Snabba sträckor väntar i Sandviken, tre Puma Rally1 i Safari, Østberg/Barth dominerar i Qatar, Kalle R. med 139km/t i snitt i Arctic, hur hantera säkerheten med elbilar i racing och en stor Rally/Opel-älskare har gått bort.
Nu är reken i stort sett avslutad inför morgondagens ”Vinterpokalen” och som redan förutspåtts så bjuder Sandvikens MK enligt Asarums Ida Lidebjer Granberg som hoppat in hos Anders Söderberg i ”Nationella 4WD” på, ”Fina och bitvis otroligt snabba sträckor med mycket is!”.
SM-trean Tom Kristensson, SMK Hörby håller med.
– Känslan är på topp efter ett riktigt bra test igår. Underlaget är grymt och riktigt bra med is!
För alla som inte har möjlighet att vara på plats i Sandviken så finns det som vanligt liveradio via Rallyradion som man kan nå via SBF:s hemsida. Klockan 08.00 börjar sändningen och som sedan rullar på till sen eftermiddag. Här gör även Opel-stjärnan Calle Carlberg debut med mikrofon i handen för att göra intervjuer. Vill man ha levande bilder så är det direktsändning från Power Stage med start klockan 13.20.
*
”Safarirallyt” blir första WRC-tävlingen 2024 där M-Sport Ford kör tre Puma Rally1. Förutom Adrien Fourmaux och Gregoire Munster så gör mer ekonomiskt oberoende greken Jourdan Serderidis comeback i WRC-klassen.
Serderidis debuterade i år i Rallye Monte Carlo med sin privata VW Polo R5 och slutade på en tionde plats i WRC2.
*
Mads Østberg/Patrik Barth står i en egen klass i ”Qatar International Rally” med en av två Skodor från SRT. Sex sträcksegrar av sju möjliga talar sitt tydliga språk, ändå håller duon ”bara” en tredjeplats 18,3 sekunder efter favoriten Nasser Al-Attiyah. Det var SS3 som spökade med punktering och där man tappade över två minuter till toppen, av dessa är nu majoriteten inkörda.
– Vi hade en liten push, helt klart och har tagit tillbaka en och en halv minut, så det är inte dåligt, menade Mads.
I morgon fortsätter rallyt med sex sträckor och att den norsk-svenska duon kör in tiden som saknas för seger menar jag är snudd på kassaskåpsäkert. Någon start för Martins Sesks blev det inte då en tuff influensa golvat lettländaren.
*
I Rovaniemi och ”Arctic Lapland Rally” är det som förväntat Kalle Rovanperä som anger takten och efter de fyra först vrålsnabba sträckorna är Toyota Yaris Rally1#69 24,8 sekunder före Toyota-kompis Elfyn Evans.
På SS3 klockades Rovanperä för en körtid på 11.13,0 på sträckan som var strax över 26 kilometer lång. Detta ger ett snitt på lite under 139,2km/t, så att ”Sikakämä Kivalo” var vrålsnabb är ingen överdrift.
Före SS4 var det även i Rally2-klassen Toyota i topp genom Mikko Heikkilä i sin andra start med Yaris GR Rally2. Men här fick han se sig slagen av Teemu Asummaa, Skoda och som därmed är 0,2 sekunder före inför dagens sista sträcka. 17 sekunder efter Heikkilä kommer så ny Yaris med Roope Korhonen vid spakarna som skuggas av Nikolay Gryazin, Citroën. Toyota-basen Jari-Matti Latvala är strax bakom ”Topp10” med sin Toyota Celica ST185, 3.39,1 efter Kalle.
*
Läste ett tänkvärt inlägg signerat Göran Björklund och visst har en poäng. ”Är det någon som mer specifikt känner till hur STCC tänkt inför årets säsong, med 100 procent el, i säkerhetsfrågorna? Vad jag har förstått så ska ”cityloppet” Helsingborg köras Head2Head, i ett duellformat av säkerhetsskäl, men hur är det tänkt i övrigt utifrån ett brandperspektiv, vid seriel explosionsbrand i batteriet med hög värme och framför allt farliga gaser, både för publik och depå om olyckan är framme? Branden under WRX på Lydden Hill är ju en tankeställare, likaså ett par bilbränder i WRC. Om det händer något, batteribrand, mellan containrarna i Helsingborgs hamn, hur ska den kunna utrymmas osv. Sedan har vi arbetsmiljökrav för arbete med högvoltsfordon – hur ska det regelverket tillämpas. Eftersom flera team är proffsteam, juridiska personer, så växer ansvarsfrågan samtidigt som kraven ökar. Förlåt min okunskap, men jag hoppas på ett sakkunnigt och insatt svar”.
I detta sammanhang så visar Brink Motorsport upp sina nya Tesla på Elmässan i Malmö den 7-8 februari.
*
I går nåddes jag av beskedet att en av våra riktigt stora rallyentusiaster Anders Jonsson lämnat oss. En både rally och Opel-älskare så det är inget konstigt att vi två fann varandra ”på nätet”. Anders var också en av mina första och största ”Gillare” när Motorbloggen dök upp på Facebook. Otaliga ”tummen upp” och kommentarer har under åren kommit på vad jag har skrivit och att vi båda hade samsyn på det mesta är ingen överdrift.
Två minnen går aldrig att sudda ut, det ena är hur intimt jag förknippar Anders med Älvsbyhus där han jobbade i nästan 40 år och som numera även har verksamhet i Skåne. Det andra är efter ”Simrishmansmixen” i början av 80-talet. På väg hem från tävlingen i höjd med Kivik hann jag ifatt Anders och hans kompisar som hade en i stort sett totalskrotad Opel Ascona på släp. Ingen överraskning för mig, då detta var rallyts stora snackis om ”norrlänningen som kom till Österlen och inte ens körde en hel sträcka innan det var över”. Led så klart med Anders men minns jag rätt, dröjde det inte lång tid innan han var uppe sadeln igen. Att han från sitt nuvarande hem i spanska Fuengirola var flitig på Facebook är välkänt och jag tror inte det är många dagar utan att Anders varit inne och kommenterat olika saker i sporten. Alltid med glimten i ögat, aldrig några hårda ord och ofta med sitt mantra ”Raka hjul” på något hörn. Jag kommer att sakna Anders inget snack om den saken, hans kommentarer och mejl var alltid lika välkomna men nu är även den tiden förbi. Vila i frid och och kanske blir det tillfälle för någon tennismatch himlen som även detta var en del av din passion. Ett tag var Anders rankad som 178 i ”Masters Tour Doubles” så nog lär han sopa banan med alla andra rallyprofiler som tidigare gått samma väg. Anders blev 72 år. Tackar Eva-Lena Josefsson för det fina kollaget över Anders.
*
Med detta önskar jag trevlig helg och lycka till för alla som kör i Sandviken. Helgen präglas av jobb så om där blir tid över för Motorbloggen är extremt osäkert. Men kommer den så kommer den, är det bästa jag kan utlova!