Solberg i WRC-comeback, Tom K.får bara sju konkurrenter på Sardinien, ny SM-tävling i Värmland, SM även för ”Klass Standard”, nytt Corona-problem ”Media”, första DTC-segern för F1-Magnusen och Timmy H. ny hos Andretti!
Dagens stora knall måste vara att Petter Solberg gör WRC-comeback i kommande Rally Italia de Sardegna. Inte bara det att han återigen sätter sig bakom ratten i en WRC-värsting (Citroën C3WRC) utan lika överraskande är nya co-drivern, Andreas Mikkelsen och bilen som ska användas är Pirellis Citroën C3 WRC. Man blir därmed troligen en av tre WRC-bilar som inte använder Michelin, de övriga två är Gus Greensmith och så en annan comeback, tjecken Martin Prokop båda i WRC-Fiesta. Nu är det tråkigt nog inte riktigt så kul som det först verkar, då den norska duon inte kommer att köra hela rallyt. Jag förstår egentligen inte detta fullt ut men enligt uppgift ska Mikkelsen bara köra ”shake down” medan Solberg enbart avslutande ”power stage”.
– Helt klart är detta ingen seriös rallystart, vi tar bara chansen att visa upp Pirellis nya däck i vår hemmatävling, förklarar den italienska däckjättens testchef Terenzo Testini för DirtFish.
Annars har Solberg fina minnen från Sardinien där han vann 2004 men ändå inget som lockar till ”full race”.
– Börja inte med det, detta är enbart för att ha kul, slår han fast.
Lite kul är också att 46-årige Solberg är anmäld via Sainteloc Junior Team, juniorteam som 46-åring…
Annars inga överraskningar i WRC-klassen med totalt 13 ekipage anmälda. Fyra Hyundai, Tänak, Neuville, Sordo och så påläggskalven Loubet. Toyota kommer även de med fyra bilar, Ogier, Evans, Rovanperä och Katsuta. För M-Sport är det Sunninen, Lappi och Greensmith.
*
I WRC2 blir det lite giganternas kamp mellan Turkiet-vinnande och därmed ledaren Pontus Tidemand och Mads Østberg. Lite roligt är också att det är skandinavisk dominas i klassen då de här två kompletteras av Eyvind Brynildsen och Ole Christian Veiby. Utanför Skandinavien kommer så Nikolay Gryazin och Adrien Fourmaux. WRC3 är rallyt största klass med 16 anmälda och så klart och då även Oliver Solberg, den här gången med Skoda R5 Evo. Blir därmed lite teamkompis med polacken och Turkiet-segraren Kajetan Kajetanowicz. För övrig är det klassledare från Chile, Marco Bulacia Wilkinson, Jari Huttunen och Eric Camilli som jag förväntar mig kommer att bjuda hårdast motstånd helgen 8-10 oktober.
*
Det blev betydligt färre bilar i delen för Junior-WRC än i de två första tävlingarna. I premiären Rally Sweden startade 16 M-Sport Poland preparerade Fiestor men som till Estland hade minskat till 12. Nu är det ytterligare fyra förare som verkar ha klivit av och som bekant är då Pontus Lönnström en av dessa. Men topp-trion är anmälda, Martins Sesks (47p.), Sami Pajari (39p.) och så klart Tom Kristensson (29p.)
Däremot avstår fyran Ken Torn start och anledningen är uppenbart att han bedömer titelchansen alldeles för liten med bara två tävlingar kvar och 29 poäng upp till Sesks. Ett litet trumfkort har Hörby-föraren gentemot sina konkurrenter, han är ensam av trion i topp som har erfarenhet av de speciella grussträckorna på ön i Medelhavet. I fjol slutade Tom och dåvarande co-driver Henrik Appelskog trea.
*
Fortfarande står Rentiess Ypres Rally i november kvar som final för WRC men allt mer pekar på att Monza Rallyshow kan komma att ersätta. Covid-19 i Belgien är långt i från över vilket enligt bedömare kan sätta käppar i hjulen för FIA. Hyundai, Andrea Adamo och Thierry Neuville håller med största sannolikhet alla tummar som finns för att rallyt kommer att köras medan Tommi Mäkinen och Toyota troligen inte är lika entusiastiska. M-Sport Fords Richard Millener är mer på Adamos sida även om en final på Monza är långtifrån vad WRC har i sitt egentliga DNA.
– Två sidor av myntet och visst är det långtifrån vad vi brukar köra, å andra sidan vore detta ett jättebra skyltfönster för WRC, menar britten.
Han utvecklar sin syn med att man kanske kunde få med flera nya spektakulära namn om rallyt körs på F1-banan. Millener räknar upp racingstjärnor med lite rally i blodet som Valteri Bottas, Kimi Räikkönen men även mc-föraren Valentini Rossi som kört Monza Rallyshow fler gånger tidigare.
-Kunde bli en intressant show men vi måste bara se till att det inte stjäl uppmärksamheten från WRC…
Millener är också noga med att påpeka att säkerheten ur virussynpunkt är allra viktigast när man väljer final, oavsett om det är i Belgien eller Italien.
*
I helgen träffades Rallyutskottet, 2021-års SM-arrangörer och nya promotorn Svenska Rallymästerskapen (SRM) i Stockholm för att dra upp riktlinjerna inför Rally-SM 2021.
-Vi har haft en intensiv helg där vi nu signerat avtal med våra arrangörer nästa år samt Svenska Bilsportsförbundet för promotorskapet 2021 – 2023, berättar nya vd:n Anders Martinsson.
– Vi ser med spänning fram mot en fartfylld SM-säsong, traditionellt och sprintmästerskap asfalt och grus.
Inga direkt nyheter så här långt mot vad som presenterades redan somras. Mest påtagligt är att det inte blir någon SM-tävling på Gotland i april utan den platsen tar istället Kils MK med ”Killingen” den 14 augusti. I Värmland blir det då också enda en-dagstävlingen i serien, övriga fyra körs över två dagar. I och med värmlänningarna intåg flyttas också Hässleholms ”Snapphanerallyt” från sin traditionella datum i mitten av augusti till första helgen i september. En riktigt nyhet kom dock och det är att det blir SM även för ”Klass Standard” och detta i alla tre serierna.
– I grunden handlar det om våra ungdomar som börjar tävla i en standardbil. Många vill åka SM men det blir ett stort steg och dyra investeringar att gå upp en klass. Men från och med nästa år finns det möjlighet att träda in på SM-planen med sin homologerade Grupp F-bil. Och därifrån tar sig vidare framöver, berättar Martinsson.
Traditionella Rally-SM
- 8 – 9 januari North Rally Boden
- 14 – 15 maj South Swedish Rally Älmhult
- 18 – 19 juni Göhlins Skilling 500 Klevshult
- 14 augusti Killingen Kils MK Bil
- 3 – 4 september Snapphanerallyt Hässleholm
- Sprintmästerskapet Asfalt SM
- 5 aprilPåsksprintenJönköping
- 8 maj Uddevalla City Race Uddevalla
- 22 majTierps Arena SM-sprint Tierp
- 5 juniTingsrydsprintenTingsryd
- 3 juli SM-veckan Halmstad
Sprintmästerskapet Grus SM
16 juliHästkraftsprintenÅrjäng - 7 augusti HårdingenVara
- 21 augustiBergslagsrallytLudvika
- 25 september Sigtunasprinten Sigtuna
- 16 oktober Karlskronapokalen Karlskrona
*
Corona och Covid-19 har inneburit många nya problem för de allra flesta och så även för rally. Till exempel ”Publikfria tävlingar” där jag efter att ha kollat på många in-car filmer menar att detta är rent hyckleri. Visst är där färre människor längs sträckorna, men att kalla dom publikfria tycker jag är snudd ren lögn. Inte så konstigt i detta då ingen arrangör världen kan klara av att stänga ute rallyfans från flera mil specialsträcka och drar man då även upp kortet med ”Allemansrätten”, då blir det ännu svårare. Ett annat problem som är helt nytt och okänt för rallyarrangörer är det nyvaknade intresset från ”Media” att komma till även mindre och lokala tävlingar. För någon dag sedan blev jag lite konsult efter att en förtvivlad mediaansvarig som dränkts i ansökningar från ”media” om få att komma till hans tävling. En helt ny situation där annars enbart de närmast sörjande brukar dyka upp, få ett program/karta och sedan ut i skogen. Nu däremot hade där kommit så många förfrågningar om ”ackreditering” att klubben inte riktigt visste hur detta skulle hanteras. Jag gav honom lite tips och råd från hur den här typen av problem hanteras inom andra sporter där mediatrycket alltid är stort. Grundregeln är att all ”riktig media” som tidningar med tillhörande webb och radio/tv har företräde. Övriga som enbart levererar till egna eller andras hemsidor och likande kan märk väl kan och inte kräva, att få bli ackrediterade i mån av plats och god vilja från arrangören. Men när man så ser att SBF gett tummen upp för 105 innehavare av ”svarta mediavästar” och detta utan någon större bakgrundskoll blir problemen plötsligt svårare att hantera.
Har läst igenom kravlistan från SBF för att kunna erhålla en mediaväst och kraven är inte så stora vad jag kan se. Detta trots man inleder lite myndigt med ”För att erhålla SBF:s medielegitimation ska den sökande ha uppdrag för tidning/TV-kanal eller liknande, och i samband med uppdraget bära förbundets medieväst.”. Det är just skrivningen ”eller liknande ” som stökar till det och när jag kollar listan med de 105 namnen gissar jag mellan tummen och pekfingret, att mer än 80 procent aldrig publicerat bild/text i något annat än egna hemsidan.
Istället är det nog nästa stycke i SBF:s ”krav” för mediaväst som bedöms viktigare än att hjälpa professionellt arbetande media, ”Västen tillhandahåller SBF för en avgift på 700 kronor, varav 500 kronor återbetalas då västen returneras i ursprungligt skick. Resterande 200 kronor utgör en administrationsavgift som tas ut årligen.” Ändå 70 000 kronor som trillar in till förbundet, men som istället betalas av olika arrangörer i form av uteblivna entréavgifter från innehavare plus program/karta. Nu är det inte meningen att göra alla rallyfotografer/filmare till någon form av syndabockar, dom flesta fyller en viktig funktion i sporten genom att tillhandahålla skyltfönster för de tävlande mot sponsorer, nog så viktigt i dag när allt är ”publikfritt”.
Fick en hint om att SMK Nyköping även dom ställts inför samma dilemma med kommande ”Gästabudtrofén Light”. Här har dom helt enkelt tvingats sätta upp en lista hur man kommer att prioritera media. Första tjing har lokal media vilket för mig är självklart, därefter kommer ”svart BF-väst” och sedan ”annan motormedia/privata fotografer och filmare”. Inte nog med detta, utan man har även beslutat om avgift för alla på 50 kr/SBF-väst eller 100 kronor för övriga som vill komma till Nyköping den 10 oktober. Jag har inga synpunkter på detta möjligen att begära avgift av lokala Södermanlands Nyheter kan av dom upplevas som lite kränkande och kanske ingen bra grund inför kommande och förhoppningsvis mer ”lugna mediaår” …
*
Går oväntat trögt med anmälan till Volvo Euro Cup med tänkt premiär i danska ”Djurs Rally” den 24 oktober. Så här långt har bara sju förare anmält sig berättar ”general” Ted Malm.
– Så kom igen nu allihopa. Det är fri start som gäller och boende till vettiga pengar så anmäl dig och ditt team!
Anledningen till att Ted vill skynda på är att det förväntas ”fuldt hus” och då är risken stor att någon VEC-deltagare gallras bort.
– Även så att jag vet hur många vi blir och hur många bäddar vi skall boka upp på konferenscentret.
*
Mer Danmark men då med racing där Formel 1-förare Jan Magnusen i helgen tog sin första seger i TCR Denmark. På Ring Djursland körde legenden Magnusen sin LM Racing Volkswagen Golf GTI TCR till seger i de utredde omgången av danska motsvarigheten till STCC. Med två racehelger kvar ligger Magnusen femma bland de 16 förare som plockat poäng i serien. Leder gör de två senaste årens DTC-vinnare Kasper H Jensen, Honda.
*
Återkomsten för Linus Lundquist till Formula Regional Americas innebar ett hack i segerraden. I första racet på Sebring International Raceway tappade Linus motorkåpan och med åtföljande aerodynamiska problem blev det ”bara” en sjätte plats. Men med kåpan på plats i de två återstående racen innebar det ”same precidure” och Linus vann bägge. Nu utökade Tyresö-föraren till 84 poäng med två tävlingar kvar. Med lite flyt kan han redan på Homestead-Miami Speedway säkra titeln.
– Jag är medveten om att vi faktiskt har chansen att avgöra redan nästa helg, och det vore fantastiskt, men jag tar det fortfarande race för race, menar Linus.
– Jag kommer inte att ändra på någonting och förhoppningsvis är vi lika starka i Homestead om en vecka! Bättre start än så här kunde inte Linus nya nya sponsor Jula tänka sig. * Idag presenterade Timmy Hansen en riktig nyhet, Peugeot-föraren kommer att bli en av deltagarna i Extreme E. I en av bilarna från Andretti United Extrem E kommer World RX-föraren att inleda i mars i ”Senegal X Prix” och då få mäta sig mot RX-kompisen Mattias Ekström |
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se