Grattis Waldegård i efterskott, lite mer om SSR-stämningen och Regularity anar morgonluft!

Missade igår att gratulera en av inte bara Sveriges utan världens bästa rallyförare Björn Waldegård fyllde då 69 år, stort grattis önskar Motorbloggen. Senaste gången jag plåtade ”Walle” in action var i samband med Midnattsolsrallyt för några år sedan och då i en Porsche (se bilden). För mig slöts då på något vis cirkeln, första gången jag plåtade honom och kartläsare Lasse Helmér var i samband med Smålandsrallyt 1969. Även då körde han Porsche fast en röd 911S .
Waldegård behöver så klart ingen närmare presentation, hans liv allt ifrån klassiska annonsen ”Han köpte en begagnad VW och vann Rally Bore” till att bli förste världsmästaren 1979 är välkänt för oss rallyälskare. Men blev ändå lite förvånad när jag upptäckte att bonden från Rö drog sig tillbaka från WRC/Rally-VM för exakt tjugo år sedan, känns inte alls så länge sedan…
Skrev i går att South Swedish Rally beviljats anstånd i affären med stämningen från ”kartläsaren” och idag skriver tidningen Bilsports redaktionschef Mikael Johansson om den infekterade frågan. Det är väl ingen tvekan att ”kartläsaren” inte tar hem titeln ”Årets Bilsportare” om Rally-Sverige får rösta…
Johansson är mycket kritisk till stämningen och precis som jag och de flesta andra hyser han stor oro över vad det kan få för konsekvenser i den händelse att tingsrätten går på ”kartläsarens” linje. Johansson skriver bland annat, ”Som deltagare i en rallytävling åker du på egen risk, något du skriver under på redan i din anmälan till tävlingen. Att beskylla arrangören för en felaktig gradering, framförallt när du fått köra rekognoscering och det är tillåtet med egna justeringar, låter direkt korkat tycker jag.”
Vidare konstaterar han, ”Om XXXXXXXXXX stämningsansökan går igenom i domstol eller om tvisten löses genom ekonomisk ersättning via förlikning har rallysporten ett nytt stort problem.”. Avslutningen av krönikan är också hundra procentigt rätt, ”Hur många ideellt arbetande tävlingsledare, juridiskt ansvariga vid ett arrangemang, törs erbjuda arrangörsnoter med risk för att tvingas betala ut stora ersättningar till alla som har kört av vägen?” Det är just de sista raderna av Bilsportkrönikan som är så skrämmande, helt enkelt en dödsdom över sporten!
Hela krönikan finns att läsa på http://www.bilsport.se/nyheter/104657/rattsprocess-hotar-framtiden-for-rally/, rekommenderas.
I takt med att kostnaderna sticker i väg i ”Klassiskt Rally” hoppas nu Regularity-entusiasterna att deras tävlingsform ska bli ett attraktivt alternativ. Entusiasten Jonas Öhman skriver i ett lovvärt försök att få fler att prova på att ” hålla hastigheten”, han skriver ”Alla från OT-nostalgiker till de som har bakgrund inom Bil-O kan trivas där om de väljer rätt tävling.” Jonas uppmanar även intresserade att gå in på
http://www.dhmc.dk/ för att hålla koll på tävlingarna på andra sidan Öresund. Vad gäller svenska arrangörer skriver han ”Angående Sverige så skulle jag vilja be er som tänker arrangera tävlingar under 2013 att ge mig era datum så fort som möjligt så att vi kan börja planera för en svensk cup 2013. Någon form av möte för tävlande, arrangörer och övriga intresserade kommer det att bli tidigt under nästa år.”.
Du som är intresserad kan läsa mer på http://web.sbf.se/regler/up/8/BO_REG-2012.pdf .
Nu tar Motorbloggen en kort paus för ”mental och teknisk uppdatering” säger som vanligt, ”I´ll be back”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *