SSR flyttar till Millebygden Arena, Klara A. avstod sin finalplats åt Grönholm, ”sabotage-belöning” utökad, Bergman med ny Citroén R5 och Adielsson laddar om med…
2023 lämnar South Swedish Rally Älmhult som varit nav för rallyt sedan 2018. Men det är inte så dramatiskt som det hörs lovar SSR:s ”starke man” Anders Martinsson.
– SSR lämnar IKEA-området och flyttar ut till Millebygden Arena vilket vi tror blir ett riktigt lyft för alla!
Att det varit trångt på serviceplatsen för rallyt kan alla intyga, något som elimineras tack vare de nya ytorna som just nu påbörjas ute i Millebygden.
– Teamen kräver stora serviceytor vilket vi inte kunnat tillgodose inne i Älmhult där vi även krockat med andra intressen under rallyhelgen, förklarar Anders.
– Nu blir det gott om plats för alla plus att det blir möjligt för team att göra egna kringarrangemang, till exempel att bjuda in sponsorer och andra gäster för aktiviteter under rallyhelgen.
På nya serviceplatsen är ombyggnation av de befintliga byggnader på gång som bland annat ska inhysa matservering och pub. Allt för att göra rallyt till en självklar samlingsplats den 18-20 maj.
– I princip kan man stanna kvar på Millebygden hela helgen, lovar Anders.
Kommunen är positiv till flytten och även dom räknar med att nytänket innebär ännu mer och bättre PR för Älmhult, vilket Anders är noga med att understryka är viktigt.
– Samarbetet måste vi fortsätta bygga på även om marknadsföringen från oss kommer att fokusera på Millebygden.
Med sitt nya tävlingscentra kommer SSR att bli extremt publikvänligt då tre sträckor under rallyt kommer att köras inom ”promenadavstånd” från serviceområdet.
– Fredagskvällen startar med första och enda sträckan ”Osnaköp 1” klockan 17.35 som nu blir förlängd till 12 kilometer och i princip direkt ut från serviceplatsen, avslöjar Anders.
Dagen efter är det samma sträcka då kortad till knappt sju kilometer som SS2 ”Osnaköp2” innan rallyt avslutas med ”power stage” eller SS11 och då återigen på Millebygden. Mellan dessa två sträckor inleds lördagen mot Lönsboda och efter lunchuppehållet är det fyra sträckor i trakterna kring Eneryda, totalt sex unika specialsträckor
– Bana och tidsschemat är ännu inte hundraprocent klart men vår tanke är att göra 2023 till en ännu bättre tävling för både deltagare och publik, menar Anders.
– I dagens läge måste vi jobba smartare med allt, då funktionärer är och förblir en bristvara framöver. Då krävs att vi tar till nya grepp och det är också det vi försöker att göra…
En anan nyhet är att rallyt får ny tävlingsledare och Älmhultsboende Fredrik ”Fritte” Johansson axlar rollen efter Kjell-Åke Jönsson, Växjö.
– Vi kände alla att rallyt kräver en ansvarig som bor på orten och då blev ”Fritte” den perfekta lösningen, konstaterar Anders belåtet.
Att Rally-SM ständigt är ett diskussionsämne har inte undgått någon och där Anders som nu lämnat rollen hos promotorn SRM, ser en ljusning som kan bli ännu ljusare.
– Tror att SM skulle må bra och intresset hade ökat om man bara kört fyra men då lite längre och större tävlingar…
Så här långt innehåller också SM-serien 2023 fyra tävlingar där SSR är den första på grus, kanske en fingervisning att SRM lyssnat…
*
Klara Andersson visade i årets sista World RX-tävling att hon verkligen är på gång och tog sin gula CE Dealer Team-bil till första heatsegern i lördags på Nürburgring. Detta följes upp på söndagen och med tredje plats i semifinalen med bara Timmy Hansen och Ole Christian Veiby före sig. Tråkigt nog klarade inte teamkompisen Niclas Grönholm att av egen kraft ta sig till final vilket gjorde att hans tredje plats i VM-tabellen var i fara. Då togteamledningen och SMK Hörby-föraren beslut att hon skulle avstå finalplatsen till förmån för Grönholm.
– Ett tufft beslut att dra tillbaka Klara efter sina starka körningar. Hon visade dock stor ”team spirit” när hon lät Niclas få möjlighet att slåss om pallen, förklarade en imponerad teamchef Jussi Pinomäki.
Klara var ändå nöjd med sin helg i Tyskland och att det hela slutade med en andra plats i finalen och en tredje plats i VM för Grönholm gladde.
– Niclas har varit stark hela året och förtjänade det här. Men det högg så klart i hjärtat när teamet drog mig ur finalen, förklarade Klara efteråt.
– Annars visade jag att tempot ökat för varje tävling och det här var min absolut bästa helg, summerade Klara.
Som väntat stod återigen Johan Kristoffersson och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS överst på pallen efter finalen, åttonde segern för året.
– När alla duktiga medarbetare i teamet ger mig en så bra bil varje helg så känner jag mig trygg och kan göra min hemläxa. Det blir ett svårslaget koncept, menar Johan, som slutade på 182 poäng, mot 135 för tvåan Timmy Hansen.
När Klara inte kom till start i finalen släpptes även möjligheten att sno titlen ”Rookie of the year” som istället togs av Polo-chauffören Gustav Bergström fem poäng före Klara 107 mot 102. Teamchefen Tommy Kristoffersson fick denna dag också kliva högst upp på prispallen för att motta förstapriset i teammästerskapet. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-bossen kunde inte vara annat än stolt.
– Nyckeln har varit det fantastiska lagarbetet. Alla har varit så duktiga, så dedikerade och allt har fungerat så friktionsfritt, från första penndraget till att vi plockar ner all utrustning här på Nürburgring. Den här helgen hade vi dessutom de flesta som har varit inblandade på plats hos oss i depån.
I finalen diskades Kevin Hansen för en teknisk felaktighet på sin Peugeot vilket förde upp Grönolm som tvåa medan Timmy Hansen slutade trea.
*
Än har inga skyldiga hittats för sabotaget i Nässjös BRC-final, ”Novemberskölden” I veckan utlös cupansvarige Roger Rooth en belöning på 5 000 kronor till den/de som kunde lämna upplysningar om förövaren. I helgen ökade så Kullings MS driftige Conny Hansson på summan som nu är uppe i 10 000 kronor i jakten på marodörerna.
*
Tomas Bergman, SMK Hälsinge inledde SM-säsongen starkt men sedan gick det troll i Mitsubishi-tävlandet vilket slutade med en sjätte plats i ”Nationella-klassen”. Nu spänns bågen högre och med både nytt vapen för klassen ”Internationella 4WD” och nygammal co-driver, Ida Lidebjer Granberg.
– Av en tillfällighet kom Ida in i teamet i somras då jag behövde kartläsare till Hedström Bil-rallyt och fick tips om Ida från Jari Liiten, så sent som dagen innan, berättar Tomas.
– Samarbetet var lyckat och tävlingen slutade med totalseger före just Liiten…
Nu har en Citroen R5 införskaffats med hjälp av fantastiska samarbetspartners och där planen är att åka SM i högsta klassen 2023. Efter första testen analyserar Tomas.
-Att få sitta i en R5-bil känns ungefär som att åka runt i en raketmatad tvålkopp klädd med kardborreband på utsidan!
Fler tester är inplanerade innan han och Ida hoppas kunna göra debut med ”Cittran” i januari och Hälsingerallyt.
*
Mer ”SM-nytt” och idag presenterade Mattias Adielsson ett välbekant ansikte för 2023 då Bosse Holmstrandgör comeback som noläsare åt göteborgaren. Vilken bil det blir med är dock fortfarande höljt i dunkel men Rally2 Fiestan verkar ute ur bilden. På en bild har Mattias presenterat ”nya kontoret” och de som är mer kunniga än jag, hävdar att det ser utom en Toyota Corolla för Grupp H…
*
Ingen Motorbloggen, tisdag då dagen går helt i SMK Hörbys tjänst…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com