”2 X Victor” skrällde i Polen med första platsen på ERC-pallen, Rådström nöjd EM-debutant, Tidemand ”det skaver”, Paddon leder ERC, Tom besviken och funderar, fullt startfält i Grus SM medan Asfalt SM körs med fyra tävlingar…

Inte utan att känslan av ”rally-baksmälla” infunnit sig efter en superintensiv helg med kroppen på ”South Swedish Rally” medan hjärnan delades mellan detta och ”Orlen Rally Poland”. Vet inte riktigt var jag ska börja efter att försökt sovra lite bland alla intryck som jag själv fått till mig plus allt som förmedlas via sociala medier, pressreleaser och inte minst, genom telefonsamtal.  Känns ändå mest rätt att börja med Victor Hansen och Victor Johansson som mina ögon svarade för en heroisk insats med sin tredje plats i Polen och ERC Juniors.

Foto: Henrik Åkeson

Hit kom SMK Hörby/Ryd-duon efter en tung höstkrasch i Tjeckien som innebar bilbyte sent i våras och först på fredagskvällen kördes första tävlingsmetrarna med den nya Peugeot 208 Rally4. Med en sjätte plats 15 sekunder från snabbaste i klassen på första ”riktiga” sträckan så var jag helt övertygad om att planen för Polen var ”säkerhet, säkerhet och återigen säkerhet”. Noterade under dagen att ”2 X Victor” fortsatte med allt bättre tempo, ändå kändes det som att ingen säkerhet fick det tummas på i #39.

Foto: Henrik Åkeson

Var sedan på söndagen fullt upptagen med att få ihop Motorbloggen fram till strax efter lunch när jag återigen kollade på resultaten från Mikolajki. Höll på att trilla av stolen när jag såg att de båda klättrat upp till pallen dessutom med chans på en andra plats. Längst upp var norrmannen Ole Nore Jr/Rune Eilertsen lite i egen klass med en Renault Clio Rally4. Inför sista ”loopen” skilde bara 2,6 mellan Victor och tvåan från Belgien, Norbert Maior även han i Peugeot. Då hade skåningen avslutat med sträckseger på SS12 och till belgaren skilde bara 2,6 sekunder. Men bättre än så blev det inte utan när alla 16 sträckor var körda så var det med #39 Hansen/Johansson som trea, 24,4 efter Maior. Med tio sträcksegrar var det inget snack utan att Nore jr var en värdig vinnare och marginalen till tvåan blev nästan exakt minuten och till Victor 1:26,5. En glad och nöjd norrman vars karriär hittills påminner om Lisebergs berg och dalbana.

Jag är verkligen lycklig och så här skulle jag velat känna för flera år sedan, förklarade en glad Ola som vann tio sträckor.   

Vi vann och jag kände direkt att vi var starka att jag ”push” från första metern i lördags! 

Foto: henrik Åkeson

Lite mer fåordig var trean från Hörby men inom sig var  till hundra procent lyckokänslan lika stor som hos vinnaren.

Känslan i bilen har varit bra och stort tack till alla där ute som gör detta möjligt för oss, var Victors reaktion efter sitt livs resultat.

Foto: Henrik Åkeson

Tredjeplatsen gav 21 poäng inför nästa stopp, ”Rally Liepaja” i Lettland 17-18 juni. Nore leder så klart på 30 poäng medan Maior har 24 som tvåa.

*

I ERC-klassen blev det för mig lite avslaget när Tom Kristensson/Andreas Johansson (mer om detta längre ner) försvann redan på SS3 vilket må vara mig förlåtet.Skånskt blod är tjockare än värmländskt så jag hoppas att Pontus Tidemand dock med skånsk kartläsare Julia Thulin och Dennis Rådström/Johan Johansson har överseende med min rödgula patriotism?

Foto: FIA/ERC

Bäst av duon som båda kamperade ihop under GN Motorsport/MRF:s rödvita tält blev Rådström som nu gjorde sin första EM-start med Ford Fiesta Rally2. 28 bilar startade i klassen och i detta getingbo med ny bil och på helt ny mark bli 12:a menar jag är med beröm godkänt.

– Vi har inte gjort ett misstag på hela helgen, och har en utvecklingskurva som pekat uppåt hela rallyt. Vi måste försöka inse att det är vår fjärde tävling i fyrhjulsdriven bil totalt, och vi behöver mer erfarenhet för att hänga med. Vi är just nu hack i häl med mittfältet, nu åker vi till Lettland  med nya friska idéer, summerar Dennis och kartläsande Johan lägger till.

– Jag har en väldigt god känsla efter helgen där vi jobbat stenhårt tillsammans och framförallt haft väldigt roligt. Det känns otroligt bra att få vara tillbaka på internationell nivå tillsammans med Dennis och jag är mycket stolt över vad vi presterar trots ett längre uppehåll!

Inte mer än en dryg månad sedan Dennis ”gifte sig” med GNM från Åhuskärr, ett giftermål som fick beröm och så även Johan i högerstolen.

– GN Motorsport har levererat en grym bil och mycket passion. Johan har som alltid varit fantastisk. Stort tack till hela teamet och mina partners. Nu laddar vi vidare!

*

Mindre glad var Tidemand som hoppades studsa tillbaka från 13.e platsen i Portugal. Så blev det inte utan det blev ännu en 13:e plats att lägga till den första.

 – Jag vet att vi kan bättre, menar Pontus.

Foto: FIA/ERC

Den tuffa lördagen gjorde att han och Julia inte hittade den fart man önskade.

Det var svårt att hitta rätt och förmiddagen blev motig för oss. För mig var det första gången på de här sträckorna så det blev nästan som att köra en tredje recce, medans de flesta av konkurrenterna har tävlat här förut, förklarar han.

Foto: Henrik Åkeson

Andra loopen blev bättre men inte så att det påverkade resultatet och sista dagen var det vänd startordning. Då gick Fiestaan ut som fjärde bil i lösgruset.

Det var väldigt halt och vi fick göra en hel del städning, inte lätt, men i vår position handlade det inte om att jaga placering utan att göra det bästa av körningen. 

Efteråt gick det inte att ta miste på besvikelsen i #15.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska känna om jag ska vara ärlig, jag är såklart väldigt tacksam för att vara här och att få köra, all körning är ju jättebra och det är erfarenhet för teamet, för mig och för Julia. Men jag vet att vi kan bättre än så här och vi vill mer än så här. Det skaver!

Han och Julia avslutar med hoppingivande 

Vi blickar framåt och inte bakåt!

*

Överraskande segrare blev lettländaren Martins Sesks som kommer till sin ”hemmatävling” som delad tvåa i EM-tabellen. En placering Tom Kristenssons teamkompis hos Opel Motorsport för fem år sedan delar med fransmannen Yoann Bonato. Någon som han kommer att passera då vinnaren på Kanarieöarna inte har några planer på full säsong. 

Leder gör ”The Kiwi”, Hyundai-föraren Hayden Paddon genom placeringarna 1-2-2 och ingen blir förvånad om Europamästaren 2023 kommer från Nya Zeeland

Mads Østberg/Patrik Barth gjorde återigen en stark körning i ERC med taggar RT:s andra Citroën, och var futtiga åtta sekunder från att sno tredjeplatsen  från hemmaidolen Mikap Marczyk. De 19 poängen i  helgen innebär fjärde plats i EM och fyra upp till delade tvåorna Sesks/Bonatto.

*

Nu har Tom Kristensson återvänt hem till Hörby efter superbesvikelsen i Mikoljaki och förklarar närmare vad som hände i början av lördagen i Orlen Rally Poland. 

Efter 2-3 km på den nästan 19 km långa sträcka två fick vi punktering, stannade och bytte hjul. Vi gjorde det snabbt  på ca en och halv minut, men vi visste att vår teamkamrat Mads Østberg skulle komma bakifrån inom 30 sekunder, berättar Tom.

Vi avvaktade i vägkanten och lät Mads  passera för att han inte skulle behöva ligga i vårt damm, vi hade ju redan förlorat så mycket tid…

Foto: Zoom Motorsport

En stund senare gick även växelföraren sönder i Citroën #4 med femmans växel ilagd. Efter lite lirkande lyckades Tom få in trean som sedan fick ligga i till mål på sträckan. På den efterföljande transporten lyckades man göra en provisorisk lagning men på sträcka, efter fanns en sten som inte såg så farlig ut på reken. 

Vi träffade den så olyckligt att en länkarm gick sönder, och då var det bara att parkera. Eftersom vi redan förlorat mycket tid och skulle få maxtid på dagens resterande sträckor, tog vi och teamet ett gemensamt beslut att inte göra en omstart på söndagen. 

Nu försöker Tom landa i besvikelsen vilket sjävklart inte är enkelt. 

Kan väl säga att humöret inte är på topp just idag efter allt jobb och förberedelser. Att inte leverera till alla som stöder mig på olika sätt är tungt, men glöden för att köra rally finns kvar! 

Foto: Tommy Svensson

Hur resten av rallyåret nu blir återstår att se. Att det inneburit mycket jobb att få ihop budget till de tre körda tävlingarna har Tom förklarat flera gånger. 

Jag har under våren insett att de inte går att få ihop en budget för hela serien på grund av det tuffa ekonomiska läget och en svag krona. Därför hade vi redan tidigare tagit beslutet att inte köra nästa tävling i Lettland, Rally Liepaja.

Även om det är deppigt idag kastas ingen handske in lovar Tom även om inget är klart för resten av året. 

Vi får sätta oss ner och ta en funderare på hur vi skall gå vidare, men någon form av fortsättning skall det bli!

*

I går kväll kom där ett samtal från ”Mr Hässleholm” eller CG Wilke och så klart var det en glad tävlingsledare för deltävling två i Grus SM ”Hovdalasprinten” som hördes i andra änden.

Vad ska man säga, ett ett helt fantastiskt startfält!

Totalt 84 anmälda varav runt 70 SM/RM-förare innebar dock ett lite problem då maxantalet var satt till 70 bilar. Anledningen till detta var serviceplatsens begränsningar.

 

Nu när klockan är slagen och anmälningstiden har gått ut , då kan vi inte säga nej till inbjudningsklassen, de måste så klart också få köra, menade Wilke.

Nu får serviceplatsen vid Hovdala Slott disponeras om och hemmaförarna får flytta till annan yta än tänkt och någon gallring blir det inte tal om. Även tidsschemat kommer att behöva justeras menar Wilke. 

Det håller inte ,men vad gör det denna dagen till detta. Sträcka två skulle starta 13.30 men nu blir det 13.40 istället, ”so what”! 

Före anmälningstidens utgång gissade Wilke på 60 bilar vilket skulle var tio mer än vad som körde premiären i Laholm.

Angenäma bekymmer den 3 juni med så många storförare som kommer, Hovdalasträckan är speciell och det är den faktiskt.

Någon efteranmälan kommer inte att vara möjlig med så många anmälda. Bland de som kommer till Hovdala är alla Team NYBEs tre SM-åkare medan nya GK Door Teams färger försvaras av Lars Stugemo. Spännande är också att ERC-aktuella GN Motorsport anmält två bilardock utan att ange förare/kartläsare. Vilka de ”lyckliga” blir lär avslöjas inom kort.

Foto: Tommy Svensson

Även i 2WD är det namnkunnigt folk med premiärvinnaren Mattias Adielsson i spetsen som får en svettig utmanare i form av hemmahoppet Johan Green. Väldigt få som är snabbare än ”Kalle” på sträckan intill Finjasjön. Nu har Hovdalsprinten haft en del draghjälp av att delvis samma sträcka ingår i ”Snapphanerallyt” som är deltävling fyra i Rally-SM. Att få känna på klassikern i skarpt läge är så klart lockande… 

*

I Asfalt SM är problemen nästan de rakt motsatta med dåligt intresse vilket innebar att deltävling tre i regi av Gullabo RC ställde in nästan så fort anmälan stängde. Då fanns alldeles för få namn som ville köra och då menade klubben att det enda logiska var att ställa in för att inte riskera en ännu större ekonomisk förlust. Dock verkar inte beslutet ha förankrats hos SM-promotorn ”SRM” som nu verkar mena att det fanns chans att köra ändå. 

Foto: Tommy Svensson

Vi fick tyvärr inte chansen att hjälpa till, säger SRM:s vd Patrik Persson och fortsätter. 

Beslut har tagits att inte ersätta inställda tävlingen, eller flytta fram den till ett senare datum. Mästerskapet kommer därför att innehålla fyra deltävlingar under 2023. 

Exakt vad SRM skulle kunna ha gjort för att rädda den kapsejsade tävlingen den 27 maj i det knappast asfaltheta sydöstra hörnet av Småland, framgår inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *