SSR siktar på höjd status, FIA avvaktar med Ypres-beslut, nya tuffa Corona-regler i Skåne, Lappi minns inte Ypres med glädje och premiär för DO med rallyärende!
Med tät sammankoppling mellan nya SM-promotorn Svenska Rallymästerskapen och flaggskeppet i SM-serien ”South Swedish Rally” är det inget förvånade att man tillsammans jobbar mot högre mål. Idag avslöjas planer på att den Älmhultsbaserade rallyklassikern ska återfå sin forna status som internationell tävling redan 2022. Under massor av år från slutet av 70-talet kördes rallyt med EM-status men trots många ambitiösa och tappra försök ville det aldrig riktigt lyfta. Några större skaror utländska ekipage kom aldrig hit och inte heller de allra största utländska stjärnorna lockades till södra Sverige, i alla fall inte sedan de väl blivit etablerade.
Till exempel körde då tämligen okände Marcus Grönholm rallyt 1990 men fick bryta. Samma öde drabbade Tommi Mäkinen 1988 medan norrmännens Henning Solberg, Mads Østberg, Eyvind Brynilsen och Andreas Mikkelsen lyckats bättre genom att vinna. Ende finne att besegra dom svenska utmanarna är Jani Pasonen med en Focus WRC 2001 och efter sig hade då Mats Jonsson och Mats Thorszelius. Nu är det dock dags för ett nytt försök menas det från SSR.
– Med det nya promotorskapet för rally-SM finns möjlighet att höja tävlingen till en internationell nivå. Det finns långt framskridna planer på att tävlingen 2022 kommer att ingå i ett stort internationellt mästerskap, säger tävlingsledaren Kjell-Åke Jönsson.
Konceptet vilar på samma ram som efter flytten till Älmhult som visat sig vara framgångsrik. I min värld måste det vara ERC (Rally-EM) som är slutmålet för SSR-gänget vilket onekligen vore ett lyft för både Sverige och rallyt.
*
Vad gäller lyft så är frågan om Ypres Rally Belgium kommer att göras från Flandern om en knapp månad. Med en eskalerande Corona är det nu många som menar att det vore lika bra att blåsa av tävlingen som ingående i WRC. Promotorn och FIA är dock av en annan mening och väljer istället taktiken att sitta lugnt i båten.
– Det finns ingen ”deadline” för oss när vi måste bestämma tävlingens vara eller icke vara, förklaras det från Paris.
Kritikerna menar att dom ser väldigt egoistiskt på saken och verkar inte bryr sig om att dom spenderar andras pengar med sitt synsätt. Dessa röster menar istället.
– Ju fortare ett beslut att ställa in kommer desto bättre, helst redan idag!
*
I eftermiddags drog Region Skåne i nödbromsen efter att pandemin börjat skena och nu tillkommer nya restriktioner för oss här nere. Regler som ska gälla från i dag och minst tre veckor framåt för boende och besökare i Skåne. De vanliga med att hålla avstånd och tvätta händerna får nu sällskap av nya tuffare regler, till exempel att alla bör undvika att resa med kollektivtrafik eller andra allmänna färdmedel. Alla bör också avstå från att vistas i inomhusmiljöer där det är risk för trängsel som till exempel butiker och köpcentrum. Men dessutom tillkommer nu en viktig punkt som direkt riktar sig till sport och idrottsutövare, ”Alla avråds från att arrangera eller delta i idrottstävlingar och cuper där många möts och där resor är nödvändiga”.
– De skärpta råden är en allvarlig signal som vi måste ta hänsyn till både på jobb och i privatlivet det gäller nu att hitta balansen mellan att vara försiktig och att än mer noga följa råden om att hålla avstånd, säger Region Skånes smittskyddsläkare Eva Melander.
Om eller hur de nya reglerna påverkar lördagens ”Tema Hallen Grussprint” som arrangeras av Hässleholms MK med runt 70 ekipage är för mig oklart. Nyligen blev det klart att FHM öppnade upp för en ökning av 50-gränsen till 300 sittande publik men nu stoppas även den. Istället blir det framöver fortsatt enbart 50-personer som tillåts vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar (rally klassas som offentlig tillställning av Länsstyrelsen/Polisen) i Skåne efter beslut av Region Skånes smittskyddsläkare.
*
Att M-Sport Ford har stora hål i sin budget är ingen hemlighet något som också gjort att både Teemu Suninen och Esapekka Lappi tvingas slå ur underläge redan innan start. Medan Hyundai och Toyota förbereder sig optimalt före varje WRC-start med flerdags-tester får de båda finnarna ladda upp på annat vis, ekonomi för tester finns helt enkelt inte hos ”the Malcolm Wilson squad”. Men inför Ypres ska det bli ändring på detta och båda två ska få testa i Belgien inför den tuffa utmaningen som väntar. Minst två dagars hårdkörning är att vänta och anledningen till omtaget är att de belgiska sträckorna är något helt nytt för alla berättar Mr Wilson för DirtFish, inte ens han själv har kört här.
– Alla vet vilken utmaning detta kommer att bli och ingen tvekan att det blir en spännande tävling i ett land som ”loves this sport”!
Ende föraren hos M-Sport som har lite erfarenhet av de lömska sträckorna i Flandern är Lappi som körde här 2014. Men säkert ingen tävling han minns med glädje efter att ha kraschat sin Skoda Super 2000 efter åtta sträckor…
*
Mycket Belgien nu och i helgen körde Tomelillas Alfred Nilsson på Spa Franchorchamps när GT4 European Series gästade. Debut för Alfred på den legendariska banan men som inledde med tredje tid på de första testerna som därefter drabbades av regn. Bästa resultat med sig hem var en tredje plats i Race2.
–En väldigt positiv helg för min del och det är alltid en utmaning att komma till en tävlingshelg på en helt ny bana, framförallt en bana som Spa då den kräver enorm respekt, förklarar Alfred.
– Detta var ett kvitto på allt hårt jobb jag, teamet och BMW Motorsport har lagt ner, nu vet vi att vi har kapaciteten till att utmana världseliten och det kommer vi fortsätta med. Att få med sig en 3e plats i Pro-Am i race två var självklart också skönt!
Nästa stopp för serien blir på tyska Oschersleben.
*
Ingen som helst tvekan utan att Corona verka slå både till höger och vänster och därmed ge dom konstigaste konsekvenser man kan tänka sig. En sådan som jag i min vildaste fantasi aldrig kunde tänka mig skulle kunna inträffa har drabbat SMK Nyköping efter deras Gästabudstrofén. Med få tävlingar på grund av pandemin, så var trycket stort på arrangören vilket innebar att maxantalet deltagare överskreds. Precis som för många andra blev det då till att gallra bland de åksugna och arrangören hade för säkerhets skull förtydligat i inbjudan att det var upp till dom att fritt gallra bland de som anmält sig i rätt tid. Något som också skedde och så klart då med en del besvikna som inte fick plats. Men en blev så besviken att att det nu resulterat i en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen. Anmälaren nöjde sig inte med detta i besvikelsen utan kontaktade även lokaltidningen för att uppmärksamma dom på förhållandet. Tävlingsledaren Hampus Juteryd kommenterar det olustiga.
– Detta är riktigt trist. När vi slitit för att så många som möjligt ska få åka tävling i år men tyvärr har vi inte lyckats göra alla nöjda. Tråkigt vi får se vad som händer framöver!
Nu vet jag inte vad som drivit fram förarens beslut, men en sak är säker och detta är nog första gången som DO fått ett rallyärende på sitt bord. Må vi alla hoppas att det också är den sista…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se