Solberg siktar på WRX-guld, max jämställdhet i SM-premiären, Benke i Toyota och grönt i ”rullarfilmer”!

BloggPetter kopia 6Nu går Petter Solberg ut i sin egen blogg och förklarar att målet för 2015 blir att försvara VM-titeln. Fem segrar av tolv möjliga blev det för ”värmlänningen” under 2014 och kunde därmed säkra guldet i Italien med ytterligare en deltävling kvar att köra av World RX- serien.
Det blir garanterat svårt att vinna igen 2015 men vi har en bra och utvecklad plan. Årets guld har gjort mig ännu hungrigare på mer framgång, skriver Petter.
Petter har öppet försökt få fabriksstöd till sitt PSRX-team men avslöjar inte om detta har lyckats. Att det ska köras annat än Citroén i 2015 är nog otänkbart med tanke på allt jobb som lagts ner på att bygga DS3:an till vinnarbil. Han menar också att han är en bättre förare nu och detta skulle vara en orsak till att det återigen suger i ”rallytarmen”.
Har lekt med tanken på några WRC-tävlingar, kommer där bara tillräckligt bra erbjudanden så…

*
Tyvärr verkar inte vädret visa sig från sin bästa sida när Juniorlandslaget i rally dragit till Sveg för årets första samling, regn och mild grader rapporteras.

*

Fick häromdagen ett mejl om just Juniorlandslaget och där mejlskrivaren var lite undrande över hur uttagningen gick till, ”Hejsan Tommy !!
 Här är förarna som kommer ingå i juniorlandslaget i RALLY under 2015:
Mattias Adielsson, Emil Bergqvist, Robin Friberg, Sofie Lundmark.
 Min undran, hur kan Sofie Lundmark komma med i juniorlandslaget som förare under 2015?
 Uttagningslägret som genomfördes i november är det läger som hittills lockat flest förare som velat ta chansen att komma med i landslaget.
– Ja, det är en positiv utveckling för alla oss som arbetar med landslaget och såklart även för hela Svensk Bilsport. Det gör också att kraven på de som kommer med ökar avslutar Magnus Lampert.
Mycket märkligt, positiv utveckling.
Kan du reda ut detta Tommy??”.
Det kan jag så klart inte, men visst är det lite märkligt att man tar ut en co-driver som ”förare” i Juniorlandslaget. Nu menar säkert mejlaren precis som jag inte att Sofie skulle vara tillräckligt kvalificerad för att vara med i landslaget, tvärtom men som förare? Faktum kvarstår att hon vad jag vet, står utan förare för tillfället. Om nu Sofie hittar en ny, blir denne då med automatik även medlem i Juniorlandslaget?
Lite märkligt att till exempel ambitiöse värmlänningen Mattias Olsson inte längre får plats i laget med tanke på att det nu bara innehåller tre förare. Skulle kanske vara ett separat lag för co-drivers?

*
När vi är inne på detta med tjejer som co-drivers så är det faktiskt maximal jämställdhet för tillfället i Sandvikens SM-premiär. Åtta anmälda varav fyra av dessa har tjejer som sköter kontoret, Maria Andersson, Ida Hegge, Miriam Walfridsson och Paulin Bergqvist. Den sistnämnda i ett rent tjejekipage där Evelina Olofsson sköter rattandet och med ny spis under Corsahuven bli hon en tuff motståndare för killarna.

*
Rallyprofilen Mathias ”Benke” Bengtsson från Lönsboda planerar nu för comeback bakom ratten efter några säsonger vid sidan av Rickie Borgström i NYBE-240:an. På FB skriver Benke,BloggBenkeUnder 2015 tänkte jag spendera lite tid bakom ratten, på den här ”pärlan” jag införskaffade för några veckor sedan!
Och sen under säsongen bygga en ny med de värsta grejerna i, och bilda team till 2016 med ett annat rallyfreak, som är i samma bilbyggartankar”.

*
I dagarna kom det från FIA uppdaterade ”APPENDIX K TO THE INTERNATIONAL SPORTING CODE”. Konstaterar, kan det verkligen inte bli krångligare? Trettiotvå sidor tekniska regler för att kunna köra med en gammal rallybil känns onekligen någon sida för mycket om ni frågar mig. Nästa undran, är där verkligen någon som kan allt i detta reglemente eller det höftas lite för att överhuvudtaget få ut några bilar till rallyskogen? Till exempel upptar reglerna för hur sponsordekalerna ska placeras och ur de ska se ut, mer än en av de dryga trettio sidorna…

*
Dröjde inte länge förrän spekulationerna om den kommande sydsvenska R5:an var i full gång i mejlkorgen. Så mycket verkar helt klart och det är att bilen det rör sig om är en av de nya Weng-byggda Mitsubishierna som visades i höstas i England. BloggR52Inte nog med detta, stämmer ryktet ska ytterligare fyra bilar vara beställda av svenska förare.
– Spännande, sa Bill.
Mycket spännande, sa Bull.

*
I helgen som gick kollade jag på en sk. ”rullarfilm” och gjorde en reflektion. Absolut inte vetenskapligt belagd eller ens kontrollerad, men av de ekipage som ofrivilligt fick ”huvudrollerna” var merparten gröna. Så min slutsats blir, vill du inte ha huvudrollen i ”skrotarfilmer”välj annan färg på bilen än grön!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *