Sordo i WRC-skafferiet, SSR utan SM körs sista helgen i maj, tips inför ESR och tokig kartis!
En liten, liten ljusning har framkommit för Dany Sordo och hans WRC-framtid hos Citroén. Spanjoren får lämna kylskåpet efter Rally Australien och flyttas över till skafferiet, i detta fallet Abu Dhabi-delen av Citroén. Sordo har fått klartecken för start i Rally France, där Sebastien Loeb tar över hans bil för att ”stötta” Hirvonen i A-laget precis som planerat. Bakom Sordo flåsar Robert Kubica än närmare en WRC-sits vilket Cittrabasen-Matton också bekräftar. Blir det finska och polska flaggan som kommer att vaja framför Citroén-verkstaden i Versailles nästa år?
*
I dag kom det definitiva beskedet att South Swedish Rally fortsätter även 2014 trots att SM-statusen brutalt och som jag ser det mycket olyckligt ryktes bort. Detta efter långt över trettio års SM-arrangerande och med ständigt toppbetyg av domarjuryn. Lasse Mattsson ordförande berättar.
– I år fick vi högsta betyg på tävlingens kvalité och genomförande av den domarjury som var utsedd av Svenska Bilsportsförbundet.
– Detta gör att vi är oerhört taggade och arbetar hårt redan nu för att få till en riktigt bra tävling 2014.
Att orsaken till att SM-statusen är bortplockad beror på meningsskiljaktigheter mellan SSR och SM-arrangören SIMAB är ingen hemlighet. Nu väljer Mattson och hans ”stab” att fortsätta på egen hand.
– Det är tråkigt, men samtidigt vet vi att både tävlande och publik ser fram emot tävlingen, vilken av många anses vara det roligaste och mest utmanande grusrallyt i Sverige.
Tävlingsdagarna för den 39:e upplagan är satta till den 29-31 maj. Måtte nästa års tävling bara bli en parantes och att det 2015 är ”som vanligt igen”…
*
När vi nu är inne på Rally-SM så rullar snart nästa sista deltävlingen East Sweden Rally (eller som tysken säger ”Oest Schwedische Rallye”) igång med ett par sträckor ikväll. SM-fältet är i stora drag ett karbonpapper mot Snapphanerallyt, Pontus Tidemand har tillkommit bland toppåkarna är det enda jag hittar som skiljer. Inbillar mig faktiskt att ”killgänget” Eddie Hörbing, Jerker Axelsson, Hasse Gustavsson och Mats Jonsson plus de övriga får finna sig att stå lite i skuggan av Ramona Karlsson. Inte bara för att hon är tjej utanför hennes fina och för många ”icke insatta” överraskande prestationer ute i rallyskogen med en andra plats som belöning så här långt. Ramona menar inför helgens uppgift.
– Det är tuff konkurrens!
– Per-Arne Ljung ligger tätt bakom och nosar, och likaså Ingemar Svensson och Hasse Gustafsson. Så det kommer bli riktigt tufft och spännande.
Att Ramona ska klättra ännu högre är nog inte så troligt, Hörbing har nästa trettio poängs försprång. Men skulle hon och Miriam klara ett SM-silver är ”Bragdguldet” nära i mina ögon.
Jag kör ett tips med en mix av både hjärta och hjärna.
Otrimmat 2WD.
1. Pontus Tidemand Ford
2. Mattias Adielsson Peugeot
3. Emil Bergkvist Ford
4. Mattias Olsson Ford
5. Robert Almén Honda.
Märkligt att ingen har ”hängt” mig för gårdagens felskrivning där jag beskyllde Mattias Olsson för att köra Skoda…
Otrimmat 4WD.
1. Robin Friberg Mitsubishi
2. Patrik Johansson Mitsubishi
3. Mikael Lindquist Mitsubishi
4. Niklas Karlsson Mitsubishi
5. Martin Berglund Mitsubishi
Känns säkert med att tippa Patrik ”bara” som tvåa, långt mellan Linköping och Hörby.
Trimmat 2WD.
1. Leif Peterson Toyota
2. Tobias Söderquist Toyota
3. Johan Holmberg Toyota
4. Mats Lundholm Mercedes
5. Rickie Borgström Volvo
Tyvärr Johan Carlsson du fick inte plats på listan. Stämmer mina kamraters teori om mitt ”tips” så vinner du?
Trimmat 4WD.
1. Eddie Hörbing Ford
2. Jerker Axelsson Subaru
3. Ingemar Svensson Ford
4. Ramona Karlsson Skoda
5. Mats Jonsson Ford
Samma sak här, Mats Jonsson kan enligt mina kamrater se framemot en fullträff i Linköping…
*
Ultratråkigt är än en gång RM för klassiker med bara nio anmälda. Årets experiment med samkörning ihop med Rally-SM lär bara bli ettårigt. Nio bilar…
*
Intensiv motorhelg med Rally-SM i Linköping, STCC på Tierps Arena, Rallycross med Götalandscupen på Svampabanan i Tomelilla, RS-DM /Asfaltcup i Dalby med Arlöv som arrangör och sist men inte minst 2-dagars Folkrace i Ripa med Kristianstads Folkraceklubb som ansvariga. Ett länge emotsett framträdande av Thord Johansson lär dra storpublik, hoppas att polisen är beredda på långa köer vid avtaget från Åhusvägen?
I går preparerades det vita fullblodet hemma i Tollarpsgaraget. Fullblod och fullblod, en 740 med 16-ventilers motor är kanske inte riktigt vad man tänker på när man snackar fullblod. Vid mitt besök bytte Todde ut originalratten mot en mockaklädd värstingvariant ( enligt min bedömning värd mer än bilen). Kan väl inte påstå att Todde kände sig riktigt bekväm när jag förevigade meckandet till bloggen!
*
Snackas ju mycket att killar bara kan göra en sak i taget medan tjejer kan hålla flera bollar i luften. En som verkligen gör skäl för generaliseringen är belgiskan Lara Vanneste som ska läsa noterna till irländaren Craig Breen i nästa ERC-tävling, Rally Poland. Hans ordinarie Paul Nagle gör samtidigt ett inhopp hos Andreas Mikkelsen borta i Australien. Det som är anmärkningsvärt är att detta blir Laras femte förare för året. Dessutom har alla velat ha noterna på respektive språk. Smart tjej den där Lara kan jag tycka!
*
Nu har DASU danskarnas SBF publicerat kalendern för Danska Mästerskapet 2014. Detta trots att bara tre av de sex tävlingarna ännu har arrangör, den andra hälften är tom. Jättebra system tycker jag, DASU bestämmer tävlingsdagar, arrangören söker tävling på dessa dagar. Ett system som jag efterlyst länge även här vilket enkelt undvikit tävlingskrockar. Än mer uppseendeväckande är att DASU kräver att den 6 september är tävlingsfri då man arrangerar ett landsomfattande rallymöte. Bra tänk på andra sidan Öresund!
*
Vill ha, vill ha, vill absolut ha! Vem kan motstå en gul Opel Rally Kadett av 1970 års modell dessutom Grupp 2-trimmad med 170 hästkrafter, inte jag i alla fall. Springer bara hästarna in rätt i morgondagens V75 letar jag upp riktnumret till Hedemora direkt och ber att få bli framkopplad till Nisse Flygare som är säljare av skönheten!
*
Ingen större hemlighet att motorsport hyser en del personer där ”kopplingsschemat” inte följts hela vägen. Till den kategorin räknas helt klart argentinarna Sebastian Llamosa och kartisen Mauricio Sainz. När gasreglaget pajade i hemmatävlingen beordrades kartisen ut att sköta gasen (hoppas det var en order och att han inte frivilligt åtog sig uppdraget?). På filmsnutten ser man hur bilen framförs med icke föraktlig hastighet med Sainz sittande i motorrummet med huven som keps. Vansinnigt om jag får säga min mening…
*
Trevlig helg.