Som tippat Mats Jonsson vann SSR medan Sääw blev tvåa, Chevor passar bättre vid Folkets Park än på Knutsorp!
Vad var det jag skrev om Mats, Johnny och ”Gamla Bettan”! Jo att detta skulle vara vinnarreceptet i det 37:e South Swedish Rally och jag fick rätt ( som vanligt skulle jag kunna tillägga, om det hade funnits behov av skryt…).
Fick massor av mer eller mindre kloka kommentarer redan på fredagen då Pontus Tidemand i lite ungdomligt oförstånd drev upp ett tempo som Mats vägrade att hänga på. Tempot straffade sig och Pontus fick dubbelpunktering och respass ur rallyt.
Extremt glade Per-Arne Sääw plockade upp ledartröjan och laddade på utav bara h-e i Skodan, medan Mats och Johnny lutade sig tillbaka och istället njöt av det vårfagra småländska landskapet. Om de varit skåningar hade de antagligen sagt till varandra ” de e lyynt, la dom hååla po, de oornar si på slutet” ( översatt, det är lugnt, låt dom hålla på det ordnar sig på slutet). Mycket riktigt så tog Pelle och Kalle (Lexe) i lite för mycket på sträcka fjorton, snurrade in lite lätt i en björk och så var Mats nionde SSR-seger klar. Lite full i f-n tyckte Mats ändå att det var synd att Sääw förivrade sig.
– Hade varit roligare om vi varit sekundlika inför sista sträckan inne i Tingsryd så publiken kunde fått se lite riktig action!
Nu tog Sääw det hela som den sportsman han är med ett jättegarv och konstaterade innan rampen att nästa gång ska han plocka Mats ( lycka till säger jag…). För att få lite perspektiv så var det exakt 29 år sedan Mats vann SSR för första gången. Är där någon som på fullt allvar betvivlar vem som är Sveriges rallykung…
Mitt tips som inte finns registrerat varken hos Betscon.com eller någon annan tycker jag gick hyggligt. Tre rätta klassegrar ( sug på den Emil!), Mats Jonsson, Leif Peterson och Victor Henriksson och så Patrik Johansson som jag hade som tvåa. Stort grattis förresten Patrik ibland är det både lätt och roligt att ha fel. Sedan att resten av gänget mer eller mindre svek mig, ger ändå godkänt för Mattis Olsson som blev trea istället för tippad tvåa, får jag leva med.
Är mest besviken över att ingen inte en enda, noll, nada av mina kära ”besserwissrar” uppmärksammade att jag döpte om Victor Henriksson till Karlsson i förhandstipset. Vad händer börjar ni lägga av er, eller?
Skulle jag nu börja skriva om allt som jag hört och upplevt under rallyt hade både tiden och ert intresse för att läsa runnit ut. Lite får jag väl ändå skriva av mig. Var först på sträcka tio i en erkänd ”skrotarsväng” i Hästaskallen ( hur kan man döpa en by till detta?). Hände inte speciellt mycket, lite överladd bland annat från nyblivne Grupp H-åkaren Johannes Haraldsson från Hässleholm. Att den brandgula Golfen höll sig på hjulen var nog mer tur än …
Träffade det trevliga rallygänget från ”Runes Rallyresor” som bland annat gav en öppning i återställandet av Kadetten till den form som ingenjörerna i Rüsselheim en gång tänkte för bilindustrins förnämsta gåva till mänskligheten. Jag hör av mig!
Vad hände mer, jo lite mer överladd men ingen större dramatik men klart sevärt. Fortsatte till sträcka tolv och fick mer fin bilåka innan det blev uppehåll. Det var olycklige Stefan Jonsson som orsakade detta genom att på SS 11 missa att en ”högerfyra” kan orsaka en del skavanker på en Golf om kurvan avslutas med stabila björkar. Ambulans tillkallades men som tur var klarade sig både Stefan och kartisen utan problem. Stefan var t.om med när teknikerna undersökte den f.d kit-car Golfen efteråt. Stefan menade att det var f-n också precis när han började få upp tempot men var samtidigt tacksam för att buren var så¨stabil som den var.
-Om inte, hade man nog haft ännu mer ont i kroppen…
Över till lite mera positivt, utgår från att ståpälsen lagt sig hos publiken? Jag snackar om den enda ”riktiga” rallybilen i rallyt, förbilsåkare Frank Mårdhs Opel Ascona 400. Handen på hjärtat alla 4WD-älskare, 940-lowers och alla andra, tänk om vi sett ett helt rally med sådan bilar som en annan hade förmånen på under åttiotalet? För ingen i hela världen kan övertyga mig om att den allra värsta WRC-bil är värt mer ens en kycklingfjärt mot Mårdhs Ascona när vi snackar riktigt rally. Även detta står jag för!
Så har det varit STCC på Ring Knutstorp. Bara att konstatera att pappa Sturesons recept med rullstol i depån inte gav något resultat. Johan var aldrig riktigt nära toppstrid som istället skötes av Chevagänget Rydell/Nykjaer. Förstår om Johan hellre ser Chevorna kring Knislinge Folkets Park om lördagskvällarna än framför sig på Knutstorp…
Lyfter på den hjälm som jag för närvarande saknar över klubbkompisen Tobias Brink som tog en dubbelseger i Camaro Cup. Nästan, nej egentligen lika glad blev jag över Jens Edmans resultatrad 2:a och 4:a. Resultat som ger Jens en total tredje plats i cupen. Leder gör Fredrik Roos en futtig poäng för Tobias Brink och så Edman som trea.
Samma hjälm lyfts för ”hälsingborgaren” ( nej snälla Helsingborgs Dagblad, den får ni bara inte), alltså hässleholmaren Ola Nilsson. Andra segern i Scirocco R Cup körde Ola hem på klassiska Brands Hatch. Nu säger jag bara, glöm inte var ni läste det först, Ola vinner cupen i år!
De två andra svenskarna Rasmus Mårthen slutade 15:e och Mikaela Åhlin Kottulinsky körde in som tjugonde. Trots allt bättre än brorsan Fredrik som modifierade Fiestan i SSR…
Måste avsluta med en dolkstöt, eller en riktig pungspark. Läste annonsmarknaden på aktuell motorsport.se och hittade en fasansfull annons under ”säljes”. En Opel Rally Kadett säljes för sex tusen och nu kommer pungsparken, som folkracebil. Men vad i in i glödheta ….. är det som händer? En Opel Rally Kadett som nedvärderas till folkracebil. Citerar gamle vänsterledaren Hermansson ”någon dj-la ordning måste där väl även vara i folkraceleden” ( ok, det sista sa han kanske inte..).
Här snackar vi om en ikon i rallyvärlden, ungefär som att skicka ut en Ferrari F40 i A-finalen i Hästveda. Säger bara, vad är det för fel på den människa som en gång tagit beslutet att bygga om top of the line från Rüsselheim till skrotbilsredskap? Vad behövs, kraftig medicinering eller elchoker (stoppa ner killen i ”motorutrymmet” på en elbil och sedan spola vatten över hela skiten)? Vad händer närmast, Domkyrkan i Lund byggs om till McDonalds eller Stadshuset i Stockholm blir vandrarhem. Nu får det var slut på detta hänsynslösa slaktandet av våra kulturskatter, jag kräver en lag som förbjuder detta. Finns ju för f-n hur mycket Saabar som helst som inget annat vill än avsluta sina jämmerliga dagar i en C-final i Hästveda!
Undrar om Sääw hade lyckats hålla Mats bakom sig.
Mats vann 8 av 9 sträckor.
Bara att lyfta på hatten för Mats.
Hej.
Håller med och lyfter även jag…
MVH
Tommy
Nåja Svensson. Ditt tips gick väl in hyffsat. Men som vanligt några riktiga djupdykningar i ”Trimmat 2WD”.
Att tro att en Opel skulle hålla hela vägen och dessutom bli 4:a var lite väl optimistiskt. Men att helt missa fjorårets JSM 3:a, tvåan i Trimmat 2WD, Johan Carlsson Degerfors bland topp 5 är väl nästan snudd på tjänstefel?? 😉
Hej.
Precis som Loeb kan göra misstag så kan även en Opel strejka, dock extremt ovanligt…
Johan Carlsson och tjänstefel, vet inte riktigt men kanske du har rätt? Än så länge rider jag på Mats J:s seger…
Vi ses väl på torsdag och då kan det bli lite kniviga frågor på den årliga tipspromenaden.Funderar just nu på några riktigt bra Opelfrågor!
MVH
Tommy