SSR kommer ”hem”, Ekström byter Audi mot Ford, World RX börjar 2025 på is, finska Reeta teamchef för FIA-tjejerna i ”CER”, troligen ”gallring” i ”Silverratten”, Ola S. nytt affischnamn i rikspressen och Gnesta bjöd på mycket special men allt för få tävlande…

Idag blev det offentligt som varit en liten hemlighet för många, dock inte för Motorbloggen som alltid väljer att ligga lågt tills inblandade ger grönt ljus. South Swedish Rally flyttar från 2025 och tre år framåt ”nästan hem” då Olofström blir ny adress för SSR-HQ. Igår tecknades avtal mellan Föreningen SSR, Olofströms MK samt Olofströms Kommun att arangera Rally-SM fram till och med 2027.

Foto: Tommy Svensson

Både klubben och Olofströms kommun är mycket positiva till arrangemanget där start och mål kommer att vara på torget framför kommunhuset, berättar en mycket nöjd SSR-ordförande Gert Andersson som fortsätter. 

Allt kommer att finnas inom en radie på cirka 500 meter från centrum. Restauranger, HQ, serviceplats med mera.

Med nästan hem syftar jag på att SSR under många år runt 20 om jag minns rätt, hade Kristianstad som permanent hemort. Därefter har det varit både Småland och Blekinge som haft förmånen att ha rallyt inom sina gränser.

Med en placering i Olofström ser jag framför mig möjligheten att Kristianstad och ”Kong Christian Race” klassiskt fina och utmanade sträckor, åter kan komma att användas. Tänker på till exempel ”Vässlarp” där Stecka Walfridsson på bilden kör i slutet 90-talet och ”Ubbaboda” som bara ligger runt två mil från Olofström.  Helt klart kommer SSR 2025 att bli en publikdragare och en extra godbit lockar även Gert med.

Kan lägga till att det även kommer att vara final i Rally SM den 12-13 september 2025!

*

Få är väl så förknippade med Audi som Mattias Ekström viltet gett framgångar i såväl DTM, World RX samt Dakarrally. Men efter 25 års samarbete går nu Mattias och Ingolstadt skilda vägar och och ny arbetsgivare är Ford. Med sin numera ständige följeslagare Emil Bergkvist ansluter han till Fords Dakarteam i hop med Carlos Sainz, Nani Roma och Mich Guthrie jr.

Foto: M-Sport

Redan i helgen ska svenskarna lufta sin Ford Raptor T1+ i Marocko och dess deltävling i VM för off road-bilar ”Rally du Maroc” allt som förberedelse för Dakar i januari.

Att gå med i Fords Dakar-program är verkligen spännande för oss, förklarar Ekström.

Ford och M-Sport har byggt en bil som ser ut, låter och kör fantastiskt. Vi har alla en gemensam ambition att vinna Dakar-rallyt och jag har haft fyra försök på Dakar hittills,  nu kan jag säga att jag har lite erfarenhet för att kunna sikta mot toppen!

*

När Kina hoppade av som finalarrangör för World RX blev det bråttom att hitta en ersättare, vilket dock enligt uppgift lyckades. Dock kvarstår Kina som arrangör på World RX:s officiella hemsida med tävlingsdatum den 19-20 oktober, vilket känns oerhört svagt med tanke på att (om) det redan är inställt. Istället påstås det från andra källor att ”World RX of Turkey” tagit över finalen som ska köras i Istanbul men där datum tydligen ännu inte är helt klar. Är det bara jag som är förvånad över hur FIA och promotorn hanterar en sport på VM-nivå så här amatörmässigt?

Klart verkar dock vara att nästa års premiär körs i Kanada och på ”Trois-Rivieres-banan” utanför Quebeck. En rekordtidig premiär då det blir redan i januari och underlaget blir snö och is…  

*

I Chile meddelade Janne Ferm kartläsare till Esapekka Lappi att det var ”färdigläst” för honom. Dock var det inte lika klart att ”EP” lägger hjälmen på hyllan, utan där kan komma en fortsättning vad det lider även om jag betvivlar att han sitter i någon Rally1-bil fler gånger.  Att Hyundai haft svårt att få sin i20 N Rally2 konkurrenskraftig i WRC2 är inga hemligheter och i förra veckan gick man ut med att bilen framöver skulle optimeras för asfaltrally. En som fått känna på detta är Emil Lindholm som varit så nära man kan kallas fabriksförare utan att vara det, men ändå haft stor support från Alzenau. I år har det blivit fem starter i WRC2 vilket gett blygsamma tio poäng och där fjärde plats i Portugal är klart bästa placering.

oto. Hyundai Motorsport

Motgångarna har så klart tagit hårt på Emil och enligt källor nära honom har han till och med övervägt att sluta med rally, åtminstone på den här nivån. De tankarna ska dock vara borta och nu söks något körbart för nästa säsong. Vid hans sida har han haft 36-årige Reeta Hämäläinen som suttit där permanent sedan 2021 och som nu får ett nytt spännande uppdrag vid sidan av notläsandet. Mina källor nära M-Sport Poland har berättat att Reeta blir ”teamchef” för de tre utvalda tjejerna från FIA:s ”Womens Development Programme” som ska köra Ford Fiesta Rally3 i ”Central European Rally”.  Nu har jag ofta livlig fantasi, men när jag hör detta med Reetas engagemang hos M-Sport samtidigt som det söks ny bil för nästa år, känns det inte helt långsökt att nästa säsong se henne och Emil i en Ford Fiesta Rally2. Glöm inte var ni såg det först…

*

Över till nästa större tävling i södra delarna av vårt land, Älmhult MK:s ”Silverratten” den 12 oktober. Final i MAS Rallycup/Smålands DM med exakt samma upplägg bortsett från finalstatus som helgens ”Rally Vetlanda”. Dock är finalen kortare än i helgen, 28 kilometer SS där två sträckor körs dubbelt i Älmhult (rättare sagt Liatorp där starten går). I Vetlanda fanns fem unika sträckor med en längd på totalt 46 kilometer som dock kostade 700 kronor mer, absolut inget oskäligt pris med tanke på längden.  Men en sak skiljer rejält och det är intresset där man i Vetlanda fick köra med lite över 50 bilar, medan det lär bli gallring i ”Silverratten”. Klubben har satt 80 bilar som maxgräns och som redan idag passerats med fyra ekipage. När så anmälan inte stänger förrän på söndag, blir inte jag förvånad om det kryper över hundra bilar innan dess. En som då finns på plats är nya cupledaren tävlade för arrangörsklubben Mattis Olsson/Jesper Johansson.

Foto: Tommy Svensson

En luttrad arrangör konstaterade för några veckor sedan att det numera var rena lotteriet med hur många startande det skulle bli. Att Älmhult i isåfall går ut som lottvinnare står redan klart och finalen lär även bli årets all time high för MAS Rallycup. Älmhult MK:s beslut att flytta från tävlingstjocka april/maj till betydligt glesare oktober visade sig vara ett synnerligen klokt beslut.  Noterar också något mycket positivt för återväxten, klassen Ungdomsrally har redan nio anmälda och är därmed tredje största klass i tävlingen. I sammanhanget kan nämnas på tal om ”tävlingstjockt”, att kommande helg körs fem sprintar från Hudiksvall i norr till Borås och Toarps MK i söder. Inget vanligt rally och någon som fortsatt menar att inte ”sprint” är det nya normala i svensk rallysport…

*

Då rundar jag av med det sista från Superhelgen och börjar i ”Marknadsnatta” där 1300 Rallycup hade sin final med elva ”Sukkor” anmälda. Tufft värre då Lucas Carlsson/Robin Norling vann med 0,8 sekunder före Lucas Axelsson/Victor Larsson. Trea slutade Joacim Rydin/Magnus Simensen. Klar cupvinnare före finalen var Marcus Johnsen/Amelie Jakobsson som i Boxholm slutade fyra före femman Ola Strömberg/Jim Hilmersson.

Som av en händelse figurerade fjärde placerade i cupen och en mycket yngre Ola Strömberg, i helgen på helsidesannonser i rikspressen. Det är Svensk Hypotekspension som använder Ola till att locka nya kunder med rubriken ”Fortsätt växla upp”. Bättre dragplåster i det här sammanhanget än ”still going strong” 77-åriga Ola får man faktiskt leta länge och väl efter.

*

Fortsätter med Gnestas ”Runt Mjölkpallen Pokalen” som mätte hela 7,8 mil specialsträckor under lördagen och som kördes i härliga höstfärger med nästan ihållande solsken berättar Pierre Skytt och fortsätter.  ”Det var 20 mil totalt och tre separata sträckor som man körde två gånger av mycket god kvalité som Gnesta MK fått ihop. Bland annat den välkända Skeppsta – Öllösa. I alla fall den avslutande delen mot Öllösa då Skeppsta fick vi i publiken njuta av som transport in på mitten av sträckan. Avslutande delen mot Öllösa kvarn svänger så mycket att man nästan möter sig själv. Tävlingen lockade endast 53 deltagare vilket kan tyckas dåligt med tanke på den längd man fick sträcka ut och njuta sin rallybil på. Men krocken med Marknadsnatta och Vetlanda kanske gjorde sitt till plus att man närmar sig slutet på säsongen, och lite återhämtning av material och plånbok kan vara på sin plats. Eller också kanske var det faktum att tävlingen var onotad som skrämde lite extra?. Södermanlands / Västmanlands DM samt Finess onotade rally serie fick i alla fall en riktigt fin genomkörning i det fagra sörmländska landskapet.

Snabbast totalt denna dag blev SMK Nyköpings Janne och Hasse Pettersson i den snabba Golfen. Janne som är välmeriterad i sporten gjorde en stabil körning och hade det där extra drivet att vara snabbare än alla andra. Men han var länge jagad av Eskilstunas Antti Johannesson i Volvo 940. Men tyvärr fick Antti och Ola Bengtsson kasta in handduken när ett bromsrör gav upp. Marginalen mellan Janne Pettersson och tvåan Mikael Holmgren från arrangörsklubben i sin Mitsubishi blev hela 44 sekunder. Femton sekunder bakom Holmgren stannade Markus Theorin i sin Volvo 940 med Sophia Karlsson till höger körandes för Taxinge MK. 

Foto: Pierre Skytt

Gnesta MK firar 50 års jubileum 2024 och med detta ville Gnesta bjuda på en riktigt fin slinga.

– När vi sökte tillstånd skulle vi ha en sprint med någon sträcka men när tillfälle gavs så ville vi bjuda på dom här fina vägarna. Öllösa sträckan har inte vi i Gnesta kört på 30 år men har lånats in av Strängnäs AMS under Thord Söderberg för både Midnattssolsrallyt och Mälarrallyt för några år sedan.

Foto: Pierre Skytt

Gnesta MK fick i år hjälp av SMK Nyköping, Taxinge MK och Flens MS med diverse sysslor. Det var också slutet för Ricard som tävlingsledare efter 15 genomförda tävlingar.

– Man har ju familjen och deras intressen som kräver mer engagemang, bland annat dotterns folkrace satsning som dragit igång, men jag ser att det finns många som är duktiga och kliver fram i klubben som kan hålla i tåtarna framöver, avslutar Ricard.

Vi hade solsken i stort sett hela dagen, det var bara den avslutande SS6 Öllösa som fick bli utslagsgivande i regn för förarna. Deltagarna var lyriska över att få åka så mycket SS på så fina vägar.”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *