Adamo prisar Loeb för hans motivation, Mouton vann fyra gånger i WCR, nya Skoda debuterar, Bottas sugen på ny R5-Fiesta, SSRC-tipset och Svedala kör RS på ”gammaldagsvis”!

Många höjde både ett och två ögonbryn när Hyundais nya teamchef Andrea Adamo presenterade Sebastien Loeb som lite av ett trumfkort i jakten på guld i Märkes-VM. Visst, han visade i Rally de Espania hösten 2018 att han fortfarande hade förmågan att vinna rallyn trots sporadisk tävlande under flera år. Men att förlita sig på honom som stabil poängplockare och dessutom då med en för honom helt ny bil, nej det verkade lite desperat. En del hävdade/trodde mer på att det handlade om att dj-las med Citroën, att sno över den franska rallyikonen till Korea. Med tredje platsen i Rally Chile visade Loeb att han fortfarande har ” the force” och Adamo jublade så klart. Med Chile har Loeb avverkat fyra  av sina planerade sex tävlingar och är faktiskt näst bäste Hyundai-åkare i tabellen, bara Thierry Neuville är före. 

Adamo förklarar nu varför han kämpade för att få in Loeb i teamet och ordet han nämner är ”motivation”. Loebs ankomst höjde motivationen i hela teamet menar han och inte bara det. Den niofaldige världsmästaren och Daniel Elena började jobba direkt med att utveckla saker med i20WRC som man inte tyckte var optimala. Överhuvdtaget imponerade de båda på Adamo som avslöjar att han inte vågat tro på sådant massivt engagemang.

Dom här killarna hade inte behövt göra detta, berättar Adamo för wrc.com.

Seb hade kunnat stanna hemma om han velat men han dyker upp och ger tips vilket gör att hela teamet jobbar ännu hårdare för att stötta de båda.

Insatsen i Chile var fantastisk menar Adamo där Loeb inledde med åttonde tid men jobbade sig sedan upp i resultatlistan för att på slutet kämpa om andra platsen med ärkerivalen Sebastien Ogier.

Seb jobbade, jobbade, kollade in-car-filmer och sedan jobbade och jobbade ännu mer för att till slut bli trea. Imponerande och fick till slut blev det ett fantastiskt resultat för oss alla!

*

Skrev häromdagen om kommande J-WRC-tävling Rally Sardegna och delade även lite egentligen ganska ovidkommande information. Bland annat läste och förmedlade jag vad ”sardinerna” själv skriver på wrc.com om sitt rally. Bland annat att nu 67-årige Michelle Mouton och FIA;s säkerhetsansvarige i WRC, blev den förste och enda kvinna att vinna en WRC-tävling. Nu har kalenderbitarna hittat en lucka (inte alls speciellt svårt) i mitt rally-cw och förklarat att detta inte alls stämmer med hennes segrar.

Hon vann inte på Sardinien utan i Rally San Remo som då var Italiens VM-tävling.

Dessutom formulerade jag mig lite luddigt om fransyskan i Audi quattrons VM-framgångar vilket också påpekades. Sant är att hon och Fabrizia Pons vann totalt fyra gånger i WRC, förutom i Italien 1981 så blev det tre segrar året därpå i Portugal, Grekland och Braslien. Samma år slutade hon tvåa i WRC bakom Walther Röhrl. Nöjda?

*

I helgen gör Jan Kopecky tävlingsdebut med nya Skoda Fabia R5 Evo i tjeckiska Rally Cesky Krumlov. ”Krocktestet” fixade Jan redan  i Portugal för någon vecka sedan och nu är det Fabians andra egenskaper som ska utvärderas. På shake down var   nationalidolen snabbast, 0,9 sekunder före märkeskollegan Filip Mares. Tiondelen långsammare var Polo R5-åkaren Vojtech Stajf. Att någon skulle kunna hota Kopecky som vinnare är knappast troligt. Lika otroligt är det om inte nyutvecklade Fabian är ett snäpp vassare än sin föregångare. Kanske till och med kan  hota ”The new sheriff in town” Volkswagen Polo GTI R5…

*

Kan inte svära på att detta är första bilderna på den nya Ford Fiesta R5 som visats offentligt men i sammanhanget ändå ointressant. Intressant är däremot att att det är finske F1-åkaren Valteri Bottas som sitter bakom ratten på en teststräcka ”någonstans i Frankrike”. I vintras satte sig Bottas för första gången bakom en rallyratt och körde en ”2017- WRC-Fiesta” i Arctic Lappland Rally. En debut som imponerade och där Bottas lotsad av rutinerade Timo Rautianien slutade på en total femte plats. Då hade han även hunnit med att vara snabbast på en av de snötyngda och svinkalla sträckorna kring Rovaniemi. Med stöd från finska bilsportförbundet och anmälda under namnet ”The Flying Finn” såddes förhoppningar att detta inte var sista gången som Bottas körde rally. Kan det kanske vara så att han är sugen på att ha en egen rallybil och det är därför han fått chans att som en av de allra första, att få prova M-Sports nya Skoda-Polo-utmanare…

*

I Österrike tar Jeanette Kvick plats vid sidan av färske rallyåkaren Alfred Kramer Junior i ”Murauer Rallyesprint St. Veit 2019″. Med rötter i racing har han bara kört två rally med Opel Adam R2 och imponerat. Tvåa i klassen i debuten i Kroatien och nu på hemmaplan (resten av familjen förutom brorsan Stefan som också kör Opel Adam ingår i arrangörsstaben) innebär lite tryck på de unga axlarna. Lite speciellt i rallyt är att power stage delvis körs på rallycrossbanan ”Rennbahn St. Veit” byggd mitt inne i staden och dit det förväntas storpublik.

*

Över till lite mer nära rally, andra deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen, Midsommardansen med Ljungby MK som arrangör. Därmed också dags för årets andra SSRC-tips.

4WD.

1. Joachim Grahn Fiesta

2. Stoffe Nilsson Subaru

3. Robin Adolfsson Mitusbihsi

4. Mattis Olsson Fiesta

5. Anders Jonasson Mitsubishi

Med ”pace” bevarad från tredje platsen i Götene tror jag ”Jocke” och Rickard Nilsson tar WRC-Fiestan till en andra seger i SSRC. Nu kommer Stoffe med ”nystruken” Subaru och med för honom lite ovan co-driver, Kalle Lexe, kan innebära några tappade tiondelar per kilometer. Vill ändå gardera med att placeringen i mål kan bli precis tvärtom med Stoffe överst, detta har hänt förr. Blir också spännande att se hur svensk/tysken Jan Eriksson hävdar sig i sammanhanget. Trots allt stor skillnad mot att köra grus i Tyskland och i Småland…

Trimmat 2WD.

1. Robin Sandberg Toyota

2. Simon Karlsson Volvo

3. Viktor Karlsson Toyota

4. Johan Green Toyota

5. Thomas Grönberg Volvo

Svårtippat är förnamnet, omöjligt att tippa är efternamn. Vilken som helst av de här fem kan stå som klassvinnare i morgon eftermiddag. Inte nog med det finns en lika stor flock som även de kan vinna. Nämner till exempel, Johan Kastenman, Jonas Åkesson, Pontus Berglund och Joachim Kristiansson…

*

Enkelt att konstatera att ”Gammaldags-RS” med specialprov inte är den kopp te som önskas av dagens asfaltåkare. I Hörbys RS-DM/Asfaltcup-premiär fanns lite över 80 startande och i deltävling två, Hässleholms GP ytterligare runt tio ekipage. När det så är dags för tredje deltävlingen i mästerskapet med ”Svedala Runt” den 26 maj är startfältet nästan halverat. 48 ekipage är anmälda för att köra sex olika specialprov som dessutom ska köras två gånger. Gillar ändå att Svedala MK inte går ”main stream” och kör ett varvlopp som alla andra utan försöker bevara det gamla. Gillar även att i dagens multidigitala och elektroniska värld, att man tar tiden ”manuellt med stoppur”. 

Noterbart är även att Eslövs Mats Andersson dammat av den minst sagt udda Proton Satria som tog honom till nio raka DM-guld. Hans Opel Adam R2 får nu vila sig lite och jag vet att Mats ännu inte bestämt vilken av de två som blir hans vapen när det är SM i Sommarsprint i Malmö. Kanske ges svaret i Svedala den 26:e…

*

Med detta önskar jag trevlig helg och säger det redan nu, ingen Motorbloggen på lördag. Istället väntar besök i kyrkans hus i Hinneryd, frågor på detta?

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *