SSR i ERT 2021, WRC-Co-driver bygger Monza, ingen Kubica till finalen, M-Spot har inte brådis, Tom K. på finska, 1300-gänget jobbar vidare, Cyan Racing vann dubbelt, efter Löfvens utspel ingen rallyljusning och absolut inget ”mög”!
I förra veckan avslöjades det från Svenska Rallymästerskapen att man siktar på att få någon internationell mästerskapsserie till någon av deltävlingarna i SM 2021. Nu är detta klart, berättar SRM:s Patrik Persson.
– SSR har fått erbjudande att ingå i European Rally Trophy 2021 något som också accepterats.
European Rally Trophy, förkortat till ERT är serien som körs i olika regioner i Europa och i år skulle dessa ha varit sex stycken. För SSR:s del om samma fördelning gäller 2021 så lär det vara ERT-Baltic som är aktuellt. I år var det tänkt att med tre tävlingar i den ”Baltic Rally Trophy”, Rally Estonia, Samsonas Rally Rokisikis och Rally Liepaja. Lite märkligt upplägg på serien då antalet deltävlingar i de olika regionerna är helt olika, från tre till som mest sju stycken. Populärast verkar ERT vara i Balkanländerna och i Centraleuropa där det planerades för sju tävlingar innan den gemensamma finalen ADMV-Lausitz Rallye. Hit skulle utan Covid-19, de tio bästa i varje serie samlats för att göra upp i en final som i fjol vanns av tjeckerna Ondřej Bisaha /Petr Těšínský i en Hyundai i20 R5. Enligt uppgift finns ett större intresse i Norden för serien inför nästa år, bland annat danskar och finnar lär ha visat intresse.
*
För att ge den rätta rallykänslan till sträckorna inne på ”Autodromo Nazionale Monza” har den italienska arrangören ACI engagerat legenden Miki Biasions co-driver Tiziano Siviero. som ”sträckbyggare” till Rally Monza. Med två VM-guld i ryggen så bör Siviero vara rätt man för jobbet kan jag tycka.
– Utgångsläget var att göra tidigare ”Monza Rallyshow” till ett riktigt rally, förklarar Siviero.
Ett problem var att man tidigare använt ”RS-liknande” hinder som även varit prickbelastade vilket inte låter sig göras i WRC. Alla sådana hinder plockas bort lovar Siviero.
– Första sträckan på torsdagen körs helt på banan medan fredagen och söndagen även de avgörs här, men också på intilliggande vägar.
Upplägget innebär att det kommer att finnas partier där varvstoppen utnyttjas men även grusdelar förekommer och allt körs med asfaltdäck.
– I synnerhet avslutande ”Power Stage” har mycket spektakulär grus, avslöjar Siviero.
Lördagen körs utanför den legendariska racingbanan och med vanliga sträckor i trakterna runt Bergamo där göteborgaren Glenn Strömberg avslutade sin framgångsrika fotbollskarriär.
*
Än har ingen anmälningslista för WRC-finalen Rally Monza publicerats och därför är det fortfarande oklart om det blir någon ”icke-WRC stjärna” som kommer att köra rallyt första helgen i december. En som nämnts flera gånger i sammanhanget är polacken Robert Kubica med både racing och rallyerfarenhet där han körde sin sista säsong 2016. Men nu avslöjar Kubica att det inte blir någon start för honom i Lombardiet. Krocken med Formel 1 i Bahrain är främsta skälet till att han inte kör rallyfinalen som han fått erbjudande att köra, men tvingats tacka nej.
Annars tilltalade uppläget med mycket av sträckorna på Formel1-banan men av tidsskäl fick han inte ihop det. Han dementerar även att han siktar på att göra comeback i en rallybil.
– Jag har stor respekt för rally som sport där allt måste göras på rätt sätt och ur mycket tid som tävlande i WRC kräver.
*
Inga större överraskningar förväntas i varken Hyundai eller Toyotas ”line ups” inför 2021 men kanske kan där hända sker hos M-Sport Ford. Till DirtFish säger Malcolm Wilson att han inte känner någon större brådska att bestämma vem som ska köra för teamet nästa år. Ingen av trion Teemu Sunninen, Esapekka Lappi eller Gus Greensmith är bundna av kontrakt efter 2020. Dessutom är Sir Wilson i stort behov av att Fiesta-förare betalar för sig och det är inte helt enkelt efter årets tämligen misslyckade säsong. Bäst har Sunninen lyckats med en tredje palats i Mexiko medan Lappi har en fjärde i Monte Carlo som årsbästa. Istället för att leta ”drivers” så är Wilsons fokus att klara företaget genom Corona-krisen. Men även kommande 2022 har större fokus än ”drivers line up for 2021”.
*
Inte bara wrc.com som uppmärksammat J-WRC-tvåan Tom Kristensson inför finalen på Monza. Även finska rallysajten rallit.fi har noterat SMK Hörby-förarens remarkabla resa från en vikt på 130 kilo i en VOC-Volvo 240 för Rally-DM till 80 kilo, Ford Fiesta Rally4 och final i Junior-VM. En resa som aldrig slutar att fascinera…
*
Alla går väl och längtar till ett mer normalt 2021 och så gör även ”1300 Rallycup” som i år bara lyckades genomföra en deltävling, LBC-Ruschen. Dålig vinter först och sedan Corona satte stopp. Nu ger sig inte ”Sukka-gänget” utan planerar för nio deltävlingar till nästa år. Sex tävlingar räknas men enbart två av vinterns fyra får medräknas i slutresultatet. Start i Hälsingerallyt den 16 januari och avslut med Stormpokalen den 4 september. En deltävling i vår del av jordklotet, ”Zabra-Rallyt” i Nybro den 1 maj.
*
Cyan Racing körde hem VM-titeln i WTCR och Yann Ehrlacher kröntes som världsmästare efter finalen på MotorLand Aragon.
– Alla i teamet har jobbat hårt för detta och jag är otroligt stolt över att teamet vunnit sex titlar på bara fyra år, förklarar ägaren till Cyan Racing, Christian Dahl.
– Efter vår första seger med Lynk&Co i fjol satte vi som må latt vinna två titlar i år och nu är ”mission complete”!
Ehrlacher har lett från första till sista heat och 24-åringen blev den yngste någonsin att vinna mästerskapet. Tre segrar och sex pallplatser bar VM-titlen.
Final standings – Drivers
1 Yann Ehrlacher 234 points
2 Yvan Muller 195 (-39) 3 Jean-Karl Vernay 194 (-40) 4 Esteban Guerrieri 188 (-46) 5 Gilles Magnus 172 (-62) 6 Santiago Urrutia 137 (-97) … 9 Thed Björk 142 (-92) Final Standings – Teams 2 All-Inkl.com Münnich Motorsport 325 3 Cyan Performance Lynk & Co 311 4 Comtoyou DHL Team Audi Sport 265 5 Zengo Motorsport 185 * Nu vill jag inte se mig som den som vill förstöra festen, men dagens ödesmättade tal av Stefan Löfven om utvecklingen av Covid-19 så känns det omöjligt att fortsätta tro på en normalisering den närmaste tiden. Med en sänkning från 50-personer vid allmänna sammankomster till enbart åtta är detta en signal som inte känns positivt för någon. Allra minst till rallyfolket som istället sett framemot lättnader och förtydligande från FHM/RF för utomhussporter i skog och till sjöss. Dagens restriktioner ska gälla fram till den 24 december och då är det enbart tre veckor kvar till Hälsingerallyt och runt det dubbla till Rally Sweden. Jag må vara pessimist, men inte f-n känns det som att det blir ”business as usual” efter årskiftet… På tal om detta så är det häpnadsväckande hur våra tre största specialförbund hanterar Covid-19, alltså fotboll, handboll och ishockey. Trots att snart alla spelare verkar mer eller mindre smittade av virus så att det ställs in och flyttas matcher hela tiden, så fortsätter ansvariga att sticka huvudet i sanden och hävdar att matcher måste spelas. Att ha halva laget nersmittat och stor risk att resten av spelarna smittas ner, är enligt beslutsfattarna inget skäl till att pausa serier i väntan på bättre tider. Ofattbart att inte någon med större beslutsrätt i sådana här frågor bara går in och sätter stopp för idiotin… * I helgen hade min bror lite problem med att få tiden att gå och roade sig då med att gå igenom lite grejor efter att vår mor gick bort för tre år sedan. Plötsligt hade jag honom i luren. – Du jag har hittat lite smågrejor som du kanske vill ha, egentligen bara ”mög” men du samlar ju på allt möjligt skit, så jag tänkte det var bäst att ringa. Nu har som ni förstår min bror och jag inte samma preferensramar när det kommer till ”mög” så jag rusade de 200 meterna till honom för att se vad han hittat. Att kalla detta ”mög” är ju så fel det kan bli, först var det min skarvsnål från när jag var med i”Vargungarna”. Tänk så många minnen den framkallade, till exempel råbandsknopar och högläsning ur ”Djungelboken”av vår ledare Akela, det kändes som igår. Än mer värdefull var ”tutknappen” till en Opel Kapitän som jag vill minnas satt på en från 1956. En skatt jag hittade på min dagliga tur från skolan och då alltid inom Opel-handlaren i Hörby, Autocentralen. Här stod en krockad Kapitän som jag ivrigt undersökte när en av mekarna kom ut för att titta på vraket. På golvet låg tutknappen som jag precis plockat upp och höll i handen vilket jag visste var förbjudet. –Titta gärna, men sno inget då får du på öronen, var de enkla regler som gällde. Nu blev jag påkommen med handen i syltburken eller åtminstone runt en tutknapp till en Kapitän och självklart darrade jag och började gråta. En taktik som gick hem. –Gråt inte, du får knappen då bilen ändå ska till skroten, sa den till mekaniker förklädda jultomten. Efter detta förvarades tutknappen i bokhyllan som en värdefull trofé vid sidan av mina modellbyggen. Nu runt 60 år senare dök den upp igen och detta kallade min okänslige bror för ”mög”, ofattbart! * |
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28