SSR-profil allvarligt oroad över publikens uppförande, Tom K. laddar för EM, Tidemand ansluter till Rally Arvika, behövs två klasser för 2WD i SM och WRC Road trip!
– Nu måste säkerheten i rally steppa upp flera nivåer innan en allvarlig olycka inträffar med publik inblandad!
Den här hårda och dessvärre helt korrekta analysen kommer från ”Mr SSR” Anders Martinsson efter helgens tävling där det redan på torsdagens ”shake down” var publiks var ytterst nära att bli påkörda när två rallyekipage åkte av i högfart. Med gångavstånd från Älmhult kom enormt mycket mer publik än förväntat, men hade det bara stannat vid detta hade det inte varit några problem. Observera att publiken på bilderna inte har något med själva händelsen att göra.
–Men uppförandet bland vissa på sträckan var under all kritik och där våra funktionärer blev utskällda plus även kallade diverse saker när dom försökte få folk att flytta på sig till säkrare ställen, berättar Anders och fortsätter.
– Nu slutade det trots allt lyckligt, men det handlade mer om tur!
Funktionärer på sträckan förklarade efter att sträckan fått strykas på grund av publiktrycket, att man noga övervägde om en fortsättning som frivillig kraft i rallyskogen.
– Att våra funktionärer behandlas så respektlöst som skedde på torsdagen är helt oacceptabelt. När detta dessutom görs av både aktiva och före detta rallyförare, känns det som att måttet är rågat!
Annars brukar det hävdas att sådant här uppförande kommer från folk utanför rallyleden, det stämmer inte enligt dig, frågar jag Anders.
– Verkligen inte, dom är ibland ännu värre. Jag såg på in-car-film lätt identifierat folk med SM-rutin som ställer sig framför ATA-band som sedan vägrar att lyda funktionärerna och flytta på sig, då blir jag minst sagt betänksam…
Publiktrycket var även högt på första sträckan utanför Lönsboda och där den brittiska FIA-observatören inte alls var nöjd med hur säkerheten efterlevdes.
–Observatören var ytterst när att stryka sträckan både på grund av publikens placering men även hur man uppträdde när funktionärerna försökte få folk att backa längre från vägen, berättar Anders som själv var sträckchef på SS2/4.
– Här upplevde vi inga problem men så var detta inte heller någon ”publiksträcka” i likhet med ettan, tack och lov vill jag tillägga.
Att rallyprofilen menar allvar med att säkerheten måste upp, förstår man när han är tveksam till om Älmhults MK ska gå vidare som SM-arrangör med ”Mästarmötet” den 9 juli.
– Som jag känner i dag är det tveksamt om jag vill ta ansvar för detta. Hit kommer garanterat mycket folk då tävlingen körs när många börjat sin semester och jag vill sjävklart inte ha någon allvarlig olycka, vilket inte ligger långt borta om beteendet inte ändras!
Hårda ord men har du någon lösning frågar jag SSR:s Event-ansvarige Martinsson.
– SBF måste ta tag i detta omedelbart och ställa högre krav på publiksäkerheten. Även arrangörer måste inse allvaret och då snackar jag inte bara om mer avspärrningar med ATA-band utan det behövs ett rejält omtag!
Att publiktrycket efter pandemin blivit ett problem kommer inte som någon direkt överraskning. Dock något som borde kunnat hanteras, men nu är det precis som folk glömt bort hur man uppför sig i rallyskogen.
– Finns en film där man ser hur vuxna placerat sig bakom en utställd halmbal för att förhindra gening i en snabb högerkurva. Det värsta av allt, på balen sitter en liten kille och dinglar med benen rakt emot rallybilarna, berättar Anders med en djup suck.
Han avslutar med ord som är ännu hårdare än inledningen.
– Görs inget drastiskt dröjer det inte länge förrän vi har en allvarlig olycka. Den dagen detta sker då kommer myndigheterna med två brädor och sätter ett kors över vår sport!
Tänkvärd analys och frågan är vad SBF och Rallyutskottet snabbt kan komma med för riktlinjer så att inte den dystra men korrekta profetsian från Anders slår in?
*
Knappt har krutröken lagt sig från South Swedish Rally deltävling två i Rally-SM förrän det är dags att ladda om med ”Rally Arvika” nästa helg med något mindre startfält än i Älmhult, men ändå fullt godkända 86 bilar till Värmland. Hit kommer inte SSR-segraren Tom Kristensson som istället är fullt upptagen med EM-tävlingen ”Rally Poland”, en av årets höjdpunkter för hans polska team Kowax 2Brally.
Inte bara deltävling tre som Tom och Andreas Johansson hoppar över i SM-serien även fyran, Fagerstas ”Nattkröken” i mitten av augusti blir utan SMK Hörby-föraren.
– Så har planen varit hela tiden, däremot hoppas vi kunna köra finalen i Trollhättan i september, förklarade Tom efter segern i helgen.
– EM i Polen blir en riktig tuff utmaning för oss och bara att hoppas att vi där fått in ännu bättre känsla i bilen. Vi är på rätt väg men där finns mer att hämta!
Co-driver Andreas höll med.
– Samarbetet funkar bättre och bättre, men som Tom säger, där finns mer att jobba fram…
I Arvika blir det istället jättefajten mellan de gamla rivalerna i VM, SM-ledande PG Andersson och premiär-tvåan Pontus Tidemand. I PT:s bil sätter sig Morten Erik Abrahamsen vilket betyder att SSR:s stora utropstecken William Binbach har Robert Hallman i Hyundaiens högerstol.
Att Kolsva-duon kommer att blanda sig i toppstriden lär inte överraska någon efter uppvisningen i Älmhult och i den får man nu sällskap av Mattias Adielsson/Maja Bengtsson.
Bakom lurar sedan de delade SM-tvåorna med Skoda, Jari Liiten/John Stigh och Jonas Åkesson/Martin Holmdal. Totalt 18 anmälda i klassen ”Internationella 4WD”.
*
I jämförelse med SSR har antalet anmälda minskat ganska stort i både ”Nationella 4WD” och ”Internationella 2WD” där i synnerhet utvecklingen av framtidsklassen med FIA-bilar oroar. Till Småland kom nio bilar med företrädesvis yngre deltagare men som till Värmland minskat med en tredjedel. Bara sex anmälda är på tok för lite och frågan är om det ens är lönt att ha en egen klass för Rally4/R2? Att jag hellre sett en ökning av antalet i klassen än den här trenden förstår nog de allra flesta. Kollar man sedan på tiderna så borde det inte vara något gigantiskt problem att slå samman med de trimmade bilarna.
I SSR slutade fantomen från Ilsbo Patrik Flodin som 15:e totalt medan FIA-vinnaren Toni Herranen i en Rally4 Fiesta körde in som 16:e bil. Isac Reiersen i en likadan Fiesta slutade på 17:e plats och Albin Nordh som 19:e. Detta medan tvåan efter Flodin i Nationella 2WD, Emil Karlsson var elva sekunder långsammare.
Vet inte var motståndet finns mot att bara ha en enda 2WD-klass i SM om det är hos de med FIA-bilar eller hos gruppen med ”fräna” bilar? Oavsett vilket så är tiderna fullt jämförbara och egentligen borde samma sak även gälla hos 4WD även om vinnaren ” Nationella 4WD” Michael Wikström inte fick ihop mer än en elfte plats totalt med på pappret rallyts häftigaste bil, WRC-Fiesta.Även i ”Nationella 2WD” är det färre anmälda men bara fyra ekipage mindre än i helgen som gick. Frågan är dock om det stannar vid så många färre, då det bitvis gick hårt åt klassen i SSR. Kring Älmhult stötte 16 Grupp H-åkare på så stora problem att det inte blev målgång och om alla får ihop bilarna till nästa helg är nog oklart.
Till exempel så söker nu Gullabos Jacob Johanesson och kartläsare Danny Holgersson efter en ersättare till sin efter SS3 mer än lovligt trötta Volvo 940. På Facebook skriver man. ”Söker med ljus & lykta efter en 940 Grp H, har ni några tips och idéer? Bomba på med förslag, tiden är knapp!”. Kanske någon som har en lämplig bil hemma i garaget och som bara står och samlar damm?”.
*
På torsdag rullar åter WRC-karavanen och den här gången på Sardinien med ”Rally Italia Sardegna”. En som är ute på en riktig ”WRC-road trip” är den stora entusiasten från Motala, Jens Johansson. Trippen inledde Jens och sambon i Portugal och en tävling som han öste lovord över. Speciellt organisationen imponerade vilket kanske är precis tvärtemot mot vad vi här hemma brukar tro.
–Massor av funktionärer överallt och även förstärkta med polis som hjälpte publiken till säkra platser, berättar Jens.
–Sedan får man inte glömma stämningen i Portugal, går inte att beskriva måste upplevas!
Att portugiserna är stora rallyfans är välkänt och på ett ställe dit Jens anlände redan 05.00 på morgonen var det redan bilkö in.
–Bilar parkerade på båda sidor vägen och detta i nästan fyra kilometer, men inget gnäll alla var glada och positiva!
På vägen från Portugal togs ”en avstickare” till Monaco där förberedelserna för Monacos GP pågick för fullt.
– Gick att röra sig överallt på F1-banan trots att tävlingen bara var någon dag bort, förklarar Jens och la till.
– Att parkera i bevakat parkeringshus var betydligt billigare än i Motala eller Linköping, konstigt…
Nu har man landat i Algehero och redan i helgen rekades sträckor.
– Först åkte vi till SS1 Olbia där första delen verkar vara ”nybyggd väg” på en tråkig ödetomt, ingen rolig inramning alls, betygsatte Jens.
-Nog tur att det bara körs en vända här på torsdagkväll…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com