsubishi. Efter fyra körda hetat blev det ändå svenskseger genom Grybb och där Tobis Grybb skötte kontoret. Det var dock väldigt tätt mellan de båda, bara 2,2 sekunder skilde efter nästan 22 minuter körning.
Bästa 2WD-bil kördes av Kenneth Kolbe/Margit Hansen som slutade trea totalt. Deras lilla Peugeot 205 Maxi, kallad ”den blå løwe” var dock över 26 sekunder bak Grybbs ”fransyska”. 2WD-segraren i Hässleholms GP, Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson från Eslöv hade konserverat formen bra och slutade fyra i klassen ”YM1” (samma som Grybb tävlar i) och åtta totalt med sin Ford Escort.
Trea i klass ”YM2” blev placeringen för Hässleholm MK:s Ebbe Nilsson/Ann-Louise Madsen i parets Golf Kit Car. För Anders Stenkilsson/Kristian Lindberg blev det en sjunde plats i 4WD-klassen med GN Motorsports R5-Fiesta. Totalt startade 45 bilar i YM-premiären.
*
En andra plats i 2WD-klassen blev resultatet för danska Jeanette Kvick när hon lotsade runt österrikiske talangen Alfred Kramer Junior i hemmatävlingen Murauer Rallyesprint St. Veit. I sin Opel Adam R2 var paret 22 sekunder efter vinaren Rossgatter i en likadan Opel. Tuffa sträckor berättar ”Kvicken”.
– Asfalt, grus, asfalt, grus på gedestier som snoede sig og op og ned og samtidig havde vi enten en kat at slås med eller et kæmpe rådyr midt på vejen!
Självklart var hon nöjd med insatsen som dessutom gav en 12:e plats totalt. Samarbetet mellan de båda kommer också att fortsätta berättar hon.
– Kan avslöja att detta inte var sista gången som jag och ”Alfi” kör tillsammans!
Tävligen vanns av ERC-välkände Simon Wagner i en Skoda R5.
*
Rundar av dagens blogg med att gratulera Joel Eriksson till årets första pallplats när DTM intog belgiska Zolder. I första racet slutade Tomelilla-föraren tvåa bakom BMW-kollegan Philipp Eng men före Audi-åkande Nico Müller. Tyvärr orkade inte Joel upprepa detta i andra åket utan är blev en tionde plats medan Eng vann igen. Efter fyra av de 18 tävlingarna ligger Joel elva på 20 poäng medan Eng leder på 59 poäng.
– En underbar känsla att få kliva upp på pallen tillsammans med Philipp och fira en dubbelseger på hemmaplan för teamet, kommenterade Joel.
– Det hade vi inte vågat drömma om!
*
Allting klär en skönhet, är ett gammalt välkänt talesätt som i helgen fick en ny mer tveksam betydelse i mina ögon. Vid YM-tävlingen i Glostrup kunde inte GN Motorsports chefmekaniker Staffan Andersson hålla sig från att knäppa en bild på Michael Buchvaldts Opel Ascona iklädd värsta kulören av grönt. Tack Staffan, bara vrid om kniven, först Möllerströms ”motorras” och sedan en grön Ascona…