Sordo kör R5 Hyundai, Polo-rull, Stugemo laddar om i ”SM”, Opel med ny Corsa R2 för 2021, Wilke dammar av och Tom hyllades på hemmaplan.
Blir mer och mer konfunderad över hur Hyundai tänker vad gäller sin R5 i20, känns nästan som att man inte är beredd att ge bilen en fair chans att visa vad den verkligen går för. Att inte Jari Huttunen var rätt man att utveckla bilen är nog ganska säkert och hans sejour i Alzenau blev också bara ett år. Inte heller de få gånger som Thierry Neuville och Dani Sordo suttit i R5-versionen av deras normala tjänstebil har inte heller detta blivit någon större succé. Neuville lyckades till och med rulla i hemmatävlingen Ypres Rallye om jag inte minns fel. På något vis hade det känts ganska naturligt att istället för att låta Dani Sordo och Andreas Mikkelsen vila sig i form när man inte får lov att köra i WRC, att istället låta dom köra i WRC2 Pro med R5.an. I sammanhanget måste merkostnaden för att även köra med R5-bilen i samma tävlingar som man ändå har tre bilar i gång i WRC, de kostnaderna måste vara försumbara. Värdet av att hålla igång sina trots allt ganska välbetalda besättningar måste väga tyngre kan jag tycka.
Nu gör i alla fall Dani Sordo ett inhopp i R5:an i portugisiska mästerskapet och Rally Serras de Fafe. Här har spanjoren sällskap av Hyundai Portugals två förare Armondo Araujo och toppföraren i ERC, Bruno Magalhaes. En tuff tävling väntar där inte mindre än 28 R5-bilar är anmälda. En som utmärkte sig redan på shake down var Pedro Meireles som blev först med att köra Volkswagen Polo R5 i hemlandet. Han blev även först att lägga en Polo på taket. Finns många sätt att skriva in sig i historieböckerna, vissa bra andra mindre lyckade. Bättre lyckades Sordo som satte bästa tid på shake down och därför får välja startposition.
*
Lars Stugemo och Kalle Lexe hade som bekant en jobbig helg i Rally Sweden (bilden tagen före start ska tilläggas då leendena var bredare) med sin Printsport Polo R5. Kämpaglöden i hytten gjorde dock att man aldrig gav upp utan tragglade sig i mål. Nu laddar Stugemo om och är anmäld till finans mästerskapstävlingen SM Itäralli den 1-2 mars som en av drygt 120 anmälda. Den här gången får Lexe maka på sig till förmån för Miriam Walfridsson som intar högerstolen i den vinröda Polon. I samma klass kör även Stugemos finska skyddsling Rally Sweden-tvåan Emil Lindholm, även han med en Polo.
Mest ljus på sig lär ändå japanen Takamoto Katsuta få då han och co-driver Daniel Barrit gör WRC-premiär med samma Yaris WRC som Marcus Grönholm verkligen hårdtestade i Värmland…
*
När Peugeot tog över kontrollen av Opel (en sorgens dag om ni frågar mig) spekulerades det i att detta innebar en snar död för Opels rallyverkamhet genom Opel Motorsport. När så Opel hoppade av sin fleråriga succé ADAC Opel Rallye Cup började gravgrävarna plocka fram spadarna och göra sig klara. Men så klev ADAC in och tog över cupen i egen regi men med fortsatt stöd från Rüsselsheim och fortsätter med samma koncept även 2019 där då svensken Sebastian Johansson är en som ska köra.
Opel Adam R2 har betecknats som en av de allra bästa R2-bilarna, i samma klass som Peugeot men bättre än den gamla versionen av Ford Flesta R2. När nu den nya Fiestan presenterats är det väl frågan om inte Ford passerat de andra två. Dessutom har Opel lagt ner tillverkningen av modellen Adam vilket var ett skäl till att man inte längre ville vara med och köra med bilen i cupen. Hos Holzer som är intimt förknippad med Opel Motorsport står också sedan länge en homologeringsklar R5-Corsa men enligt säkra källor kommer den aldrig längre än så. Men häromdagen släppte så Opel bomben, man lägger inte alls ner tävlingsverksamheten utan tvärt om speedar man upp och 2021 ska en helt ny Opel Corsa R2 stå färdig.
Bilen byggs på den nya ännu icke presenterade Corsan och siktet är fortsatt inställt på att vara en vinnare i ERC och nationella mästerskap. Se detta var väl glada nyheter och vad gäller gravgrävarna så är det bättre att ni begraver spadarna än Opel som rallybil…
*
Tuffar på med namn i anmälningslistorna till både RS-premiären BilMånsson Rally Sprint i Hörby den 14 april och så Hässleholms GP den 28 april. Båda ingår i Södras RS-DM och populära Asfaltcup. Inte förvånade alls att det som i folkmun fortfarande kallas ”Lillemats” lockat flest så här runt två månader före ”raceday”. I Hörby har man passerat ”10-gränsen” och i Hässleholm är det ”20-gränsen” man gått förbi. Jag noterade när inbjudan till Hässleholm kom ut att det för första gången i modern tid så fattades ordförande CG Wilkes namn i organisationskommittén. När väl anmälningar började trilla på kom också förklaringen, Wilke ska själv köra i såväl Hörby som på hemmaplan med dotter Marie i högerstolen på sin Ford Escort.
*
Ännu fler anmälda har Simrishamns MK fått till SSRC/DM-premiären den 6 april som är maximerad till 160 startande. Just nu är man uppe och nuddar på 200-strecket och då återstår fortfarande över en månad innan repet dras. Snackas mycket om nya anmälningsförfarandet där tiden för när anmälan inkommer sedan styr startpositionen. I mina ögon kan bara nya systemet enbart klassas som succé men vet att jag inte får medhåll av alla…
Många undrar också över hur arrangören ska gå till väga med gallring vilket absolut blir nödvändigt med redan runt 40 bilar för mycket. Men detta lär inte vålla några större problem, bara att läsa inbjudan där det står följande: Max antal startande rallybilar är 160 st.
Eventuell gallring sker först enligt, fullgjord anmälan ( anmälan och betalning genomförd ). Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring efter detta i samarbete med SSRC, Södras DM.
Förare som startat i mer än 4 tävlingar i SSRC 2018, har förtur vid eventuell gallring om man fullgjort sin anmälan. Eventuell gallring sker efter anmälningstidens utgång.”. Frågor på detta?
*
Till skillnad från här så arrangerar man i Danmark officiella träningar inför säsongen och den 30 mars är det ASK Hedeland som har ”rallytestdag” utanför Roskilde. Centrum för testdagen är Roskilde Dyrskueplads där alla är välkomna. En sträcka på 3,5 kilometer är avlyst och den får man köra så många gånger ma har lust och ork. Sista anmälning är den 23 mars och frågor kan ställas till Lene Jørgensen loejtegaard@mail.tele.dk
*
I går var det tårtkalas hos SMK Hörby när klubben med hjälp av ett fyrtiotal medlemmar hyllade Tom Kristensson för hans och Henrik Appelskogs bragd i Rally Sweden. Även mentorn Christer ”Krabba” Håkansson till vänster hyllades för allt stöd han gett Tom genom åren. När tårtan var uppäten var det Toms tur att berätta om sitt livs tävling (så här långt ska väl tilläggas) och sedan följde lite incar-filmer från rallyt. Återigen kan jag konstatera att någon co-driver blir jag aldrig, fy f-n vad det går mellan snövallarna även om det ”bara” är en R2-bil som används. Kul att även ”Moderskeppet” M-Sport noterade den nästan helt omöjliga segern och ”Top dog” hos M-Sport, FIA Junior WRC Championship Manager, Maciej Woda konstaterar.
– Tom ska vara otroligt stolt över vad han åstadkom i sin första start i Junior-WRC och att sedan vinna på hemmaplan är något ”very special”!
*
I morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet och där tyngdpunkten ligger på ett besök hos GN Motorsport eller Joachim Grahn och Rickard Nilsson i Åhuskärr. Mer om besöket kommer i bloggen lördag.
Så klart finns även Motorlistan med och där de ”heta rubrikerna” är ”Tom Kristensson”, ”Rally Sweden” och så ”Simrishamns MK”. Motorstoppet är riktat mot SVT Sporten som återigen fått bevis på hur stor rallyintresset är i landet efter sändningarna från Rally Sweden. Ändå nämns aldrig resultat från Rally-SM i någon av deras vanliga sportsändningar, en förändring hade varit trevligt.
*
Trevlig helg.