Fourmaux vet var han kör 2025, jäktig månad för Ida, Mille byter till ERC3 i polska finalen och Green- Larsson Odenmalm-Nilsson DM-vinnare i Södra.
Säkert någon som inte håller med mig, men visst har M-Sports Adrien Fourmaux varit årets stora utropstecken i WRC?
Femte plats i VM-tabellen och bara 21 poäng upp till den som många trodde skulle utgöra största hot mot Thierry Neuville, walesaren Elfyn Evans tycker jag är bevis nog. Adrien är också högintressant för främst Hyundai och så klart M-Sport för 2025. Toyota och Jari-Matti Latvala har dock redan förklarat att det inte finns något intresse från deras sida för ännu en fransman i Toyota Gazzoo Racing. Valet är redan klart har dock Adrien förklarat, men vill ännu inte avslöja vilket team som blir nästa hemvist för den läkarstuderande 29-åringen. M-Sports teamchef Richard Millener är inte överraskad över att konkurenterna är intresserade av Adriens tjänster, men sitter ändå tämligen tryggt i båten och säger kort.
– Jag tror på mer än 50 procents chans att Adrien stannar hos oss!
*
Bråda dagar för co-driver Ida Lidebjer Granberg som i början av veckan presenterades för högerstolen i Christer Hedlunds Ford Escort och ”FIA Motorsport Games” i Valenica. Här är paret anmälda i ”Historic Rally Tarmac”. Dit är det drygt tre veckor och den 23-27 oktober avgörs ”Bilsport OS”. Asfalt är ingen ny erfarenhet för de båda, då man 2021 körde och vann klassen i ”Rally Costa Brava”.
– Asfalt passar mig och jag har en fullpreppad Ford Escort med bara 20 mil på mätaren, förklarar Hedlund.
– Sydeuropéerna åker otroligt fort på asfalt, men vi ska göra vårt bästa så vi tror att det ska bli bra!
Redan kommande helg får Ida dock känna på asfalt i ”Rally Terra Sarda” som körs i norra delen av Sardinien. Dit trodde Ida hon skulle åka för att läsa noter åt välkände österrikaren Andreas Aigner. Men så blev han sjuk och fick lämna återbud och teamet Porto Cervo Racing började leta ersättare och igår kväll blev det klart.
– Jag kommer istället att lotsa den talangfulla irländska föraren Aoife Raftery, förklarar Ida från Arlanda precis innan take off.
Normalt sett tävlar irländskan med Peugeot Rally4 men på Sardinien i den 15 bilar stora klassen, blir det Renault Clio Rally5 för Sofie och Ida.
*
Helgen den 11-13 oktober är det final för ERC 2024 med polska ”Rally Silesia-Rajd Śląska”. Ett rally som körs i södra delen av landet nära staden Katowice och då på asfalt. Här kan Hayden Paddon säkra sin andra EM-titel i par med John Kennard och om så blir fallet, även bästa placeringen internationellt för Hyundai i20N Rally2.
Utmanar gör främst Mathieu Franceschi, Mikolay Marczyk, Andrea Mabelini, Simone Tempestini och Yoann Bonato.
I och med att Junior-EM är säkrat för Mille Johansson/Johan Grönvall väljer han att steppa upp och kör i klassen ERC3 med en likadan Ford Fiesta Rally3 som blir hans vapen till nästa år, när han enligt plan ska köra hem Junior-WRC.
– Efter att vi säkrat EM-guldet har det varit mycket grattishälsningar men ganska lugnt gällande rally. Vi har haft några möten inför nästa år, men annars har det inte varit mycket fokus på rally och jag har tagit det mestadels lugnt, säger Mille och fortsätter.
– Det är en grym möjlighet jag och Johan fått att kunna köra Rally3-bil i Polen med hjälp av IKsport och Hankook, som hjälpt oss med budgeten till denna tävlingen. Det blir en bra genomkörare inför nästa års VM-äventyr, och första gången vi åker fyrhjulsdriven bil på asfalt.
För Katrineholmaren blir Fiesta Rally3 ingen helt ny upplevelse, redan i Rally Sweden kände han på 4WD med Fiesta vilket slutade med klasseger.
Tunt i ERC Junior där trean stabila Calle Carlberg/Jørgen Eriksen behöver knipa minst fyra poäng mer än lite mer ostabile Max McRae för att sluta tvåa i EM.
*
Rallysäsongen inom Södra BF är nu inne på finalen och bara RS-DM och ”Kanonen” i Eslöv den 13 oktober återstår. En sista chans efter detta finns dock, då Trelleborgs MK kastat in nya ”Slimminge Sprinten” den 26 oktober. Med elva dagar kvar tills anmälan stänger, är det ännu ingen rusning bara fyra anmälda.
”Rally-DM” är dock färdigkört i och med lördagens ”Temahallen Grussprint” med sex tävlingar, där fem fick räknas i slutresultatet. Då stod det klart att Hässleholms Toyota-åkare Johan Green vann ”Trimmat”, fem poäng före Hans Johansson, Olofström med Volvo. Ny Hässleholmare som trea, Johannes Haraldsson Toyota, åtta poäng efter vinnaren.
I ”Standard A” krossade Jesper Larsson Odenamlm, Kristianstad Mk allt motstånd och tog full pott i samtliga sex tävlingar med sin pålitliga Toyota. Tvåa slutade Lars Svensson, Hässleholm men Golfen var ändå 31 poäng bak. 45 poäng skilde så från Jesper till trean Oliver Larsson, Sjöbo och Volvo.
SMK Hörbys Jim Nilsson med sin blå Volvo körde hem ”Standard B”på 99 poäng. Tvåan Linus Larsson i BMW från Arlöv var 13 poäng efter. Bra bilspridning i klassen då trean Lars Langwagen, Karlskrona körde en brummande Golf. ”B-Förarcupen” vanns av Lars Svensson med Linus Larsson som tvåa och Oliver Larsson på tredje plats. I samma cup för ”C-förare” segrade Asarums Robert Svensson före Langwagen och med SMK Hörbys Henrik Krondahl som trea. Intressant är att i ”Trimmat” tog totalt 43 förare poäng under året och i ”StandardA” slogs tio förare om DM-medaljer. I ”Standard B” var där 26 som ville visa framhjulen i DM vilket ger totalt 79 starter i de sex tävlingarna. Snudd på exakt den siffra DM-förare som finns i distriktet, vilket SGA:erna Ola Schönström/Sebastian Steiner hävdade före säsongstart. Då fanns det dock röster som menade att detta var i underkant, men som så mycket annat visade det sig vara rent önsketänkande…