SSRC kör vidare 2020, Midnattssolsrallyt stannar i Örebro men utan Regularity, lite mer om rallyklasser så blev det fel i ”Kåsan”…

Då blir det ändå Sydsvenska Rallycupen till nästa år trots att det bitvis låtit annorlunda. Mats Bergman i arrangörsledet citerar Mark Twain när han nu äntligen fått ihop den 12:e upplagan av den populära cupen. Därmed får klassvinnarna Thomas Grönberg och Lucas Ljungbäck möjlighet att försvara sina segrar från 2019.

Foto: Tommy Svensson
Foto: Tommy Svensson

Ryktet om min död är betydligt överdrivet och Sydsvenska Rallycupen går nu in på sin tolfte säsong.

Anledningen till att det varit lite oklart med framtiden är att man upplevt det som att där är ”för mycket folk på läktaren” vilket gjort det svårt att få ihop en kalender. När så dessutom Rally-SM lägger beslag på tre tävlingar i Södra och Smålands BF, South Swedish Rally, Skilling 500 och Snapphanerallyt blev det ännu svårare att få ihop det hela, menar Bergman. 

Uppmaningen vid finalen att fler måste ställa upp  har gett oss stöd från några klubbar och från förare vilket gör att vi än en gång kan presentera en komplett och utmanande serie.

Nästa års upplaga blir dock med färre deltävlingar är än de nio tävlingar som var planerade i år. 2020 blir det med fem deltävlingar där finalen Rally Småland räknas som två tävlingar.

  Som alltid är strävan att ha en tävling per löneutbetalning då den absoluta merparten av våra förare finansierar sitt tävlande på den egna lönen, berättar Bergman

– Ett uppehåll under sommarmånaden skapar då också förutsättningar för 2WD och 4WD att testa våra SM tävlingar. 

Bergman vill även passa på att berömma Simrishamns MK som arrangerar premiären Simrishamnsmixen den 18 april

Klubben tillhör de som ansträngt sig extra jämfört med ursprunglig plan, vilket hedrar dem.

Här aviseras även lite tekniska nyheter i syfte att minska ner antalet funktionärer och där innehavet av en ”Smartphone” blir nödvändigt för att kunna delta. 

Tävlingskalendern för 2020 blir som följer:  

18 april Simrishamn

15 maj Ljungby

13 juni Wäxjö 

24 juli Mästarmötet  

19 sept Älmhult

3 oktober Vetlanda x2. 

I alla tävlingar utom i Ljungby blir SSRC ensam som huvudklass, men här får man dela på strålkastarljuset med VOC Mekonomen Rally som har lagt in SverigeSerien i Midsommardansen. Finalen i nya Rally Småland med Vetlanda som startplats blir en rejäl bit för de tävlande att tugga i sig, sju mil specialsträcka och 20 mil totalt. Längden gör att tävlingen kommer att räknas som två deltävlingar.

Foto: Tommy Svensson

Noterbart är att SMK Hörbys TV-Svängen för första gången sedan starten saknas i SSRC-kalendern. Ett rykte har också gått att detta skulle bero på att man i Hörby tackat nej, vilket är ett helt ogrundat och osant rykte. Bergman förklarar istället varför TV-Svängen inte är med.

Då vi vänder oss till förare som både satsar på SM och kör mest med bidrag från den egna lönen så tänker vi så här, veckan efter ESR och en vecka före Silverratten så passar inte TV-Svängen in i år.

GN Motorsport/Hankook fortsätter samarbetet med cupen och är därmed med både i SSRC och i Svenska Rallycupen. Till vinnaren 2020 och övriga pristagare kommer vid seriens slut däck till ett värde av 50.000 kronor att fördelas. Dessutom kommer det mera berättar Bergman.

Vid de två inledande tävlingarna i Simrishamn och Ljungby kommer GN Motorsport att dela ut uppmuntringsbidrag till Ungdomar, B- och C-förare i form av presentcheckar till ett totalt värde av 75.000 kronor. Dessa delas ut redan vid anmälan tävlingsdagen. 

*

Foto: Tommy Svensson

Ingen blev nog förvånad över beskedet att Midnattssolsrallyt även 2020 väljer Örebro som centralort. Dock flyttar man från Truck Stop in till Örebrotravet den 8-11 juli där serviceplatsen blir belägen. Dessutom blir det extra mycket action då även travtävlingen ”Juliloppet” ingående i V64 kommer att köras på torsdagskvällen. Nytt från arrangören KAK är lite mer förvånande, Regularity-klassen slopas helt. Motiveringen är att klassen lockat allt färre deltagare och i årets upplaga var det knappt 30 ekipage som körde i ”Snittfart-klassen”. Med detta tror jag även att Regularity som tävlingsform i Sverige är stendöd. De försök som har gjorts under flera år, bland annat i Simrishamnsmixen med i år bara 17 anmälda, har inte lyft intresset. Lite märkligt med tanke på att det utanför våra gränser finns betydligt större intresse för Regularity.

Foto: Tommy Svensson

Nu har jag min egen teori om varför klassen hamnar i skuggan och det är att vagnparken i mångt och mycket inte alls har rätt ”rallystuk” för att locka nya deltagare. Till exempel bilar med takräcke ger inte mig någon rallyfeeling utan borde varit bannlysta för länge sedan…

Dock inget ont som inte har något gott med sig och KAK förklarar.   

– Detta gör att fullfartsklassen Historic får hela utrymmet och därmed blir hela rallyt snabbare.

2020 körs den 15:e upplagan av det som eldsjälen Jårs Damberg drog i gång 2006 då med starten i Hörby. Faktiskt samma antal tävlingar som även ”originalet” kördes  med innan man la ner efter 1964-års tävling.

*

Häromdagen hade jag lite tankar på det här med klasserna i rally och det faktum att samma bil ibland räknades som ”Trimmad” och i nästa ”Otrimmad”. Tokeriet blev väldigt uppenbart när jag i dag gjorde i ordning bilderna som SMK Hörby-förarna får vid klubbens ”Lucia-Prisutdelningsfest” nästa  tisdag. Trean i Junior-SM, Victor Hansen har under året med samma R2-Peugeot tävlat i klasserna R2, Otrimmat och Trimmat. Håll med om att det är lite knasigt att exakt samma bil ibland betraktas som trimmad och ibland otrimmad? När jag började tävla i början på 70-talet fanns bara Grupp 1 och Grupp 2, där den förstnämnda var ungefär som Grupp N medan Grupp 2 var trimmade bilar. Sedan blev det uppdelat två Standard-klasser en över och en under 15hk/kg där ”trimningen” var minst sagt marginell, i princip var det bara växellådan som fick modifieras med nerväxling och diffspärr. Klasserna benämndes Standard B (Saab, Vaz, Opel Kadett), Standard A (Opel Ascona, BMW, Saab 99) medan Klass Special var trimmade bilar här representerat av Anders Kulläng i TV-Svängen 1975 som Håkan Vemhäll fångat den här sällsynt regntunga septembernatten Helt klart var det enklare för icke-frälsta att hänga med på den tiden, då bilarna alltid kördes i exakt samma klass oavsett tävling…

Foto: Håkan Vemhäll

*

Som förväntat gick det h-e för mig när jag började blanda in mc i Motorbloggen och då främst vad gäller vinnaren i Novemberkåsan. Mer påläste Pierre Skytt berättar.

Foto: Pierre Skytt

Joakim Ljunggren från Karlskoga vann sin 9:e November-kåsa. Men sin tredje fysiska ”Kåsa” alltså vandringspriset efter nio inteckningar. 

Pierre berättar även.

Förarna var så trötta och ledbrutna på prisutdelningen att de knappt kom upp på podiet. Blåmärken, skitiga, rödsprängda ögon, ja, helt slut. 

Foto: Pierre Skytt

I ”Kåsan” har jag förstått även en del f.d rallynamn finner ett nöje i att plåga sig både i och vid sidan av tävlingen. En sådan är Ford-profilen Mikael Oscarsson vars son Melker gjorde Kåsa-debut. På bilden får han lite dricka av pappa plus kanske ännu viktigare, en torr jacka men tråkigt nog hjälpte det inte utan Melker fick bryta med två sträckor kvar. Bättre gick det för det lokala hoppet Richard Alun som trots minimala förberedelser slutade femma i Elitklassen. Att Novemberkåsan är ett populärt skådespel vittnar jättepubliken om och runt 30 000 åskådare kantade sträckorna  skogen.

*

  Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *