Solans kör WRC Hyundai ihop med Oliver i 2C Competion, Mikaela och Tobias gör upp om STCC-silver, 122 varnade svängar väntar ”Kvicken” och höjda avgifter inte bra för återstarten av rally!
Den såg man faktiskt inte komma att Junior-WRC-vinnaren 2017, spanjoren Nil Solans får chansen att köra WRC Hyundai i20 Coupé på hemmaplan i nästa helgs WRC Rally RACC Catalunya. Med Carlos Sainz och Dani Sordos f.d co-driver Marc Marti får han ta över den bil som var ämnad för höftskadade Pierre-Louis Loubet och som körs via Hyundai 2C Competion.Foto: Tommy Svensson
Efter juniorguldet har det blivit en hel del tävlingar med R5-bilar för 29-åringen och i år har han satsat på ERC där han håller en sjunde plats och årsbästa är fjärde platsen i Rally Poland. Starten sker med spanska förbundets muskler i ryggen under ”Rallye Team Spain”.
–En stor dröm förverkligas, konstaterar Solans vars lillebror Jan kämpade och vann över Tom Kristensson i J-WRC 2019.
*
Samtidigt har Oliver Solberg och Craig Drew börjat testa på spansk asfalt med #2 Hyundai i20 WRC Coupé. Även Dani Sordo fanns på plats och inte bara gav nyttiga tips utan även tog bilden på Oliver och Craig innan de gav sig iväg på ännu en testrunda.
-Jag är mitt i mitt livs mest spännande period hittills och det har fortfarande inte helt gått upp för mig att jag ska dela Hyundai Motorsports tredje bil i VM nästa säsong med Sordo. Det är en enorm möjlighet, och jag är oerhört tacksam för det förtroende teamet ger mig, menade Oliver.
Detta blir Olivers första WRC-tävling på asfalt, snö (Finland) och grus /(Kenya) är avklarat även om han kört WRC-bilen på ”tarmac” tidigare i Rally di Alba som han vann. Nu blir det dock ett par snäpp upp vad gäller motstånd på sträckorna kring kuststaden Salou.
– Jag ser verkligen fram emot det där målet är att samla så många kilometer som möjligt och slutföra tävlingen för att få maximal erfarenhet med tanke på nästa år. WRC-bilen är fortfarande helt ny för mig, och jag behöver tid för att vänja mig vid aerodynamiken på bilen och greppet på Pirelli-däcken, berättar Oliver.
–Bonusen blir att uppleva den fantastiska publikfest som den spanska VM-tävlingen är!
Kan inte utan att dra vissa jämförelser mellan Oliver och Nil, båda är unga även om Oliver är betydligt yngre, båda kör i 2C Competion och ingen av dom har gedigen erfarenhet som segrare i R5-klassen internationellt. Men när de spanska rallyfansen gör vågen över att få en ny förare i WRC så är det motsatt stämning hos en del av deras svenska motsvarigheter. Har läst åtskilliga kommentarer på sociala medier plus i min egen mailkorg där Olivers drömkontrakt sägs enbart bero på att han har en pappa som heter Petter Solberg. Både orättvist och okunnigt och att han har massor av segrar bakom sig spelar enligt dessa med ”soffbordet framför sig” ingen roll, allt är Petters förtjänst.
Hans bevisade talang ska inte heller den vara skäl nog för att få chans att köra WRC-bil, men som tur är så lyssnar inte Andrea Adamo på sådant skitsnack (han förstår säkert inte heller svenska…) utan ser genom detta och utgår jag ifrån, ser en ännu lite oslipad diamant i 20-åringen från Värmland. Jag är ibland lite fascinerad över den svenska mentaliteten som i det fallet kan omsättas i att vissa klagar över att vi aldrig får fram nya VM-förare. När så äntligen en svensk får chansen, då gäller det att genast hitta olika anledningar till varför detta inte kommer att bli någonting. Tänk så kul om alla blågula rallyfans istället ställde sig bakom Oliver och lyfte fram honom till vem vet, hela vägen till VM-seger om några år. Jag ställer mer än gärna upp med den lilla muskelkraft som finns kvar i mina armar…
*
Även om Robert Dahlgren med PWR Racing säkrade guldet i förar- och team-mästerskapet på Mantorp Park lär det bli spännande i helgens final på Ring Knutstorp. Mikaela Åhlin-Kottulinsky kan bli första kvinnliga förare på medaljplats någonsin i STCC samtidigt som Tobias Brink vill gå förbi och knipa samma andra plats som i fjol.
– Målet är glasklart inför finalen och det är att säkra silvermedaljen, för att göra så är planen som inför varje tävlingshelg, att ta så mycket poäng som möjligt, konstaterar Mikaela.
Samma målsättning har Tobias Brink som i år upplevt en del stolpe ut.
– Det har varit en frustrerande säsong, särskilt med de tekniska problem vår leverantör av stötdämpare skapat. Men vi är fullt laddade inför finalen på att slå tillbaka och plocka hem silvret!
Kvartetten Dahlgren, Åhlin-Kottulinsky, Brink och Oliver Söderström är också de som satt snabbaste tideerna i dagens Q-körningar.
*
Medan de ”danske topkjører” gör upp i morgondagens ”DM-final”, Rally Naturens Rige så är danska co-drivern Jeannette Kvick i Italien för finalen i Renault Clio Cup i Rally due Valli ihop med sin österrikiske förare Alfi Kramer. Foto: privat
Efter reken berättar Kvick.
– Rallyt består av hundra procent asfalt med 95 kilometer specialsträcka. På dessa kör vi genom 54 hårnålskurvor och 122 varnade svängar plus flera andra där kurvorna åg in i varandra.
För säkerhets skull lägger hon till.
-Det kommer att bli riktigt coolt!
Alfi och ”Kvicken” är ensamma utanför Italien att köra i Clio-cupen.
*
På en annan plats i Italien, San Marino körs samtidigt Rally Legend uppdelat tre olika rallyn, Historic-WRC-Myth och där danska familjen Poulsen kör i WRC-klassen. Kristian med WRC-Hyundai, Roland med Skoda R5 medan pappa Ole sitter i en Toyota Corolla WRC.
*
Skummade igenom Svensk Bilsports ”Top dog” Anna Nordkvists nyhetsbrev och där hon konstaterade att det var ”Flat out” i det mesta. Brevet i sin helhet finns att läsa på SBF:s hemsida men att såväl antalet licenser som tävlingar ökat sedan ifjol, kan jag i förväg avslöja. En sak som inte verkade så postivt var följande. ”Vi har arbetat hårt med ett svar på den remiss som vi fått från Transportstyrelsen där de föreslår en ny avgiftslista som om den går igenom ökar kostnader för Rally. Förslaget som vi fått har vi naturligtvis motsatt oss och vi ser verkligen inte att den typen av förändring som Transportstyrelsen vill göra skall gälla för ideell verksamhet. Dock återstår det att se vilket beslut som fattas.”.
Att rally ska drabbas av ännu högre kostnader från Transportstyrelsen känns inte alls bra i ett läge där mycket talar för attt de närmaste åren väntar en nedgång på antalet aktiva och tävlingar. I det läget göra rally ännu dyrare måste Anna & Co försöka stoppa till varje pris. VD avslutar med sin egen topp 5 vad som är viktigast för tillfället, ”kommunikation, organisation, ekonomi, möten och tävlingar”. Jag säger inte emot på någon punkt.
*
Trevlig helg.
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.