Sordo kör Safarirallyt för Hyundai, Ingram laddar om i ERC, slåss Brynildsens hopprekord, grattis till 70+Roland, inge PG på Hovdala, 3 juni populär rallydag, Mille bröt men ändå lite nöjd och uppsop från SSR!

Då har Hyundai Motorsport övertalat Dani Sordo att lägga till Safarirallyt 21-25 juni till sitt WRC-program. Skälet är så klart Breens död och ännu har inte Cyril Abiteboul lyckats hitta rätt person för att köra tredje bilen i teamet. Flera namn nämns som aktuella, men om målsättningen att satsa ungt håller faller till exempel Kris Meeke bort. Istället poppar Emil Lindholm upp som precis tagit examen på Handelshögskolan hemma i Finland. Även landsmannen Teemu Suninen just nu i WRC2 för Hyundai nämns och så även till min belåtenhet, Oliver Solberg.

Foto: Hyundai Motorsport

Fast allra mest talar det ändå för 33-årige f.d Hyundai-föraren Andreas Mikkelsen som blev blåst på styrningen i elfte timmen när man istället anställde Breen. Många menar att teamet är skyldiga norrmannen en plats efter att så sent puttat ut honom till förmån för Breen. Mikkelsen ligger lågt men konstaterar ändå hos DirtFish.

Vill inte säga att dom är skyldiga mig något, men visst jag var garanterad något i fjol!

Mikkelsen menar att det med ny ledning i teamet efter Andrea Adamo att man såg på saken med nya ögon, svårare var det inte. Att han gärna kommer tillbaka döljer han inte. 

Skulle jag få chansen skulle jag så klart älska det…

Ingen hemlighet att Mikkelsen och den förra ledningen inte drog helt jämnt, vilket han nu menar är historia. Att köra Skoda för Toksport i WRC2 är chansen att bevisa att han fortfarande är en vinnare. Oavsett vem som nu får deltidsratten i tredje bilen, så är det först i WRC Rally Estonia som detta blir möjligt.

*

2019 körde britten Chris Ingram hem ERC med en Skoda från Toksport men därefter har karriären varit upp och ner. En bidragande orsak är Ingrams psykiska sjukdom som han varit öppen att berätta om, vilket gjorde att 2020 blev i stort sett tävlingsfri. 20121 och -22 tog rallykörandet ny fart genom en egen ”crowfounding-kampanj” under namnet Rally Warrior. Planen var att vinna WRC2 i år och det började hyggligt med en sjätte plats med Skoda och kartläsare Craig Drew i Rally Monte Carlo. Därefter blev det dock tvärstopp och 28-åringen har inte gjort fler starter sedan dess.

Foto: Rally Warriors

Idag har Ingram gått ut och förklarat vad som händer och som vanligt är det pengar som saknas. När han absolut ville köra med nyaste Skodan blev det för dyrt för Toksport som redan har sju bilar att hålla i gång. 

Nu tas ett omtag genom att börja marknadsföra ”Rally Warrior Experience” i Storbrittanien, Frankrike och Belgien där målet är comeback i WRC och allra helst med Rally1-bil. Omtaget inleds i ”Ypres Rally” berättar han.

Jag har bestämt mig för att delta i Ypres Rally med Wevers Sport i den mycket framgångsrika VW Polo GTI R5.

I samband med detta är det även utlottning med åkturer i Polon som vinster. Lyckas allt så väntar nya rallyn men då först i ERC.

Min plan är att sedan delta i ERC antingen Rally di Roma eller Tjeckiska Barum Rally Zlin innan jag återvänder till WRC mot slutet av säsongen för helt nya Rally Centraleuropa.

Om nu allt klickar så är det full attack på WRC2 2024  med Skoda Motorsport i ryggen.

*

Till mig kommer mycket frågor kring kommande ERC Royal Rally of Sweden men där jag inte har så  mycket att tillföra för tillfället. Arrangören med Glenn Olsson i spetsen har många trådar att dra i för tillfället och släpper enbart nyheter när det verkligen är nyheter att släppa. Så mycket har jag ändå fått till mig, att Servicepark blir på parkeringen vid Färjestad.

Foto: Okänd

I dagarna var också de som ska  tv-sända rallyt på ”power stage” från Rally Sweden berömda ”Colins Crest” för att reka inför den 7-8 juli. Kollade på lite bilder från detta och inte klokt hur annorlunda allt ser ut nu när snön saknas. Finns nog en viss risk/chans att Eyvind Brynildsens rekord på 45 meter med Skodan 2016 slåss i sommar…

*

I går skrev jag att jag befann mig i lite ”rallybaksmälla” efter den intensiva helgen. På något annat sätt kan jag inte förklara hur jag kunde missa att min kartläsare sedan 1997, Roland Brorsson hade födelsedag igår.

Hur gammal Roland är ska ni inte hänga upp er på, men att det är 70+ vet nog alla. Nu är det inte så att han sitter i gungstolen och petar naveludd utan det är fortfarande nästan alltid full fart. Bland annat är Roland pigg på allt nytt och när han för en tid sedan fick höra om en maskin som gjorde rent tallrikar och bestick utan hjälp av diskborste, slog han till direkt. Vet inte om försdlesdagen firades genom att sitta framför underverket och lyssna till brummet där inne, men oavsett vilket så grattis gamle man!

*

Alltid trevligt när framgångar i Rally SM uppmärksammas utomlands och idag berättade M-Sport om PG Anderson/Anders Fredrikssons SSR-seger med Team SKÅABs Ford Fiesta Rally2.

Blev lite förvånad över att inte se deras namn bland de anmälda till ”Hovdalasprinten” den 3 juni. Förvånad då man vann premiären i Laholm och när alla tävlingar räknas lämnar man mer eller mindre över guldstriden till Nybes Jonas Åkesson (2:a) och Stig Anderbvang (3:a). I avsaknad av PG bir det teamchefen själv Stefan Kristensson som kör Östra Grevies enda R5-FiestaHovdala.

Foto. Tommy Svensson

*

Den 3 juni är helt klart en populär ”rallydag” med totalt fem tävlingar inklusive Grus SM ”söder om Dalälven”. Störst sett till antalet anmälda är tävlingen med troligen landets längsta och krångligaste namn, ”Sörmlands Gräv & Transport Gästabudstrofén” i Nyköping. Som deltävling i Svenska Rallycupen, DM för Stockholm-Södermanland-Västmanland och 1300 Rallycup har man många ben att stå på, vilket gett strax över 130 anmälda.

Foto: Henrik Åkeson

Som god tvåa men ändå med förvånade lite anmälda i jämförelse med tidigare BRC-tävlingar, är ”Gruvrundan” i Åtvidaberg. Senast i Ryd fanns där runt 140 anmälda och till deltävling fyra är strax över hälften anmälda. Då ingår precis som i Ryd, RM för Historiska, Klassiska Rallycupen och DM för länet. ”Hovdalasprinten” har som tidigare skrivits 84 anmälda medan Borås och ”Himlasprinten” strax över hälften jämfört med de som vill åka SM i Hässleholm. Allra minst och ganska förståeligt, är ”Sommarsprinten”Gotland med 19 anmälda. Totalt är det ändå strax över 300 rallyåkare som är igång i de fem tävlingarna, vilket ändå måste ses som en positiv siffra.

*

Av de tre svenska ekipagen i  klassen ERC Junior i ”Orlen Rally Poland” var det enbart Victor Hansen/Victor Johansson, SMK Hörby som inte bara kom mål utan även skrällde med sin bästa EM-placering (3:a) hittills. Tyngst var det för Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson som hittade ett lömskt och djupt hål på sträcka fem vilket innebar tung krasch. Bättre gick det för Katrineholms Mille Johansson/Johan Grönvall. Det började bra för paret med Ford Fiesta Rally4 från IK Sport med sträckseger.

Foto: Henrik Åkeson

Efter detta ”lugnade” sig Mille något och med några sträckor kvar att köra höll man femte platsen i klassen. Mille förklarar.

Målet var att åka på max attack och försöka klättra till en fjärdeplats, men vi tog i för mycket på sträcka tio och slog i en höbal ganska hårt. 

Med knölig vänstersida ändrades taktiken i Fiestan.

Vi sänkte tempot för att behålla femteplatsen och säkra viktiga poäng i mästerskapet. Men så blev det inte, utan en drivaxel gick sönder hundrameter efter starten på sträcka 13…

Bortsett från detta snöpliga slut var Mille nöjd och ser redan framemot Rally Liepaja om en månad.

Allt har fungerat bra under veckan jag och Johan kommer bra överens, och vi lär oss mycket hela tiden. Vår däckstrategi har nu gjort att vi har två däck mer än dom andra till nästa tävling i Lettland!

*

Som alla borde förstå är det omöjligt att skriva om allt och alla i en så stor tävling som South Swedish Rally, ändå får jag påstötningar om ”allt jag missat”. Till dessa ”påstötare” kan jag bara säga, det hjälper inte direkt att mer eller mindre kräva att jag visar dom uppmärksamhet. Därför är det heller ingen i den kategorin som nämns i dagens lilla uppsop.  Börjar med att jag missade ett skånskt ekipage som nådde mål och det var C-föraren från Arlöv, Linus Larsson med Trelleborgs Olivia Kristensson till höger. I BMWn nåddes en stark sjunde plats i ”Standard”. Bra kämpat. Helt i skuggan av suveräne Robert Andersson från Eskilstuna var det faktiskt en norrman som var närmast deras guldstrajpade Mitsubishi. I ren körtid var 20-årige Peter Saeves Waskaas/Thea Turvoll Lien lite över två minuter efter Robert, men fem minuters tidstillägg innebar att istället för att bli tvåa, blev Subaru-paret sexa. 

Foto. Tommy Svensson

Petter var också tillsammans  med Simon Rantanen närmast kameran som stannade och bistod Mikael Lindquist med eldsläckare på SS6  när hans bil fattade eld.

Foto. Tommy Svensson

Finska Bilsportförbundets tidigare ordförande Riku Bitter gjorde sin första start i SSR med Honda Civic Type-R. I ”Nationella 2WD” låg Bitter på en 35:e plats i klassen när det blev ”tekniskt” på SS6…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *