Sordo med bäst ”WRC-pace”, Mikkelsen har bra känsla, Rådström ”Junior-Rookie”, Tom och Jocke får det jäktigt och motorprofiler i Höör prisade!
Då har ”Shake down” körts inför WRC Rally Italia Sardegna och ska man döma av resultatet så kommer Hyundai att dominera helgens drabbning. Snabbast över ”Olmedo” var för mig lite överraskande Dani Sordo som väntar på sin andra WRC-seger, den första kom i Rally Germany 2013 och nu verkar han sugen på en ny. 0,2 sekunder skilde mellan honom och Thierry Neuville medan Hyundai nummer tre med Hayden Paddon bakom spakarna var sexa, 1,4 sekunder långsammare.
Två knallar fanns och först knallade Esapekka Lappi med att i sin blott andra WRC-tävling köra in 0,2 sekunder bak trean Toyota-kompisen Jari-Matti Latvala vilket gav en fjärde plats. Nästa knall svarade Andreas Mikkelsen för genom att bli femma och därmed även vara snabbast av Citroën-förarna. ”Förste föraren” Kris Meeke fick finna sig i att vara halv sekunden långsammare medan Craig Breen var exakt två sekunder långsammare än”Cittra-debutant” Mikkelsen som var ensam om att köra alla sju tillåtna gånger på sträckan.
– Senaste dagarna har varit väldigt spännande när jag har träffat alla i teamet och människor bakom, berättar norrmannen.
Han känner sig också nöjd med sin nya C3 WRC även om teststräckorna i södra Frankrike skiljer sig en del från de som väntar Sardinien.
– Både ”downforce” och kraften i motorn gav mig en riktigt bra känsla och nu har vi jobbat med att fixa till en set up som passar min körstil.
Inför helgens utmaning vill Andreas inte alls spekulera i var Citroën-debuten kommer att landa.
– Jag har ingen som helst aning om var jag står i förhållande till mina konkurrenter, menar Andreas som dock har en liten fördel, att starta långt bak. Hur stor fördel han har av detta är han dock lite tveksam till.
– Klassen på förarna i WRC i dag är så hög att vi inte tar något för givet, men vi kommer att göra vårt allra bästa i den här tuffa tävlingen!
De dryga fyra kilometerna i förmiddags gillades av Andreas som menar att han självklart ännu håller på att lära sig bilen.
– Men shake down hjälpte oss att komma in i ”rally mode” och ökade min känsla i bilen. Allt handlar om att få ”feeling in rallying ”och det är detta vi nu försöker utveckla.
Hans nya chef Yves Matton fortsätter att hävda att Andreas inte har några som helst förpliktelser att leverera.
– Han är fri att köra helt efter hur han själv känner, bekanta sig med sin C3 WRC för att få in den och farten i kroppen…
*
WRC-ledaren Sebastien Ogier höll sig som vanligt lite på mattan och slutade med åttonde bästa tid nästan två sekunder efter Sordo. Något som egentligen inte har någon som helst betydelse, det är istället hur det ser vid målet på SS19 ”SASSARI – ARGENTIERA 2” vid söndag lunch det gäller.
– I Portugal hade vi en jättebra känsla i Fiestan och den hoppas vi sitter kvar, menar Ogier som går ut som första bil.
Att han leder VM är så klart bra men tillägger Ogier.
– Vi närmar oss ”the mid-point” av säsongen och det är först nu den startar på allvar och som säsongen börjar ”heat up”!
Att gå ut först på de lösa och extremt dammiga sträckorna är som bekant inget som Ogier gillar och så inte heller den här gången.
– Vi ska städa vägen första dagen men med våra tidigare fina resultat här har lärt mig att njuta av de utmanande sträckorna, det är inte precis den lättaste tävlingen i serien…
Tia efter bromsproblem slutade Mads Østberg men hade ändå tre snabba WRC-förare efter sig, Craig Breen, Elfyn Evans och Ott Tänak.
Ännu sämre gick det för Østbergs teamkompis i Onebet Jipocar, Martin Prokop som åkte av med ”Fiona” och landade på en stor sten. Oklart hur svårt Fiona skadades.
*
I WRC2 där det nordiska intresset helt fokuserat på Ole Christian Veiby, Skoda och Even Management. Men det var Skoda Motorsports egen asfaltexpert Jan Kopecky som var vassast på ”SD”. Näst mest ville M-Sports Eric Camilli, 0,8 sekunder efter medan Veiby körde in som trea, exakt en sekund långsammare.
*
Dags för tipset.
1.Thierry Neuville Hyundai
2.Kris Meeke Citroën
3.Sebastien Ogier Ford
4.Andreas Mikkelsen Citroën
5.Jari-Matti Latvala Toyota
Vet att Mads Østbergs kartläsare Ola Fløene brukar följa upp hur jag tippar paret och den här gången gissar jag på att ni hamnar precis utanför top-fem, sexa alltså. Ingen är gladare än jag om jag har fel…
Tips i WRC2 (nöjer mig med pallen).
1. Ole Christian Veiby Skoda
2. Jan Kopecky Skoda
3. Pierre Loubet Citroën
*
På Sardinien är det även dags för andra deltävlingen i Junior-VM i Rally, JWRC och då finns värmlänningen Dennis Rådström med kartläsaren Johan Johansson på plats. Efter premiären på Korsika leder Dennis J-WRC:s ”Rookie cup” och ligger femma i J-WRC.
– Det är en pojkdröm som går i uppfyllelse, att få köra Rally-VM och vara på plats på Sardinien. Det är riktigt häftigt, menar Dennis.
Från ovan asfalt på Korsika som ändå gav en femte plats till mer hemtam grus borde förutsättningarna vara bättre för svenskparet. Men att det är stor skillnad på en svensk specialsträcka och en på Sardinien har Dennis och Johan redan upptäckt.
– Vägarna är varierande med både snabba och krokiga partier och det går knappt att föreställa sig hur dåliga vägarna är här,.
– Ligger stora stenar mitt i vägen så å det gäller att köra smart för att ta sig i mål…
Dennis håller en låg profil men ska försöka försvara ledningen i ”Nykomlings-cupen”
– Vi känner oss laddade inför tävlingen, och det är skönt att vara tillbaka på grus igen.Våra noter är bra och vi är bra förberedda!
*
Till nästa deltävling i WRC Rally Poland i slutet av juni får WRC ett nytt tillskot då talangfulle finnen och tvåan i WRC2 Teemu Sunninen fått klartecken att köra en Ford Fiesta WRC 2017 från M-Sport.
*
En minst sagt intensiv motorhelg närmar sig med både WRC, World/Euro RX i Hell och så på det nationella planet Rally-SM med Rally Bilmetro. För att stöka till det ytterligare i mitt huvud är det på söndag även RS-DM/Asfaltcup i Eslöv med Bilmånsson Rallypsrint som lockat 65 asfaltåkare mer om detta i morgon.
Två som får det jäktigt i helgen är SMK Hörbys Tom Kristensson, den här gången med Filip Wernefur i sin ”tränings Adam” och Joachim Grahn/Rickard Nilsson. Först på lördag körs Anderup El Rally, deltävling två i danska minirally-mästerskapet och sedan direkt till Eslöv på söndagen.
Grahn har fått blodad asfalttand och jagar nu ny seger med R5-Fiestan och bland dom som vill förhindra detta finns Toms Adam Cup-kompis Jacob Madsen/Line Lykke Jensen. Blir lite förvånad över att Jacob är så pass återställd efter den svåra kraschen i DM1 att han redan är tävlingsklar, men så klart bara kul att allt gått så mycket snabbare än förväntat. Inte nog med att det är comeback, Jacob växlar dessutom upp och är anmäld med en R5-Fiesta.
*
På hemmaplan i Hell har naturligtvis Petter Solberg i PSRX Volkswagen World RX Team Sweden extra hårt tryck på sig att upprepa segern från senast på Lydden Hill. Inte bara detta för Petter (eller Johan Kristoffersson) har någonsin vunnit på ”hjemmebane” eller som det korrekt heter World RX of Norway.
– Det är sant, säger Petter.
– Varken Johan eller jag har lyckats särskilt bra i Norge eller i Sverige, så de två kommande tävlingarna är mycket viktiga för oss, att tävla på hemmaplan är speciellt.
Nu hoppas Petter och Johan att man hittat nyckeln till ”Norsk seger”.
– Jag ska inte berätta för någon vad vi funnit, säger han, men jag kan medge att jag alltid fått kämpa för att få mina tidigare bilar att fungera på den här banan. Så ska det inte behöva bli den här gången, lovar Petter som inte vill avslöja vad det handlar om mer än.
– Johan och jag bör kunna känna oss litet säkrare än vanligt i de långsammare kurvorna.
*
Mycket motor uppmärksammades när Höörs Kommun firade Nationaldagen. Den fina utmärkelsen ”Sport 60´s Vandringspris” gick till Kristianstad KK:s Benjamin Thörnqvist. VM-trea i Karting, SM-guld, Årets Stjärnskott, Bilsport Award och stipendie ur Ronnie Petersons minnesfond var något av vad Benjamin uträttat under 2016.
Med bara några dagar kvar till Midnattssolsrallyt har Peter Strid fullt upp att få till sin fräna Opel Manta 400 för MSR-premiär. Den 6 juni fick han dock göra ett break och ihop med storebror Torbjörn ta emot”Miljöpriset 2017” till Maglasäte Gård med motiveringen: För långsiktig gårdsutveckling med hållbarhet och innovation i fokus. Företaget ägnar sig åt god djurhållning med högklassig fläskköttsproduktion, att sätta näringsämnen i kretslopp samt lokal biogasproduktion” .
Motorbloggen gratulerar.
*
Häromdagen satt jag och kollade på Belgiska Mästerskapet på tv-kanalen Motors och där jag återigen förvånas över den stora skillnaden vad gäller bilar mot vad som körs i Rally-SM. Om jag säger att belgarna kör mer moderna bilar i sitt mästerskap så överdriver jag inte.
En annan sak som jag reagerade på var att det belgiska mästerskapet hade en svensk huvudsponsor ”Blåkläder”. Nu har jag inga som helst aningar om hur detta har gått till men det är bara att gratulera både BM och Blåkläder till ”dealen”, BM får betalt och Blåkläder syns i belgisk media. Men visst är det synd att man inte väljer Rally-SM där istället Tools nu så förtjänstfullt står som ensam huvudsponsor…
I morgon återkommer jag med SM-tipset.