Sordo hemmaleder WRC i Spanien, Tidemand i topp, Mats A. klasstia, Magda går för guld, Kim VOC-favorit, STCC pudlar och grusskor på Silver-VOC:en.
Inte konstigt att Dani Sordo kände sig nöjd när han kom till etappuppehållet i Salou efter att ha kört de sju första av WRC Rally de Espanas i dag nästan vidrigt leriga och hala grussträckor. Spanjoren leder och tror dessutom att detta är första gången som en hemmaförare leder här i Katalonien?
Han rykte förbi Sebastien Ogier på sträcka fem och har sedan utökat ledningen till 17 sekunder. Ogier klagar på allt vatten i spåren som gör att han inte riktigt kan hålla den ”pace” han önskar och ser framemot resten av sträckorna som nu övergår till asfalt.
Trea är Andreas Mikkelsen, 1,1 sekund efter Ogier, med fyran och något skrynkligare Hyundai som körs av Thierry Neuville med ett ”moment” som han dock klarade sig något så när helskinnad ifrån. Samma sak med Kris Meeke som gjorde en ”C-förar rullning” i ett vägbyte direkt i morse, men tappade bara några sekunder och är nu sjua. Placeringen framför har Mads Østberg som plågas av diffproblem och Fiestan.
Försvunnit har Jari-Matti Latvala vars fjärding sjönk ihop och det blev bogsering tillbaka till Salou för reperation och omstart i morgon.
*
I WRC 2 är det blågult i topp genom Pontus Tidemand/Jonas Andersson som passerade ledande Skoda-kompisen Jan Kopecky på dagens sista sträcka. Här var Pontus 8.3 före och då hjälpte det till att tjecken stukade till bakhjulet i allra sista kurvan.
Trea är nästa Skoda med Julien Maurin bakom ratten men nu snackar vi långt över minuten efter. Norrmannen Marius Aasen har inte suttit i en rallybil sedan Finland men tycker han börjar komma in i Fiesta-körningen igen och ligger fin femma.
Brutit har hemmahoppet Suarez med ”ombyggd” R5-Peugeot direkt på första grussträckan. Samma sak med både Teemu Sunninen och Ole Christian Veiby som nu förbereder sig för morgondagens asfalt.
*
Tyvärr har jag inte fått någon kontakt med AM Eltekniks WRC-team med Mats Andersson och Jörgen Jönsson i Opel Adam R2. För bara någon minut sedan gick Eslöv/Hörby-kombon i mål på svintuffa grus/asfalt ”SS7 TERRA ALTA 2”. Runt 30 minuters körning på sträckan ger paret en fin 35:e plats totalt och tia i klassen RC4 med sina 24 startande. Imponerande är att man är före många av de WRC-rutinerade i Drive DMACK Trophy med sin Fiestor. Tyngre går det för Giamapoli och Jeannete Kvick som hyllar OS-uppmaningen, ” huvudsaken är inte att segra utan att kämpa väl”. Tjejduon ligger bland de allra sista i rallyt efter sex sträckor.
*
Rallycrosshelgen blir också väldigt spännande där det kan avgöras om 2016-års världsmästare heter Mattias Ekström eller om det blir en öppen affär in i kaklet i Argentina sista helgen i november. Volkswagen RX Swedens Johan Kristoffersson och Petter Solberg är de som trots allt har bäst utgångsläge att peta ner Ekström från ledningen och låta oss alla vänta i spänning i en och en halv månad fram till finalen. 27 poäng skiljer till Johan Kristoffersson och nu ger värmlänningen järnet i jakten på sina drömmars mål.
– Jag sa det redan innan säsongen och säger det igen: jag vill åka till finalen i Argentina med en teoretisk möjlighet att bli världsmästare.
Pappa Tommy, general manager i Volkswagen RX Sweden har samma inställning inför VM-spurten.
– Vi är superfokuserade på att avsluta på bästa sätt. Vad andra hittar på kan vi inte påverka och koncentrerar oss därför på vårt eget. Vårt mål är att vinna de två sista deltävlingarna och fightas ända in på mållinjen i Argentina.
Helgens bana Estering utanför Buxtehude är känd för sin första kurva som brukar skörda offer.
– Inbromsningen sker på grus och kurvan är väldigt tvär. Där gäller det att hålla tungan rätt i mun. Man måste ha en hel del tur om man ska ta sig igenom utan bekymmer i fyra kvalomgångar, semifinal och final, säger Johan.
En fjärde plats i fjor vill Johan gärna förbättra och så vill även Ekström som då inte ens kom till semifinal.
– Gissa om jag kommer att påminna honom om det, säger Johan och skrattar.
Temakompisen Anton Marklund är borta från allt vad toppstrid heter och fokuserar på att förbättra poängen i teammästerskapet och säkra tredjeplatsen.
Ett spännande Polo-inhopp hos Volkswagen RX Sweden gör amerikanen Tanner Foust som i helgen som gick tog silver i Global Rallycross bakom Scott Speed.
*
Ekström &Co får ursäkta, för oss här nere i södern känns World RX den här gången lite som ”supportklass” till Euro RX och Touringcar-klassen där. Allt handlar då om Magda Andersson och hennes möjlighet att bli historisk som första kvinnliga Europamästare i rallycross. Att där är drag kring SMK Hörby-tjejen är klart och i servicetältet trängdes media, bland annat RX-profilen Andrew Coley från IMG för att få ett snack med 18-åringen. Frågan är om hon klarar av att hålla ”gutterna” i så pass schack att hon kan hålla Fredrik Magnussen fortsatt bakom sig och dessutom passera ledaren Ben Philip Gundersen, det kan gå!
*
I helgen är det också final för VOC Mekonomen Rally att avsluta i Örebro och Rikspokalen. Både SverigeSerie som SommarSerie i såväl Elit A, -B och Cup ska avgöras över de 35 kilometer specialsträcka.
Även här är det med en skåning i toppstriden, Osbys Kim Nilsson har chansen.
– Kim är ett stekhett tips både i SverigeSerien och SommarSerien, men det är långt ifrån avgjort. Jämtlandskompisarna Per Pålsson och ”Nibbe” Nilsson hotar i SverigeSerien, menar ”General” Roger Fransson.
En vass konkurrent slipper lastbilschauffören från Osby MK.
– Efter kraschen i Åtvidaberg så kommer tyvärr inte Tom Thomasson till start, annars hade han varit största hotet i SommarSerien där han faktiskt fortfarande leder. Nu är det istället Frederik Eckhardt och Mattias Andersson som hotar, konstaterar Fransson.
I Elit B är André Nygren favorit även om inget är avgjort inför lördagen. C-klassen eller Cupklassen är det Emil Andersson som har pressen men även klassens ledande tjej Emelie Axelsson har faktiskt chans. Både Emelie och Ola utmanar också i SommarSerien. I Juniorklassen står det mellan Isak Nordström och Linus Leander.
*
Betydligt varmare än i Örebro har säkert Annie Seel och Catrine Näsmark när man idag startade i Emirates Desert Championship Dubai. Svenskorna kör för Dubai-teamet Saluki Motorsport och kör en av deras reservbilar. Det har inte varit mycket tid för förberedelser för Annie, dessutom att få tag i en kvinnlig kartläsare eftersom Dakar-veteranen representerar FIA Women in Motorsport. Catrine Näsmark tvekade dock inte, utan klev ombord och tidigare har de åkt Midnattsolsrallyt två gånger. Teamet har totalt tre bilar på startlinjen, där teamchefen Mark Powell själv tävlar i en Yamaha YXZ i buggyklassen. Annie och Catrine har 107 andra ”ökenrävar” att kämpa mot.
*
Tog inte långt tid för STCC ”att göra en hel pudelkennel” och dra tillbaka det kritiserade beslutet att smaköra TCR-bilarna med ”juniorernas” Clio i nästa års serie. Kritikerstormen blev omfattande erkänner Jonas Lundin, vd i STCC.
– Vi har fått en hel del kritik sedan vi släppte nyheten i går och har därför valt att backa.
Att nyheten skulle bero på att man var orolig över att inte kunna fylla startplattorna till nästa år stämmer inte enligt Lundin.
– Det handlar inte om det. Intresset för nya STCC är stort bland team och förare både här hemma och i våra nordiska grannländer.
Anledningen skulle istället vara (måste erkänna att jag inte hänger med fullt ut här). ” Vad vi i själva verket ville med beslutet, som är förankrat i TCR:s internationella ledning, var att säkra upp JTCC, en klass där det finns ett stort intresse för STCC TCR Scandinavia. Vår övertygelse är att JTCC blir en viktig klass i STCC-paketet de kommande säsongerna, men vi har också sett en risk i att just 2017 kan bli lite av ett mellanår, bland annat för att flera förare ser ut att lämna och ta steget till STCC. Därför ville vi införliva JTCC i STCC på de banor där det är lämpligt att göra det sett till startfältets sammanlagda storlek, men på grund av kritiken drar vi tillbaka beslutet och jobbar vidare med andra medel för att få en stark utveckling av klassen”.
Oavsett vilka grunderna till det nu ändrade beslutet var så är det väl åter ”peace in the valley” eller?
*
Märks att motorsportåret dras mot slutet och för Bjärreds ”snabbaste” Simon Larsson är det sista racet i Audi Sport TT Cup på Hockenheim tillsammans med DTM. Hit åker Simon med gott självförtroende då han körde där förra helgen men då i TCR med en Seat. Han var då andra snabbaste Seat, bara Harald Prozcyk var snabbare. Bland juniorerna var Simon överlägsen och har gjort starkt intryck med sin snabbhet hos Target Competition och fortsättning med TCR följer…
I Audi Sport TT Cup ligger Simon 5:a i sammandraget bland juniorerna och 11:a totalt.
*
I VF-Sportens podcast gav Fredrik Åhlin tummen upp för start i WRC Rally Wales GB. Den kraschade motorn har renoverats för 300 000 kronor och med ny kartis då Morten Erik Abrahamsen har förhinder, så att britten Andrew Roughead tar hand om kontoret.,
Här avslöjade han även att drömmen är full WRC2-säsong 2017 men dit är det lång väg. Ett alternativ kan vara Brittiska Mästerskapet som började så bra för honom i våras och komplettera med några WRC2-starter. Oavsett vilket så lovar Fredrik till VF-sporten.
– Jag kommer absolut att köra rallybil nästa år!
*
Fyra år sedan senast som Silver-VOC:en fick på sig grusdäck men imorgon är det dags igen med Falsterbo Rallysprint. En tävling jag enbart har positiva minnen från med en tredje plats som kartläsare hos Thord Johansson i Grupp H 940:an. Kan detta upprepas med mig själv bakom ratten så är inte bara helgen utan säsongen räddad.
Mycket frisk luft lär Trelleborgs MK bjuda de knappt sextio anmälda på med styv kuling under hela dagen. Dock inget regn och bitvis sol.
Att utnämna Jocke Grahn/Rickard Nilsson till favoriter är tämligen riskfritt oavsett om man nu kommer med WRC-Focusen ( som man är anmäld med) eller den nyare R5-Fiestan.
Ett tungt avhopp kom när Tom Kristensson, Hörby inte dyker upp utan istället, dessutom klokt väljer att helt fokusera på kommande tester hos tyska Opel Motorsport inför nästa helgs Adam-final.
Att tippa 2WD-vinnare är inte lätt, men jag tror att någon i Volvo-trion Andreas Martinsson, Martin Olsson eller Ola Schönström tar hem detta.
För er som är intresserade av en överlevnadsövning på det blåsiga Falsterbofältet är första start klockan 10.00 i morgon lördag.
Som ni då förstår blir där inte tid över för någon Motorbloggen i morgon, vi ses på söndag.
Trevlig helg.