Sordo tog WRC-platsen hos Citroén, ”Smålands Klassiker-Uppror” på krigsstigen och ”SSR-kartläsaren” lägger av…
I´m back efter höstens ”mentala” uppdatering och därmed beredd på nya utmaningar….
Har skummat igenom mina vanliga kanaler och vad jag där kunnat notera är att det varit tämligen händelsefattigt i motorsportvärlden. Största nyheten internationellt, bortsett från den kommande Formel 1-uppgörelsen var för mig att det till slut blev Dani Sordo som återigen kliver in i en WRC-Cittra. Mads Östberg snubblade på mållinjen och vad som nu händer med honom och Petter Solberg till nästa år verkar höljt i dunkel. Läste i en norsk tidning att han ”brugt 30 miljoner” på WRC, faktiskt en hel del…
Mest troligt är väl att Mads i likhet med Petter hoppas på en lösning ihop med M-Sport, men det snackas även rallycross för åtminstone Petter. Spännande blir det innan premiären i Monte-Carlo.
VW-Motorsport har nu kört sin första WRC-tävling med nya Polon, självklart en simulerad tävling men ändå. På plats fanns hela trion, Ogier, Latvalla och Mikkelsen, tilläggas ska att finnen hade hel bil efter premiären!
Stort grattis till Emil Axelsson, PG:s bisittare som tog hand om VM-guldet för co-drivers i SWRC. Detta tack vare att att vinnaren av förardelen, Craig Breens co-driver Gareth Roberts omkom mitt under säsongen. Läste kvällstidningarna under min ”time out” men hittade inget om detta vilket jag tycker är lite märkligt, en svensk vinner VM-guld och inte en rad…
På samma hotell som jag på Gran Canaria stötte jag på f.d rallycrossaren och numera Klassiske-Amazonåkaren Alf Öberg från Västerås. Affe, en ”glad gamäng” vilket inte behöver tilläggas för de som träffat honom, planerar nu för Polar Classic Rally och om allt går i lås, dessutom i nybyggd Amazon. Ute på stan träffade jag honom även i ihop med Rallyklassikernas Nisse Bergquist som utlovade en nytändning för att höja statusen för Riksmästerskapet, några detaljer ville han dock inte avslöja.
– Då kan man läsa detta direkt i Motorbloggen och det är kanske inte så lyckat…
Mer klassikernytt och nu handlar det om uppretade småländska Appendix K-åkare som provar att göra gemensam sak mot Smålands BF:s njugga, för att inte säga direkt negativa inställning till klassiskt rally. Under parollen ”Smålands Klassiker-uppror” hoppas man vinna gehör för sina mycket modesta krav i samband med rallyträffen i Lammhult till helgen. I princip handlar det om att Smålands BF ska acceptera samma regler vad gäller startordning för klassiker som i resten av landet ja kanske rent av i hela världen, dessutom önskar klassikerna att få DM-status precis som övriga klasser. Bland annat står detta att läsa i uppropet, signerat Thomas Theorin och Sven-Åke Angerd,
”Till arrangörer och Smålands BF. Vi klassiker vill ha en startordning i likhet med RM, HRC,KRC dvs. bland de första i startfältet. Vi klassiker vill ha ett DM att åka om som övriga rallyklasser, gärna uppdelat i 2 klasser : över /under 1600 cc.”. Sedan fortsätter man med ”Våra bilar som är gamla klenoder är oftast otroligt påkostade och ömtåliga, de ska inte behöva ta stryk i onödan p.g.a. av höga startnummer och därmed sönderkörda vägar. Den som inte förstår hur svårt det är att renovera och få tag i delar till en 50år gammal bil borde ge sig ut på skroten och titta på utbudet. Den som inte förstår att modernare bilar är stryktåligare än en gammal klassiker förnekar ju då 50 års teknisk utveckling i bilbranschen”.
”Upprorsmakarna” har räknat ut att cirka tjugo förare från distriktet i år tävlat, men då inte i en enda småländsk DM-tävling på grund av den tokiga startordningen och som avslutning ”hotar” man med, ”Det sämsta alternativet är att vi aktiva klassiker överväger att tävla utanför distriktet eller rent av byta klubb”.
Själv har jag som företrädare för TINTER Classic Rally Cup under många år försökt samma sak om ”upproret” men det där med att stånga huvudet blodigt i väggen känns ganska passande på hur framgångsrik jag varit. Följden har istället varit att det körs Klassikertävlingar i samband med DM runt Småland men inga i distriktet. Nu önskar jag och”upprorsmakarna” en motivering till varför det är på det här viset, vem vet kanske kommer motivet fram vid ”Slaget i Lammhult”…
Läser på Ramona Karlsson blogg hennes desperata vädjan om juridisk hjälp i den segslitna försäkringsaffären med en uppeldade Mitsubishin. Hennes specialförsäkring för just brand verkar inte försäkringsnissarna tycka stämmer in på händelseförloppet. Vad är problemet?
Fortfarande inget nytt i stämningen från ”kartläsaren” mot South Swedish Rally, men läser i Bilsport Rally & Racing en intervju med honom. Där säger han att han inte är ”ute för att hänga notskrivaren” utan stämningen beror på ” jag tycker jag blev illa behandlad av SSR”. På detta följer sedan lite olika förslag från honom på hur notskriveri och rekognoscering i framtiden kan göras för att undvika sådana här olyckor. En kort sammanfattning från mig om dessa blir att det i framtiden blir helt omöjligt att köra rally med noter. Som avslutning säger ”kartläsaren”, ”Jag har lovat familjen att det är färdigkört för mig som co-driver”. För mig hamnar detta i samma fack vad gäller fullständigt onyttig information, i klass med ” Inget jufirande för Jimmie Åkesson med Fredrik Reinfeldt i år heller” eller ” Sebastien Loeb kör inte Sverige-Serien med Silver-Voc:en”…
Till sist en glad rallynyhet, Opel har beslutat att göra come back med nya Opel Adam i R2-utförande och detta är bara början på en satsning som ska sträcka sig minst till 2016. Känns som att det är dags att plocka fram Kadetten och stötta upp!
Så bra att du är hemma igen så man har något att läsa på kvällarna
Hej.
Trevligt att du tycker så, tack!
MVH
Tommy
du har varit saknad, välkommen tillbaka
Hej.
Skönt att vara hemma i stabilt väder igen och med sådant här välkomnande känns det ännu bättre!
MVH
Tommy
Stämmer in i bäcken.
Hoppas maten och ölen var god.
Kennet
Hej.
Allt var bra…
MVH
Tommy