Dubbelt Hyundai i Rally Japan, Lindholm ny Världsmästare för Rally2, flyttkarusellen lär dra igång snart och tummhållning för Klara mellan gåsen och äppelkakan!

Då är WRC 2022 avslutat och än en gång har Finland befäst sin position som stormakt i rally med Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen som vinnare i WRC, Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen körde hem både WRC2 och WRC2 Junior. Lauri Joona tog hjälp av flera olika co-drivers för att vinna WRC3 så egentligen var det bara estländaren Robert Virves i par med SMK Hörbys kartläsaress Julia Thulin som lyckades spräcka den blåvita dominansen genom att vinna Junior-WRC.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Årets säsong har sett bara fem olika vinnare där så klart Rovanperä är den som vunnit flest gånger. Övriga är  Sebastien Loeb, Sebastien Ogier, Ott Tänak och så finalvinnaren i Japan, Thierry Neuville. Toyota var mest segerrik med sina sju segrar medan Hyundai i och med Neuvilles triumf fick ihop fem. Loeb svarade för M-Sport Fords enda triumf med vinst i Rallye Monte Carlo.

Backar tillbaka till i morse där power stage av Kalle Rovanperä klassades som en av de värsta han någonsin kört då regnet bitvis gjorde asfalten hal som is där dessutom många valt ”hårda däck” .

Foto: Rally Japan

Därför inget märkligt att näst snabbast (allra snabbast var Craig Breen) var 66-årige italienaren Mauro Miele som med Skodan var 11,8 sekunder efter Breens Puma. Miele vann också lite ”hitte på-klassen” WRC2 Masters och konstaterade vid målet.

Senast jag hade samma känsla var när jag vann i motocross, men det är över 40 år sedan!

Att det var en jobbig avslutning står klart när det av Topp 10 på SS19 så var sex från WRC2.

Foto: Hyundai Motorsport

Rally Japan blev en total och välbehövlig succé för Hyundai Motorsport, det går inte att snackar bort även om rallyarkitekterna nog hellre sett Toyota som vinnare på hemmaplan. Detta struntade dock Neuville och Ott Tänak som gick mål som etta och tvåa i och med en dryg minuts mellanrum var den koreansk triumfen klar. Lika långt efter kom så bästa Toyota och lite guldkant på Toyotas jobbiga helg när Takamoto Katsuta tog sista pallplatsen. Efter följde så resten av ”the Latvala squad” Sebastien Ogier och Elfyn Evans.

Foto: Hyundai Motorsport

Ingen enkel helg eller ens ett enkelt år för oss men att avsluta med både seger och ”good speed” är ändå ett härligt sätt att avsluta, menade Neuville.

Han tillägnade även segern till sin ”gravel crew” där Bruno Thiery hade en viktig roll och som gav sådan information att belgaren kunde välja rätt däck. Annars var Pirelli-däcken ett hett ämne och Sebastien Ogier skrädde inte orden när han dömde ut det italienska gummit.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Bland annat ifrågasatte han att man inte lyckats lösa problemet med alla punkteringar.

Jag förstår inte varför ingen sätter press på Pirelli och kräver att man gör sitt jobb mycket bättre än vad som varit fallet hela året. När jag frågar, får jag bara till svar att det är politik och sponsoravtal som styr…

Tänak gjorde sin sista start för de ljusblå och konstaterade även han att sista sträckan var onödigt ”tricky” och att han haft svårt att hitta ”pace” i de två sista asfaltrallyna. Men nu är detta historia menade Tänak.

Låt oss istället titta framåt och se vad framtiden har att erbjuda men som jag redan sagt, det finns inget kontrakt för nästa år!

Foto: Toyota Gazoo Racing
Foto: Toyota Gazoo Racing

Bästa Toyota-förare Katsuta var nöjd med att bli trea i sitt svåra hemmarally och passade på att tacka både team och sina fans som till och med i stora skaror kantade transportsträckorna.

Tråkigt nog fick mina teamkompsiar inget bra rally med många problem plus att det verkligen var tufft väder mot slutet!

*

Ställer mig längst fram och gratulerar Emil Lindholm som jag mitt i säsongen inte alls såg som tänkbar vinnare av WRC2. Men svensktalande Emil tog tag saken och efter att ha säkrat WRC2 Junior-titeln siktade vidare mot totala WRC2-segern. Nu hade han så klart lite flyt när Andreas Mikkelsen gjorde ”a stupid misstake” redan på första superspecialen i Grekland och utan detta tror jag att det blivit norskt guld i år igen. Men nu fick Emil och Reeta Hämäläinen jubla istället trots att det ”bara” blev en tredjeplats i helgen.

Det tar ett tag innan det här sjunker in och vi har haft en del problem under året men är så tacksam över alla som supportat oss när det varit ”difficult times”, menade Emil. 

Emil nämns också som en som kan få plats hos Jari-Matti Latvalas Toyota-team 2023. Om inte som WRC-åkare, så kanske en som ska utveckla nya Yaris GR till en riktig Skoda/Hyundai-utmanare. Allt handlar nog om vilket beslut Elfyn Evans fattar…

Foto: Hyundai Motorsport

Just Hyundai gjorde samma sak i WRC2 när koreanerna slutade etta och tvåa och där Luxemburg-boende Gregoire Münster skrällde och vann med sin i20 Rally2. 21 sekunder efter kom så Teemu Suninen i en likadan bil och som utan sina 50 lite onödiga straffsekunder, enkelt hade vunnit finalen.

Foto: Hyundai Motorsport

Helgens stora överraskning var ändå Heikki Kovalainen som i sin allra första WRC2-start slutade fyra och detta en enda minut efter Münster. En sekund efter kom så Sami Pajari som tappade sin andra plats kort före slutet. Istället kan han glädjas åt att 2023 bli en del av Toksport och därifrån jaga mot WRC2-guld.  Måste även nämna amerikanen Sean Johnston som numera är säkerheten själv och körde in på sjätte plats. Sex starter har det blivit i WRC2 med Citroen Rally2 och då bara en bruten. Därmed torde stämpeln som ”kraschare” definitivt  vara bruten. WRC2- slutade då med Lindholm som vinnare sju poäng för Mikkelsen och så polacken Kajetan Kajetanowicz kvar på 104 poäng och trea.

*

Faktiskt ganska skönt att slå igen 2022 och nu väntar vi bara på att flyttkarusellen ska börja snurra. Var hamnar Tänak blir det Toyota, Ford eller tar han bara ”time out”?

Foto: Toyota Gazoo Racing

Elfyn Evans då, lockas han tillbaka till ”fadershuset” av Malcolm Wilson eller kan Latvala övertala honom att bli kvar i Finland? Oskrivna kort är Andreas Mikkelsen, Oliver Solberg och Hayden Paddon men där jag faktiskt inte ser någon WRC-öppning för någon av dom. Istället tror jag att det blir samma namn i teamen 2023 som i år, med undantag av att några byter färg på overallen…

*

Med detta lämnar Motorbloggen för idag då det om bara några minuter är dags för årets höjdpunkt för alla oss skåningar, gåsmiddag. Därför får jag hålla tummarna för Klara AnderssonNürburgring mellan gåsen och den obligatoriska äppelkakan. Kör hårt Klara!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *