Sordo klar för Hyundai 2020, Kalle väntar, EM i Karting till Kristianstad, Biasion inleder ”Legends San Marino” med en Opel, RU på turné och Tom på Radio Kristianstad.

En liten bit i det stora WRC-pusslet för 2020 föll i dag på plats när Hyundai och teamchef Andrea Adamo berättade att Dani Sordo blir en del av teamet även till nästa år. Den 36-åriges spanjoren som vann på Sardinien har tecknat kontrakt på ett år och då för sju av de 14 deltävlingarna i WRC. ”Solstrålen” Adamo förklarar sig vara mycket nöjd med att kunna behålla Sordo i sin line up.

Dani har visat att han fortfarande är en av de mest pålitliga och kapabla förarna vilket gör det logiskt att ha honom för sjunde året i vårt team. 

Lika nöjd var Sordo som de senaste åren valt att inte köra full säsong och som numera betraktar Hyundai Motorsport lite som sin familj. Men trots halvt program vill han ändå vara med och slåss om segrar framöver.

Har fortfarande stor ambition kvar och jag är mycket glad över möjligheten att få köra i WRC även 2020!

Då är frågan vem som tar den fjärde platsen i teamet? Min känsla är att Adamo inte tänker ha mer än Neuville som ”heltidsanställd” utan att låta resten av bilarna ha olika förare för varje tävling. Nu är Sordo klar och likaså Sebastian Loeb som inte heller han vill ha full säsong, så med lite fantasi kan man se dessa dela en bil till nästa år. Problemet blir då att de båda ofta är snabba i exakt samma typ av rallyn vilket troligen gör att de ofta kommer att tävla vid sidan av varandra, alltså inte optimalt. Det som Adamo  istället behöver är ”side kicks” till de här båda och där borde Andreas Mikkelsen som är mycket allround, vara självklar som en sådan. Innan rullningen i Wales var också Adamo nöjd med Craig Breens insatser i den för honom helt nya i20 WRC. Efteråt lät han dock inte lika nöjd men ändå tror jag att han kan få samma typ av program som de andra, med sex- sju tävlingar. En som trots sina nya kompisar i Cumbria (M-Sport) fortfarande kan vara aktuell för en ny runda för Hyundai är Hayden Paddon. Inte minst hans intima förhållande till den nyzeeländska Hyundai-importören plus alla fans ”down under” är något som Adamo inte helt kan negligera.  Med andra ord är där minst tre namn på avbytarbänken i Alzenau för 2020 som jag ser det, Mikkelsen, Breen och Paddon. Sedan vet man aldrig vad som kan hända med till exempel Kalle Rovanperä? Ett bantat WRC-program är kanske precis vad det 19-åriga underbarnet från Jyväskylä behöver innan han på allvar kan utmana Tänak & Co.

Samtidigt som jag spånar i ämnet kommer så information får nen av mina finska källor att Kalle mer eller mindre ska vara länkad till Toyota Gazoo Racing. Enligt samma källa hänger föga förvånande Jari-Matti Latvala löst till nästa år och inte heller Kris Meeke står på stabil mark. I ljuset av detta ska då Kalle kunna bli en förare för Mäkinens kommande line up. ”Herra Mäkinen” har tänkt sig komma med sin laguppställning innan Rally de Espana om drygt två veckor.

*        

Karting-VM.

Tjeck på den! Kristianstad Kartingklubb fortsätter att dominera den Nordiska kartingen och i går kom där beslut att framgången fortsätter i Åsums Fure. Den 9-12 juli 2020 är det dags för Europa Mästerskapet för både seniorer och juniorer i OK-klassen.  Bara att se Kristianstads namn som ett av fyra ställen i Europa där man gör halt för mästerskap är mer än lite lite ståpälsvarning. Övriga tre är Zuerra i Spanien, Sarno i Italien, Wackersdrof i Tyskland och så final i Åsum. Bara att än en gång lyfta på kepsen för gänget ute bland furorna, bra jobbat!

*

”Årets vigtigste løb” står framför den danska kvintetten Roland Poulsen/Ole Fredriksen, Kristian Poulsen/Niels-Jørgen Iversen, Ole Poulsen/Henning Friborg, Brian Madsen/Torstein Eriksen och Kim Madsen/Line Lykke Jensen. Det handlar alltså om den gigantisk rallyhappeningen ”Rally Legends San Marino” som startar i morgon med målgång på söndag. Familjen Poulsen kommer med sina Toyota Corolla WRC medan ”The Madsens” i vanlig ordning kör Peugeot,  Brian i en 206 WRC och Kim med den nyare 307 WRC. En enda svensk i startlistan och det är Mattias Ekström som med kartläsare Jonas Andersson kör med Audi S1.

Digert startfält med nästan 180 bilar, bland annat två av dagens WRC-stjärnor på plats i lilleputtlandet för att köra de 14 specialsträckorna i bergen. Andrea Adamo har gett Thierry Neuville fritt från tester inför Spanien och låter honom köra med en -17 WRC Hyundai. Spanien behöver som bekant inte Andreas Mikkelsen bekymra sig över då Loeb sitter i hans bil där, istället är det en R5-Hyundai för norrmannen i helgen.  Som sagt ett stort och namnkunnigt startfält och då inte bara vad gäller förare och kartläsare utan även massvis med exklusiva rallybilar, alltså riktiga ”Legends”. Följaktligen är det också en legend som anför fältet, 61-årige italienaren Miki Biasion. 17 WRC-segrar på 78 tävlingar säger allt om leende som avslutade karriären på VM-nivå i RAC-rallyt 1994. Som italienare är det så klart med Lancia han blev mest känd och med vilka han tog två VM-guld 1988 och -89 men avslutade sedan med att köra en av M-Sports Escorter. Dock började han som så många andra framgångsrika förare med att köra Opel först en vanlig Ascona B och sedan med en Ascona 400 1981. Följaktligen vill han därför avsluta på topp och kör i helgen med en Opel Kadett GT/E eller som man säger i Italien, ”puoi togliere il driver da Opel, ma non puoi mai togliere Opel dal driver” eller på svenska ”du kan ta föraren ur Opel, men du kan aldrig ta Opel ur föraren”…

*

Rallyutskottet fortsätter sin turné med ”Öppet rallyforum” runt landet och i år är det Värmland och Säffles tur att få besök av Janne Rydh och resten av utskottet.  

Hela Rallyutskottet kommer att finnas på plats och svarar på era frågor och synpunkter, förklaras det från RU.

Frågor till RU vill man gärna ha i förväg via mail till, rally@sbf.se 

Men det går självklart bra att ställa frågor på plats också!

Mötet är planerat till lördagen den 7 december  klockan 10.00 på Herrgårdsgymnasiet i Säffle. RU och Västra Bilsportförbundet hälsar välkommen och poängterar att det inte krävs någon förhandsanmälan. 

*

I helgen hade Rallyklassikerna årsmöte i samband med finalen, Nattkröken i Fagersta. Bland motionerna fanns en önskan att minska ner deltävlingarna till sju, två vinter och fem sommar och där samtliga räknas. Detta tyckte mötet var en bra idé och röstade ja till förslaget. Vidare gav mötet styrelsen i uppdrag att undersöka möjligheten, ”Att tävla med standarddäck i syfte att förbilliga tävlandet”. Ett klart positivt förslag, att inte enbart bilarna i Appendix K ska vara tidstypiska utan även däcken…

*

Medan asfaltåkarna visade stor otacksamhet mot Svedala MK som i efterhand kastade in en extra tävling, ”Sturup Sprinten” med bara 19 anmälda visade sig grusälskarna mer lojala mot Trelleborgs MK och ”Falsterbo Rallysprint”. Hit ville 58 ekipage komma vilket bara är fyra färre än 2018. Anders Anderholm i arrangörsledet verkar också nöjd och berättar liten om tävlingen den 19 oktober.

Startar klockan 10.00 på skjutfältet i Falsterbo, infart via Reuterswärds väg med parkering längs vägen och ingång längst ned.

Runt klockan 14 ska det vara prisutdelning om allt går som det ska och så kanske det viktigaste när man är på rally

– Vi har en kafeteria som öppnar 08.00 där man kan köpa program och delta i utlottning av priser skänkt av vår sponsorer, berättar Anderholm.

*

Idag fick Tom Kristensson ett riktigt erkännande för sin imponerande insats i J-WRC när P4 Radio Kristianstad uppmärksammade bedriften och bjöd in Tom för en pratstund vid lunchtid. Ett erkännande som heter duga då kanalen inte är välkänd för sin motorsportbevakning. Något som värdinnan och programledaren Helené Persson höll med om.

Både ridsport och motorsport är inget som vi bevakar jättebra, erkände hon.

– Men nu kan vi bättra oss!

Som stöd valde Helené att bjuda in mig till studion som någon sorts ”Hobby-Kruse” men ändå, Tom var så klart huvudperson. Tyvärr gick minuterna allt för fort men Heléne och hoppas jag, även lyssnarna fick ändå en god inblick i vilken enastående bedrift Tom och så klart även Henrik Appelskog utfört 2019.  På stående fot bjöds även Tom in att bli ” Veckans DJ” under hösten och detta blir väldigt spännande då hans musiksmak för mig är helt obekant. När jag föreslog att Lasse Stefanz skulle spelas fick jag bara en konstig blick och det kändes inte som att detta var ett första låtval. Dessutom fick jag reda på något som varit helt okänt för mig, när Tom förklarade att han var glad att slippa sjunga i direktsändning men tillade samtidigt.

Jag har spelat lite trummor när jag var yngre så taktkänsla finns!

Vilken kille, kan både köra bil och spela trumma men som tur är inte samtidigt…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *